Hetze tegen vuurwerk, vergelijking met andere problemen

Die verhalen van vergelijkingen is leuk maar je koopt er nog geen droog brood voor. Ga nou eens nadenken ipv vergelijken. Je moet mensen een reden geven om iets niet te doen. Mensen laten zien dat hun gedachte niet klopt en dat de waarheid anders is.

Nu zeg je... vuurwerk bezorgt inderdaad overlast vuurwerk is levensgevaarlijk vuurwerk is slecht voor het milieu. Kijk daar naar dat is nog slechter.... Dat lost niks op dat geeft hooguit aan dat naast vuurwerk nog meer aangepakt moet worden. Gewoon keiharde feiten die het tegendeel bewijzen dat is enigste om mensen op andere gedachte te brengen

Vuurwerk bezorgt ook overlast en is gevaarlijk en slecht voor milieu, dat kan je niet ontkennen.

Auto's bezorgen ook overlast en en zijn gevaarlijk en slecht voor het milieu en dat ontkent ook niemand.

Het is juist de reactie erop die overdreven is.

Vuurwerk bezorgt ook overlast en is gevaarlijk en slecht voor milieu, dat kan je niet ontkennen.

Auto's bezorgen ook overlast en en zijn gevaarlijk en slecht voor het milieu en dat ontkent ook niemand.

Het is juist de reactie erop die overdreven is.

Maar wat ga je dan zeggen? kijk is naar honden kijk is naar auto's. Dat is geen discussie winnen. Je moet zorgen dat mensen het accepteren. Overlast? NL vuurwerk zijn geen bommen. De harde knallen zijn illegaal vuurwerk. Knallen in Oktober zijn 95% van de gevallen verboden vuurwerk.

Men heeft er geen verstand van dus als jan l*l zegt dat komt door al dat NL vuurwerk dan geloven ze dat. Als er is duidelijk gemaakt kan worden dat het probleem niet in Nederlands vuurwerk ligt krijg je al een heel ander geluid op dit onderwerp.

Een vergelijking met een auto en een hond gaat echt geen tegenstander overhalen om te denken zo die gozer heb gelijk man lang leven het NL vuurwerk.

]
Een vergelijking met een auto en een hond gaat echt geen tegenstander overhalen om te denken zo die gozer heb gelijk man lang leven het NL vuurwerk
.

Hier ben ik het stellig mee oneens.

Je zegt het veel te gemakkelijk, je zorgt er niet zomaar voor dat iemand het accepteert. Dat is juist het hele probleem.

Juist het relativeren van vuurwerk door vergelijking met andere zaken is juist erg goed voor een discussie.

Slachtoffers hou je altijd net als in het verkeer en dat accepteren we ook gewoon.

Door aan te tonen dat de antipartij onredelijk reageert op vuurwerk incidenten is juist goed.

Hoe ga jij iemand die het aantal slachtoffers en incidenten veel te hoog vind overtuigen dat het allemaal wel meevalt ?

Door gewoon te zeggen dat diegene zich niet moet aanstellen ? Nee dat gaat helpen...

.

Hier ben ik het stellig mee oneens.

Je zegt het veel te gemakkelijk, je zorgt er niet zomaar voor dat iemand het accepteert. Dat is juist het hele probleem.

Juist het relativeren van vuurwerk door vergelijking met andere zaken is juist erg goed voor een discussie.

Slachtoffers hou je altijd net als in het verkeer en dat accepteren we ook gewoon.

Door aan te tonen dat de antipartij onredelijk reageert op vuurwerk incidenten is juist goed.

Hoe ga jij iemand die het aantal slachtoffers en incidenten veel te hoog vind overtuigen dat het allemaal wel meevalt ?

Door gewoon te zeggen dat diegene zich niet moet aanstellen ? Nee dat gaat helpen...

Nee het zal helpen als er een dooie is gevalle ja maar de hond van de buurman heb vorige week ook een dood gebeten. Dat is punten scoren!

Maar je kan natuurlijk slachtoffers erbij halen maar daar heb je geen reet aan. Maar je kan beter is gaan na denken over wat de oorzaak nou eigenlijk is van dit hele probleem.

Als er vanaf nu geen enkele knal te horen is voor 31 dec geen enkele cobra wordt afgestoken dan kan je er wel vanuit gaan dat de mensen die overlast ervaren enorm afneemt. En mensen zijn simpel als ze ergens last van hebben moet het verboden worden tegenwoordig en dan wordt alles uit de kast getrokken. Het geeft overlast slecht voor milieu er vallen doden dieren zijn bang alles halen ze erbij om hun mening kracht bij te zetten.

Simpele conclusie als men geen overlast heeft dan is het al snel laat de traditie in ere en slachtoffers die hou je toch ook in het verkeer. Dat is ineens een heel ander geluid.

Waarom het niet helpt om er andere dingen bij te halen? Men zit zelf in een auto men heeft zelf misschien wel een hond en je gaat toch niet tegen je eigen plezier en gemak zijn. Het word direct afgedaan als onzin. Daar sta je dan....

Nee het zal helpen als er een dooie is gevalle ja maar de hond van de buurman heb vorige week ook een dood gebeten. Dat is punten scoren!

Maar je kan natuurlijk slachtoffers erbij halen maar daar heb je geen reet aan. Maar je kan beter is gaan na denken over wat de oorzaak nou eigenlijk is van dit hele probleem.

Als er vanaf nu geen enkele knal te horen is voor 31 dec geen enkele cobra wordt afgestoken dan kan je er wel vanuit gaan dat de mensen die overlast ervaren enorm afneemt. En mensen zijn simpel als ze ergens last van hebben moet het verboden worden tegenwoordig en dan wordt alles uit de kast getrokken. Het geeft overlast slecht voor milieu er vallen doden dieren zijn bang alles halen ze erbij om hun mening kracht bij te zetten.

Simpele conclusie als men geen overlast heeft dan is het al snel laat de traditie in ere en slachtoffers die hou je toch ook in het verkeer. Dat is ineens een heel ander geluid.

Waarom het niet helpt om er andere dingen bij te halen? Men zit zelf in een auto men heeft zelf misschien wel een hond en je gaat toch niet tegen je eigen plezier en gemak zijn. Het word direct afgedaan als onzin. Daar sta je dan....

Ik haal anderen dingen erbij om te demonstreren dat het meevalt, niet omdat die dingen erger zijn (alleen statistisch).

Maargoed een deel van overlast zal vast terecht zijn maar een groot deel ook gewoon aanstellerij , zoals al die zielig mensen met een hondje die van streek raakt door een knal, of mensen die al zeuren om cat 1.

Hoe wil jij daarvan de overlast wegnemen ?

Die mensen stellen zich gewoon aan maar dat zeggen dat ze zich niet moeten aanstellen zonder een goed argument helpt gewoon niet, vandaar dat je het met onderbouwde relativering ze wellicht van mening kan veranderen of ze in ieder geval kan laten inzien dat het allemaal wel meevalt.

Ik haal anderen dingen erbij om te demonstreren dat het meevalt, niet omdat die dingen erger zijn (alleen statistisch).

Maargoed een deel van overlast zal vast terecht zijn maar een groot deel ook gewoon aanstellerij , zoals al die zielig mensen met een hondje die van streek raakt door een knal, of mensen die al zeuren om cat 1.

Hoe wil jij daarvan de overlast wegnemen ?

Die mensen stellen zich gewoon aan maar dat zeggen dat ze zich niet moeten aanstellen zonder een goed argument helpt gewoon niet, vandaar dat je het met onderbouwde relativering ze wellicht van mening kan veranderen of ze in ieder geval kan laten inzien dat het allemaal wel meevalt.

ja bejaarde heb je altijd maar die mensen moet je gewoon negeren daar is niks goed voor alleen wat er 50 jaar geleden gebeurde.

Maar de discussie die op grote schaal gevoerd word is dat men klaar is met de overlast van het geknal in oktober en dat ze van de stoel lazeren van een knal. Als je die groep kan uitleggen wat de oorzaak ervan is dan ga je veel meer resultaat behalen.

Men pleurt van de stoel en dan zeg jij men maakt ook teveel herrie met sommige auto's de hond van de buren blaft ook de hele dag.

Daarmee geef je aan dat vuurwerk inderdaad niet het enigste probleem in de wereld is en dat er meer dingen zijn die overlast geven maar verder... Gaan die mensen ineens denken ow dan heb ik volgende keer geen last van die knal want de hond blaft tenslotte ook. LEUK! Gezellig die knalle!!

Men pleurt van de stoel en roept dat vuurwerk moeten ze verbieden!! al die rotjes!!! Men heeft geen verstand en denkt dat alles een astronaut is en voor hun dus probleem opgelost. Kan je de mensen laten zien dat het probleem komt van verboden vuurwerk dan zullen ze inzien dat het roepen om een verbod niet helpt en kunnen ze of de kop houden of overgaan op zeiken dat men moet gaan handhaven.

Je moet mensen informeren met juiste informatie en dan moeten ze een mening gaan vormen en niet mensen dom houden en dan met vergelijkingen aan gaan komen terwijl ze niet eens weten hoe of wat.

Ik denk toch dat we op dit moment in de perfecte wereld leven wat betreft mensen met een mening die geen verstand hebben van zaken.

ja bejaarde heb je altijd maar die mensen moet je gewoon negeren daar is niks goed voor alleen wat er 50 jaar geleden gebeurde

Laat het nou juist die groep zijn die goed. Vertegenwoordigd is dus negeren gaat een beetje moeilijk.

De mensen waar ik op doel maakt het ook helemaal niet uit of het nou legaal of illegaal vuurwerk is. Dus je kan ze informeren maar zin heeft het niet. Die willen gewoon van geknal af of je tnou legaal of illegaal is maakt hen niet uit , en die groep negeren hebben we lang genoeg gedaan en kijk waar we nu staan.

Wil ook niet beweren dat jouw argumenten niet kloppen ;), maar mensen hebben verschillende redenen om tegen vuurwerk te zijn en dat vergt ook verschillende argumenten, wat ik zeg in dit draadje is maar 1 van de vele argumenten in de discussie.

Laatst bewerkt:
Laat het nou juist die groep zijn die goed. Vertegenwoordigd is dus negeren gaat een beetje moeilijk.

De mensen waar ik op doel maakt het ook helemaal niet uit of het nou legaal of illegaal vuurwerk is. Dus je kan ze informeren maar zin heeft het niet. Die willen gewoon van geknal af of je tnou legaal of illegaal is maakt hen niet uit , en die groep negeren hebben we lang genoeg gedaan en kijk waar we nu staan.

Wil ook niet beweren dat jouw argumenten niet kloppen ;), maar mensen hebben verschillende redenen om tegen vuurwerk te zijn en dat vergt ook verschillende argumenten, wat ik zeg in dit draadje is maar 1 van de vele argumenten in de discussie.

Ik weet zkr dat men veel minder bezwaren heeft tegen vuurwerk als de overlast zich nog maar tot 1 dag zou beperken. Dat ze nu klagen en met alle geweld schreeuwen weg ermee is alleen maar omdat een ander het doet en omdat ze er last van hebben gedurende een langere periode.

Ik ben zoiezo van mening dat de hele hetze eigenlijk geen bal met vuurwerk te maken heb maar meer met de wereld waar we in leven op het moment. Men wil overal iets van vinden en men MOET ook overal maar een mening over hebben en dit moet ook nog eens gedeeld worden met elkaar.

Als Men morgen de stekker uit social media trekt dan heb je over 5 jaar een veel gezelligere wereld met veel minder gezeik en gaan mensen zich niet meer druk maken om dingen waar ze eigenlijk helemaal geen last van hebben. En de media moet ook eens hard aangepakt worden met al dat linkse gestook van ze.

Voor de gemiddelde mens is vuurwerk totaal onbelangrijk. Wij als liefhebber hebben vuurwerk in gedachten, hechtten hier waarde aan en wegen meningen af.
De 'normale' mens, ook de niet liefhebbende consument, is niet op deze wijze met vuurwerk bezig.
ij zullen dan ook nooit relativeren aan de hand van voor hen wel waardevolle zaken in het leven zoals bijvoorbeeld honden of auto's. Die ook nog eens het hele jaar waardevol zijn.

Met deze aanpak bereik je niets anders dan nog meer tegenspraak.

En daarnaast, uiteraard denk ik er ook anders over, maar de vraag of vuurwerk nog wel van deze tijd is is helemaal geen vreemde gelet op alle ontwikkelingen de laatste jaren.
Je staat op voorhand al 1-0 achter.

Ik zou eerder meer bewustwording kweken omtrent het genot dat liefhebbers hebben aan het vuurwerk, misschien dat de twijfelaars dan wel dat plezier gunnen. Bijna iedereen die ik spreek die niet perse fan is van vuurwerk maar het ook niet wil verbieden, vind dat omdat ze anderen of kinderen het plezier wel gunnen.

De 'normale' mens, ook de niet liefhebbende consument, is niet op deze wijze met vuurwerk bezig.
ij zullen dan ook nooit relativeren aan de hand van voor hen wel waardevolle zaken in het leven zoals bijvoorbeeld honden of auto's. Die ook nog eens het hele jaar waardevol zijn.

Een auto of een hond is ook niet waardevol voor iedereen :wink:.

Juist door het te probleem te relativeren met andere "normale" zaken waar zoals jij zelf al aangeeft een grote groep (maar niet iedereen)wel waarde aan hecht kan er op een normale manier over over gediscussieerd worden.

voorbeeld:

Jan geniet intens van vuurwerk, Henk niet maar is wel hondenliefhebber/wintersporter/kilometer vreter.

In het nieuws en de politiek wordt paniekerig gedaan over +/- 1000 slachtoffers door vuurwerk.

Juist dan is het slim door dit soort tegen argumenten te relativeren met iets wat bij Henk dicht bij zijn hart ligt.

Dan kan je wel met een verhaal afsteken dat 50% door illegaal vuurwerk komt of door drank misbruik etc maar juist daar voelt Henk niks voor.

Zoals ik hierboven al aangaf is er niet 1 perfect manier om dit probleem te tackelen, wat ik probeer aan te geven is er 1 van vele.

en poeh, iemand anders iets gunnen in Nederland.... volgensmij zijn we dat station jaren geleden al gepasseerd :P

Laatst bewerkt:
Voor de gemiddelde mens is vuurwerk totaal onbelangrijk. Wij als liefhebber hebben vuurwerk in gedachten, hechtten hier waarde aan en wegen meningen af.

Met deze aanpak bereik je niets anders dan nog meer tegenspraak.

En daarnaast, uiteraard denk ik er ook anders over, maar de vraag of vuurwerk nog wel van deze tijd is is helemaal geen vreemde gelet op alle ontwikkelingen de laatste jaren.
Je staat op voorhand al 1-0 achter.

Ik zou eerder meer bewustwording kweken omtrent het genot dat liefhebbers hebben aan het vuurwerk, misschien dat de twijfelaars dan wel dat plezier gunnen. Bijna iedereen die ik spreek die niet perse fan is van vuurwerk maar het ook niet wil verbieden, vind dat omdat ze anderen of kinderen het plezier wel gunnen.

We zijn het niet altijd met elkaar eens maar een absolute spijker op de kop hierzo! :thumbup:

Een auto of een hond is ook niet waardevol voor iedereen :wink:.

Juist door het te probleem te relativeren met andere "normale" zaken waar zoals jij zelf al aangeeft een grote groep (maar niet iedereen)wel waarde aan hecht kan er op een normale manier over over gediscussieerd worden.

voorbeeld:

Jan geniet intens van vuurwerk, Henk niet maar is wel hondenliefhebber/wintersporter/kilometer vreter.

In het nieuws en de politiek wordt paniekerig gedaan over +/- 1000 slachtoffers door vuurwerk.

Juist dan is het slim door dit soort tegen argumenten te relativeren met iets wat bij Henk dicht bij zijn hart ligt.

Dan kan je wel met een verhaal afsteken dat 50% door illegaal vuurwerk komt of door drank misbruik etc maar juist daar voelt Henk niks voor.

Zoals ik hierboven al aangaf is er niet 1 perfect manier om dit probleem te tackelen, wat ik probeer aan te geven is er 1 van vele.

en poeh, iemand anders iets gunnen in Nederland.... volgensmij zijn we dat station jaren geleden al gepasseerd :P

De discussie heb verder geen toegevoegde waarde dus zal er mee ophouden maar die laatste regels. Daar moet misschien ook is wat mee gedaan worden in de wereld. Zoals eerder gezegd social media, het niks gunnen komt door social media ik kan er niks anders over zeggen. Stekker eruit? Of eens een ander gebruik van. Ik heb geen idee maar ik weet wel dat het het grootste probleem van deze tijd is

Ik vind trouwens het argument "ik heb er plezier aan, gun jij anderen geen plezier ?"

Typisch een ad hominem/Ad passiones argument. Denk niet dat we de discussie met drogredenen winnen.

