Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Laatste ICON D2 bekeken. Zeeland blijft tot en met 2 uur vrij constant het weer dat het nu is en dat geldt ook voor zuidelijk ZUid-Holland. Maar noord van de lijn Leiden Utrecht zien we vanavond een windafname en minder wind dan nu. Duidelijk minder. Dus het zuidwesten is en blijft het slechtst. Ook Friesland kent vanavond meer wind dan nu, elders meest gelijkblijvend.

Dus vanavond zou ik goed moeten zitten in Haarlem?

Wind hier is nu 11 m/s en dat is hoger dan welk model dan ook had berekend. Positief bekeken, elke molecuul zuurstof die nu voorbij woeit, hoeft er vanavond niet meer langs. Dus als we nu gewoon even 50 m/s doen dan is het vanavond windstil!! :thumbsup:

Of werkt dat zo niet?
Haha dat is zeker niet hoe het werkt.
Net een titanium salute afgestoken, klonk als een pruttelpot vooral in de windstoten. We gaan nu op zoek naar een hoge flat (20m+) en gaan daar afsteken in de luwte, meerdere wegen naar Rome!

Laatste ICON D2 bekeken. Zeeland blijft tot en met 2 uur vrij constant het weer dat het nu is en dat geldt ook voor zuidelijk ZUid-Holland. Maar noord van de lijn Leiden Utrecht zien we vanavond een windafname en minder wind dan nu. Duidelijk minder. Dus het zuidwesten is en blijft het slechtst. Ook Friesland kent vanavond meer wind dan nu, elders meest gelijkblijvend.

Dat klinkt goed voor Noord-Holland dan! Wat houdt dit in voor de buien? Is die op hoogte nog wel krachtig genoeg om ze vlot weg te blazen?

Hier ging het rond 15 uur goed tekeer toch een 6bf. Wind is sinds 15 minuten sterk afgezwakt naar een 4bf.

Ben trouwens wel over 1 ding positief. De buien lijken te verpulveren hier boven west Brabant. Eerst zouden we een donkere rode pit krijgen, maar er bleef niks van over en nu is het een licht buitje. Hopelijk blijven ze hier uitdoven. Bedankt voor de experts voor de updates.

Actuele situatie:
Rond 15 uur is er een trog die evenwijdig aan de kust liep doorgetrokken of aan het trekken naar oost. In dit geval heb ik ook gekeken naar de wind op 925 hPa vlak (zeg maar 750 m hoogte) en het 850 hPA vla. (1500 m hoogte ongeveer). We zien dat op die trog de wind op die hoogte duidelijk toenam. Zowel ICon D2 als Arome hebben die trog er goed in zitten al al verschillen ze een uurtje qua timing.
De trog zal geleidelijk aan oost opschuiven en in afgezwakte vorm (iets) tegen middernacht het oosten van het land bereiken.

Wat betekent dit
Afgaande op de 850 en 925 hPa wind is het maximum in het westen nu bereikt of in het zuidwesten achter de trog om. Hierachter verwacht ik nog steeds een duidelijk aanwezig wind maar minder dan op de trog. Er zullen zeker op buien achter de trog (het Kanaal ligt er vol mee en het wordt niet beter) steeds windmaxima ontstaan zoals eerder verwacht. De boel is ook aardig convectief getuige onweer nu voor de Nederlandse kust (niet tevel maar toch).
De situatie lijkt aan het einde van de officieeel toegestane vuurwerkperiode (van 0.00 - 02.00 uur) in het westen en zuidwesten verder te verbeteren.

In het oosten lijkt er afhankelijk van het model sprake van betere omstandigheden aan het begin van de periode 18 uur LT en daarna verslechterd deze en ordt niet echt beter meer. Maar de windsituatie zal met name niet o slecht zijn als dat eze vanmiddag in het westen en zuidwesten was.

Neerslag
In het westen vanaf Noordelijk Zeeland tot aan Terschelling significante regen. In Zeeland over de hele periode van 18- 02.00 uur UTC 5 mm, in het Westland 10 mm en zo tot aan Terschelling 5 - 8 mm neerslag.
We zien vanaf 17.00 uur dat buien zich voor de NEderlandse kust verder opbouwen op een lijn lopende in het zuidwesten van midden op de Noordzee naar Texel toe. Deze lijn schuift dus oostwaarts op. Bereikt rond 19-20 uur westelijk noord-Holland en kort eropde Zuid-Holllandse kust. In dit gebied val ook de meeste regen. Zeeland wordt na 23 uur deels (noord aangedaan) en rond 1 uur is het buiiige neerslag te verwachten van Haamstede tot aan Emmen. Te zuiden van de lijn blijven de neerslaghoeveelheden al snel gering. Limburg en Oost-Brabant zouden nagenoeg droog moeten blijven.

Samenvattend: windmaximum in het westen lijkt me al te zijn geweest, hoewel de komende avond meerdere pieken mogelijk zijn. In het westen de beste tijdstippen toch echt laat op de avond en zelfs in 1-1-2024. In het oosten wordt het slechter maar niet zo slecht als in het westen, evenwel zonder verbetering.
Qua neerslag verslechterd de situatie met met name in Noord en Zuid Holland en de westelijke Wadden significant regen uit buien. Grootste deel van de provincies Zeeland, Brabent, Gelderland en Limburg houden het droger met een toenemende kans op een droog verloop hoe verder naar het zuidoosten we gaan.
Edit: Harmonie ziet de neerslag veel unifromer over het land verdeeld worden, we hebben dan overal neerslag, die niet zwaar is maar de boel wel duidelijk kan beinvloeden. Houdt hiervoor buienradar in de gaten.

Zuid-Oosten toch nog kans op wat wind en regen zoals ik je post begrijp. Hopelijk valt het mee rondom regio Arnhem. We gaan hoe dan ook stoken en los om 0:30. Nu al zin in.

Geweldig gedetailleerd Jorginho, dank je, maar ik mis n/no NL in je bericht? Zonder weer vind ik het prima :D maar ik denk dat we tussen de buien van w/nw en de verslechterd blijvende windsituatie van mid/Oost uitkomen?

Geweldig gedetailleerd Jorginho, dank je, maar ik mis n/no NL in je bericht? Zonder weer vind ik het prima :D maar ik denk dat we tussen de buien van w/nw en de verslechterd blijvende windsituatie van mid/Oost uitkomen?

Nee toch: die bevindt zich toch noord van de genoemde pronvincies en in het gebied waar de situatie qua wind in de loop van de middag verslechterd, dan stabiel blijft (min of meer) maar niet zo slecht als het met name vanmiddag in het westen was?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan