Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenstaande twee; knmi Guidance en ecmwf pluim, hou ik zeker op de dag zelf al jaren als enige aan voor m'n buitenactiviteiten, met tevreden uitkomst, vandaar.

In tegenstelling tot buienradar ben ik wel blij met ECMWF op Windy. Droog vanavond in het ZW, maar dat is niet realistisch denk ik. Achja ik ga zo lekker aan cat f1 beginnen en we zien het wel.

IMG_3075.jpg

Bovenstaande twee; knmi Guidance en ecmwf pluim, hou ik zeker op de dag zelf al jaren als enige aan voor m'n buitenactiviteiten, met tevreden uitkomst, vandaar.

Ik zou zelf ICON D2 aanhouden, die qua wind ook het beste scoorde (hoewel dat achterhaalde info kan zijn). De Harmonies zijn ook goed. GFS leidt aan overschatting van de wind volgens mij.

Ik ga even uit van Icon D2 en dan zien we allround 4-5B, pal aan zee en boven grotere wateroppervlakten en smalle strookjes waarbij de wind daar aanlandig waait ook 6 B.

Jorginho, heb je fijne link naar makkelijk toegang tot icon en harmonie enzo?

lijkt dat icon d2 wel op lijn zit met de pluim :)

allemaal niet ideaal, buiten W/NW/N kuststrook ook niet dramatisch.

Als je om 00u klokslag net een bui met rukwinden hebt, kijk je wel ff betoeterd.

Hoop niet dat Windy gelijk krijgt, maar ben er een beetje bang voor.
Leuk om 800mtr vh strand af te wonen :cry: staat nu op 23 / 42..
Flink windje, hopen op het beste!

Ik vind de harmonie kaart wat betreft wind wel oké vanaf 18.00 uur. Als je de kaart bekijkt lijkt de wind in zuid Holland aan de kust niet boven de 6 uit te komen, op windstoten na natuurlijk.

Screenshot_20231231_102953_Chrome.jpg

Laten we hopen dat het qua regen mee gaat vallen tussen 18 en 24. Uur.

Anders een beetje plannen wanneer ik alles de lucht in schiet.
Lekker genieten mannen met de buienradar in de hand. Ik gebruik zelf buienalarm, ik vind deze accurater. Dan buienradar maar hij werkt maar over 2 uur.

ICON D2 lijkt op dit moment met mijn leken ogen het meest accuraat. Geeft in Windy 4BFT op dit moment in bijvoorbeeld Voorschoten en als ik live bij de weerstation kijk is het daar nu ook 4BFT. Andere modellen in Windy geven dan nu 5BFT op die plek. Hopelijk dat ICON D2 uit komt vanavond, want die is redelijk gunstig. Zeker in vergelijking met vorig jaar als ik in mijn woonplaats kijk.

Ik vind de harmonie kaart wat betreft wind wel oké vanaf 18.00 uur. Als je de kaart bekijkt lijkt de wind in zuid Holland aan de kust niet boven de 6 uit te komen, op windstoten na natuurlijk.

Bekijk bijlage 79315

Laten we hopen dat het qua regen mee gaat vallen tussen 18 en 24. Uur.

Anders een beetje plannen wanneer ik alles de lucht in schiet.
Lekker genieten mannen met de buienradar in de hand. Ik gebruik zelf buienradar, ik vind deze accurater. Dan buienradar maar hij werkt maar over 2 uur.

Je bedoelt denk wat anders dan Buienradar?

Als we kijken naar Icon D2 model dan ziet die er volgens mij behoorlijk goed op. Het weer voor vanavond is heel gelijkend op het weer nu. De uitzondering is de regen die nu uit een zone valt en vanavond buiig van karakter zal zijn.
De windkracht en verdeling over het land is ook vergelijkbaar met nu al zal de wind meer zuidwest zijn ipv zuid die we nu hebben.
Een verschil zit 'm in de windstoten in de vooravond 18-21 h LT als ook de meeste buien lijken te vallen. De windstoten zijn net wat krachtiger over het land, na 21 h is de situatie wat dat betreft ook als twee druppels water. Een uitzondering is het noordoosten waar de windstoten nu lager zijn ingetekend dan vanavond.
Temperatuur is een graadje lager dan nu en zeer egaal verdeeld, wat in een klein vlak land overigens gebruikelijk is. 7 a 8 C.

Harmonie is in zijn drie uitvoeringen op een paar punten wel anders. Dat heeft te maken met de neerslag en heeft vooral betrekking op een deel van het land ten westen van (grofweg) de lijn Terschelling-Eindhoven. We zien dat ICON D2 de stroming meer ZW heeft en Harmonie meer westzuidwest. En met die laatste richting komen buien vanaf de Noordzee verder het land op, die daarbij lokaal behoorlijk actief zijn. We zien hier ook buitenstraten in ontstaan, dat wil zeggen een lijnvormig cluster van buien. Die zijn 12 uur voordat ze ontstaan qua positie nauwelijks te goed te verwachten. We zien tussen de diverse Harmonie modellen overeenkomsten maar de exacte positie verschilt per uitvoer zoals te verwachten gezien de moeilijkheid dit goed te verwachten.

Een verder punt wat we in alle Harmonies en ICON D2 terug zien zijn van 18 -2 uur lokale tijd toch duidelijke wisselingen in de windsnelheid en dat is toch wel iets om in de gaten te houden! Ook dit is niet exact te verwachten maar achter de doortrekkende trog met buien zien we op wisselende plaatsen een tijdelijke en duidelijke afname van de wind ZO laat een harmonie model voor de regio Midden-Zeeland de wind terug lopen naar 3 B. In een andere uitvoer trekt zo'n gebied met duidelijk mindere wind van zuidoost Zeeuws Vlaanderen de Belgische provincie Antwerpen in. Boven het IJsselmeer, de Waddenzee en oostelijk Zeeland zien we dan weer perioden met een 7B ontstaan die ook weer wegebben en naar 5B afzwakken etcetc.
We zien nu een meer constante wind op de meeste kuststations, alleen VLissingen KNMI vertoont nu ook een variatie van 2 B binnen 6 uur.

Kortom: vanavond zitten we met wisselvalligheid die zich niet alleen uit in het ontstaan van buien, maar e wind gedraagt zich ook buiig. Er zijn perioden te verwachten (verspreid over het land) waar de wind wel eens 2 B minder kan zijn. Daarmee is de wind als ik het me goed herinner duidelijk minder constant dan vorig jaar en gemiddeld genomen ook minder krachtig.

Laatst bewerkt:
Al met al de grootste onzekerheid in zowel wind als buien, precies wat je het slechtste kunt hebben.
Kan alleen maar meevallen wat dat betreft.

Wil even alle weermannen hier bedanken voor hun tijd en energie! Chill dat we hier weer met z'n allen konden rekenen op jullie 'weerkundigheid'. Jullie hebben de spannendste topic weer net zo spannend gemaakt als vorige jaren! Nu de dag daar is, zien we het van zelf wel. Wordt gewoon genieten!

wow, bizar hoe in ICON de windtoename precies in de avond is, piekt rond 00u en daarna weer afneemt. Alsof de duvel d'r mee speelt...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan