Het weer verwachtingstopic

Yup, eea heeft ook al enkele dagen mijn interesse. Eindelijk weer eens wat actie. Dat halve gare weer van de afgelopen week ben behoorlijk beu. Ik denk dat ik even het strand op zoek donderdagavond laat :blink:.

He David, zou je donderdag middag rond een uur of 2-3 een update kunnen posten met een verwachting van jezelf erbij? Ik ga Donderdag namelijk rond 4 uur weg naar een concert in dusseldorf. En ik kom dan pas weer laat thuis. Dus graag wat meer info dan!

BVD,
De knaller

He David, zou je donderdag middag rond een uur of 2-3 een update kunnen posten met een verwachting van jezelf erbij? Ik ga Donderdag namelijk rond 4 uur weg naar een concert in dusseldorf. En ik kom dan pas weer laat thuis. Dus graag wat meer info dan!

BVD,
De knaller

dat zal wel lukken, doe mijn best...wel even vertellen vanwaar je vertrekt:p

Laatst bewerkt:
Goed, storm update.....

Zuidelijke wind komt er nu goed inzetten, ook boven land neemt hij nu snel verder toe, want de luchtdrukverschillen nemen snel toe nu. Op enige hoogte in de atmosfeer waait het nog veel harder, maar de mogelijkheid om die wind naar beneden te halen, komt pas met de regen het land inzetten. Dan zie je ook dat de windstoten toenemen. Verder is de wind zuidelijk en komt over land, ofwel behoorlijke afremming. Op het Koufront, wat rond de avondspits!!!:D moet passeren, kunnen verscholen buien zitten. Die buien reiken door de hele windlaag heen (ze zijn immers enkele kilometers hoog) en kunnen enorme schuivers voortbrengen tussen 80 en 110 km per uur, van oost naar west.
Achter het koufront komt de onstabiele lucht binnen zetten, waardoor de wind op enige hoogte makkelijker mee genomen kan worden naar de grond (onstabiel wil zeggen makkelijk verticale luchtbewegingen) maar dan zie je juist dat de wind wat af gaat nemen. Hij wordt dan vlagerig en draait naar het zuidwesten.
In de loop van de avond draait hij naar het westen toe en komt een trog naderbij met de sterkste druk gradiënt ofwel luchtdrukverval. Langs de hele westkust zal het tot storm komen en niet alleen in het noordwesten. 41 knopen is windkracht 9 maar ook 46 knopen... Komen daarbij enkele buien voor en dat doen ze, dan nemen die de windband van hoogte goed mee naar beneden met de neerslag en zit je aan zee met schuivers van 28-33 m/s (103-120 km/uur).....erg veel. Dieper het binnenland in doven de buien wat uit maar haal je toch makkelijk 40-50 knopen (74-83 km/uur), 20-23 m/s windstoten. Let dus op ramen die op het westen, zuidwesten staan, daar komen de wind stoten vandaan.

Zoals gezegd veel wind, aan zee zuid 8-9 en dit ook voor het IJsselmeer, rest and 5-6 in het oosten tot een volle 7 in het westen. Wind draait naar het zuidwesten tot westen toe en wordt dan aan zee een 9 Bft, noordwestelijk kustgebied wellicht korte tijd rond 48 knopen wind, kracht 10. Dan wil je niet over de Afsluitdijk rijden hoor.... rest van het land: westen een 7-8, midden 6-7, oosten 5-6 Bft met flinke schuivers. Het wordt een onrustige middag/avond, nacht. Verder valt op het koufront rond 15-20 mm neerslag, ook niet misselijk. Zorg gewoon da je niet in de file komt en ga o tijd naar huis, maar zodra de regen inzet, is het leed al geleden.

Succes allemaal

Even vooruit kijken naar zaterdag, Sint intocht...nat, nat, nat en winderig...:rolleyes:

Groet en geen kaartjes...die zijn te vinden op debekende sites...wetterzentrale.de, wetter3.de, weerplaza.nl etc

Laatst bewerkt:
Mja, wind begint ook hier behoorlijk te beuken van tijd tot tijd. Heerlijk hefstweer dit, mag ook wel na al dat futloze en gezapige weer van de laatste paar weken.

Update:
zwaarste buienlijn komt eraan met zeer zware windstoten, zie weerplaza.nl/radar......erachter word het tijdelijk wat rustiger...:wink:

Zo, inderdaad....Ik kan me nog goed de jaarwisseling van enkele jaren geleden herinneren (volgens mij was het 2006/2007), een zeer goed vergelijkbare situatie met de huidige! Ook toen zaten we in die week voor O&N in een onstuimige periode met meerdere malen stormkracht op de kust. Op de dag der dagen waaide het al stevig, met overdag zo uit het hoofd een 7bft aan de kust en tot diep landinwaarts 5-6bft.
In de avond viel er van tijd tot tijd (mot)regen op een warmtefront en nam de wind langzaam verder toe(vervelend was dat!) gevolgd door een actief koufront. Precies om 00:00 kwam het hele koufront gebeuren het westen van het land binnen met een zeer smalle en intense neerslag band. De wind haalde behoorlijk uit en de eerste tien minuten van 2007 verliepen hier in het westen stil terwijl het werkelijk goot van de regen.
Vlak achter het koufront klaarde het meteen op en nam de wind toe tot 9bft aan de kust met zware windstoten. Rond 00:10 kwam hier het grondfront door en konden we om 00:15 eindelijk los! Jammer van de wind toen, effecten verwaaide gemakkelijk terwijl ze met moeite boven de daken uit probeerde te komen. Vuurpijlen hadden al hélemaal geen zin, zodra die door de wind gegrepen werden werden ze horizontaal afgevoerd :shocked: en was het effect voor de achterburen :wink:.
Tja, opvallende gelijkenissen met de huidige situatie. Nu maar fingers crossed dat we rustig hogedrukweer krijgen (niet te rustig uiteraard, het resultaat zagen we een jaar later in de vorm van zeeeeer dichte mist :wink:)

Ik heb gelukkig rond oud & nieuw altijd best wel geluk. Beetje sneeuw hield me afgelopen jaar niet tegen. Wind is soms wel irritant. Maar regen, pas 1 keer 5 minuten lang moeten wachten xD

Zo, inderdaad....Ik kan me nog goed de jaarwisseling van enkele jaren geleden herinneren (volgens mij was het 2006/2007), een zeer goed vergelijkbare situatie met de huidige! Ook toen zaten we in die week voor O&N in een onstuimige periode met meerdere malen stormkracht op de kust. Op de dag der dagen waaide het al stevig, met overdag zo uit het hoofd een 7bft aan de kust en tot diep landinwaarts 5-6bft.
In de avond viel er van tijd tot tijd (mot)regen op een warmtefront en nam de wind langzaam verder toe(vervelend was dat!) gevolgd door een actief koufront. Precies om 00:00 kwam het hele koufront gebeuren het westen van het land binnen met een zeer smalle en intense neerslag band. De wind haalde behoorlijk uit en de eerste tien minuten van 2007 verliepen hier in het westen stil terwijl het werkelijk goot van de regen.
Vlak achter het koufront klaarde het meteen op en nam de wind toe tot 9bft aan de kust met zware windstoten. Rond 00:10 kwam hier het grondfront door en konden we om 00:15 eindelijk los! Jammer van de wind toen, effecten verwaaide gemakkelijk terwijl ze met moeite boven de daken uit probeerde te komen. Vuurpijlen hadden al hélemaal geen zin, zodra die door de wind gegrepen werden werden ze horizontaal afgevoerd :shocked: en was het effect voor de achterburen :wink:.
Tja, opvallende gelijkenissen met de huidige situatie. Nu maar fingers crossed dat we rustig hogedrukweer krijgen (niet te rustig uiteraard, het resultaat zagen we een jaar later in de vorm van zeeeeer dichte mist :wink:)

Hier in Soest toen ook 10 minuten stromende regen.....:mad:

Ja dat was toen een klein drama.Het meeste had ik toen gelukkig al opgemaakt.Het was ook mijn eerste Oud & Nieuw waar ik een heel vervelend gevoel aan over heb gehouden.:bonk:
Dus maar even duimen. Zoals vorig jaar mag van mij best weer.:D

Hier moest ik toen inderdaad ook een tijdje wachten om 00:00. Ik weet nog wel dat hier echt totaal niet blij mee was toen. Het was ook wel vreemd om bijna niks te horen terwijl het al 00:00 was geweest.

Wow wat een weer afgelopen dagen zeg, vooral in het zuiden is bizar veel regen gevallen. Sloten kunnen het niet aan hier.

Het wordt gelukkig wel wat rustiger weer:

Tmax.png

Prec.png

Hoorde net bij EditieNL dat er een 75% kans is dat aankomende winter kouder wordt dan afgelopen winter:).

Nieuwste kaarten blijven koud ogen met een onvervalste stroming van noordelijke breedten. Vraag is of de kou vanaf Nova Zembla komt of via Scandinavië komt afzakken met wellicht enkele sneeuwgebieden. Pluim zal koud ogen vanavond...
voordeel voor ons: de Noordzee kan goed afkoelen.
Hier nog een ECMWF kaart met de 1500 meter temperatuur

let op, zodra de wind van zee komt, moet het soms wel 10 graden vriezen op 1500 meter wil je sneeuw hebben, zeewater is nog altijd 12 graden.....

Recm2402.gif

Hoorde net bij EditieNL dat er een 75% kans is dat aankomende winter kouder wordt dan afgelopen winter:).

Klopt, de grotere rekencentra gaan uit voor 3 te koude maanden, december tot maart. Dit zegt verder niet zoveel. Vorig jaar was de winter iets te koud, maar door de grote hoeveelheden sneeuw en de lange duur van het sneeuwdek mensen het gevoel gaf, dat het echt koud was.....het is meer de beleving.

het kan een vuile sneeuw-winter worden of een schaats winter....we zullen zien...lange termijnkaarten ogen sinds twee dagen al erg leuk...:p

Maar David komende dagen komt de wind uit het oosten he!? Nu zal het alleen nog niet echt koud worden, omdat het in het oosten van Europa nog niet echt koud is.
Is daar nog een bepaalde oorzaak voor dat het daar niet koud is? Want op sommige plaatsen zag ik dat het nog 15 tot 20 graden was.

Maar David komende dagen komt de wind uit het oosten he!? Nu zal het alleen nog niet echt koud worden, omdat het in het oosten van Europa nog niet echt koud is.
Is daar nog een bepaalde oorzaak voor dat het daar niet koud is? Want op sommige plaatsen zag ik dat het nog 15 tot 20 graden was.

klopt, zuidelijke stromingen houden nog steeds de temperatuur ruim boven nul..Ook ontbreken mooie drukverdelingen waarbij kou kan uitstromen over Rusland. Juist een stevige ZW stroming voerde veel zachte lucht aan tot voorbij Rusland. Ik maak verwachtingen voor delen van Rusland, maar die tot nu toe nog steeds zacht, komt overigens wel verandering in.
Je moet eigenlijk een overtrekkend lagedrukgebied hebben waarachter de kou stevig uit kan stromen aan de achterkant. daarna een opbouwend hogedrukgebied die de kou vast kan houden en kan doen versterken. Voordeel van vrij lang zacht weer is dat de kouopbouw wel doorzet en dan toch vroeger of later toch ineens uit zal stromen.:bye:

Back
Bovenaan