Elke discussie is in feite compleet zinloos want mensen denken alleen maar aan zichzelf, wat zij willen (hebben) en geven geen reet om wat de ander voelt/denkt/wilt/nodig heb. Egocentrisme is het geen wat anno 2019 de norm is! Daarom is alles wat wij opvoeren als tegen woord, niet effectief, want de brein van de hater staat al vastgesteld en niks kan dat veranderen, helemaal niks.

Elke discussie is in feite compleet zinloos want mensen denken alleen maar aan zichzelf, wat zij willen (hebben) en geven geen reet om wat de ander voelt/denkt/wilt/nodig heb. Egocentrisme is het geen wat anno 2019 de norm is! Daarom is alles wat wij opvoeren als tegen woord, niet effectief, want de brein van de hater staat al vastgesteld en niks kan dat veranderen, helemaal niks.

Ik heb een keer een gesprek gehad met iemand dat ging over roken op een terras.

Als er een tafel naast je gerookt word dan zou de persoon die rookt moeten stoppen met de volgende reden je moet rekening houden met een ander. Opzich ben ik het daarmee eens rekening houden met elkaar... Maar ik stelde vervolgens voor dat men ook ergens anders kan gaan zitten om rekening te houden met iemand die plezier haalt uit het roken. Je kan het al raden dat was onzin...

Dus de vraag is meteen wat houd rekening houden met elkaar dan in? doen wat jij wil?????

We hebben gewoon een structureel probleem en dat is de fundering voor alle problemen zoals vuurwerk, zwartepieten milieu etc. en blijf erbij dat het voort komt uit social media

en blijf erbij dat het voort komt uit social media

Ik deel je mening, door dat social media hoor je de grootste blaaskaken het hardst brullen.. en het werkt. Daarom vraag ik mij af waarom de importeurs en winkeliers er geen gebruik van maken en zo eens flink tegengas gaan geven?

Ik deel je mening, door dat social media hoor je de grootste blaaskaken het hardst brullen.. en het werkt. Daarom vraag ik mij af waarom de importeurs en winkeliers er geen gebruik van maken en zo eens flink tegengas gaan geven?

Proberen kan altijd maar ik denk niet dat het lukt simpele reden dat het niet interessant is om op te maken voor de media en dus naar de achtergrond verdwijnt. Denk zelf ook dat sociale media zelf invloed uitoefenen op wat er in de picture komt. alles wat spraakmakend is zorgt weer voor meer sensatie zowel in de media als op de sociale media en dus KASSA!!!!

Mensen die veel vuldig gebruik maken van sociale media worden gehersenspoeld. Beste voorbeeld is denk ik wel milieu activisten. Kijk voor de gein eens een video op yt van powned bij de bezettingen in 020. Men weet niet eens waar ze mee bezig zijn ze doen het omdat een ander het doet.

Nu snap ik ook wel dat powned lekker knipt en plakt waardoor het beeld ontstaat dat niemand weet wat ze doen maar geeft wel aan dat men geen doordachte mening heb maar alleen maar volgt wat in de picture staat in de (sociale)media.

Ik ga misschien ver maar ik zeg je dat Sociale media voor meer problemen gaat zorgen dan we in een redelijke recente geschiedenis hebben meegemaakt.

Ik irriteer mij al jaren mij aan de afwezigheid van (grote)verkopers en importeurs van vuurwerk in Nederland in deze discussie (wat geen discussie meer is) Kan ook zijn dat deze geen ruimte krijgen om hun mening te verwoorden,want daar zijn we hier in de Nederlandse media erg goed in. Heel leuk om in de aandacht te komen als verkoper/importeur met freakacties en dergelijke maar dit gaat om een groter goed.
Zijn honderduizenden mensen in Nederland die het leuk vinden om met Oudjaar vuurwerk te kopen en af te steken zonder gedoe en overlast. Is het nou zo'n grote moeite om tijdens een bestelling online of in de winkel op een folder een 'ik ben voor vuurwerk'aan te laten vinken zodat je meer achterland en medestanders hebt?

Ik vind trouwens het argument "ik heb er plezier aan, gun jij anderen geen plezier ?"

Typisch een ad hominem/Ad passiones argument. Denk niet dat we de discussie met drogredenen winnen.
Het hoeft ook geen argument te zijn dan he.
Mooie verhalen van liefhebbers of een video van een liefhebber die staat te genieten en de ochtend erna om 8 uur staat te schrobben op straat.
Kids die uitgebreid vertellen wat er zo leuk is aan vuurwerk met een bril op en een lont in de hand.

Puur marketing.

Back
Bovenaan