Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
@ Jorginho, of David; bekijk ecmwf pluim noordoost ns ajb? Komt daar een rug door oudjaarsavond ofzo?

Nou, niet in de pluim. In de pluim is het gemiddelde op die dag een westenwind, in de avond gemiddeld zuidwest met 5 m/s. De mediaan ligt weer net wat lager, dus enkele uitschieters omhoog trekken het gemiddelde net wat op (maar mag geen naam hebben).

Als we de oper bekijken zien vanaf de 30e een depressiekern vanuit het Kanaal naar het oost noordoosten trekken. Deze trekt over noordelijk Belgie naar NW Duitsland en doet daar even een pas op de plaats. Daarachter bouwt kort een uitloper van het hoog op de oceaan ten zuidwesten van ons op. De rug as trekt in de avond van de 31e over en zorgt voor rustige condities. Het regent met uitzondering van het uiterste noorden zowel op de hele 30e als de 31e tot in de middag, als het vanuit het westen droger wordt. In de vooravond trekt deze regen verpieterend weg naar Duitsland.
Overdag 7 C in het westen en 4-5 C in het oostenwind

Het model gaat uit van opklaringen met dauwpunt en droge bol van 0 C. Dat betekent een hoge luchtvochtigheid bij weinig wind....Want meer dan 1-2 m/s zit er in grote delen van het land niet in.
Rond middernacht is de rug-as al oostelijk gepasseerd en trekt de wind aan de kust weer aan naar 3B. Daarmee nemen eventuele mistkansen daar duidelijk af.

GFS had deze depressie inde opers al eerder in de smiezen en komt ook nu, in de oper, met een vergelijkbaar scenario. Er zijn wel wat detail verschillen maar in grote lijnen komen ze overeen. In het geval GFS is er rond middernacht in Zuid Nederland sprake van vrijwel windstilte, de Wadden zijn de enige regio waar er merkbaar wind is. Maar de contouren van het vasteland volgend in het noorden zien we de wind afnemen. Dwz: Den Helder is al minder winderig en nog 20 km verder naar het zuiden (zo ook bij Friesland) is er sprake van 2 misschien 3 B.

Als we kijken naar een dag eerder en een dag later dan zien we dat in beide gevallen de regen duidelijk aanwezig is en de wind ook meer opspeelt. Ook zien we in ECWMF dat er achter de depressie om een stevig windveld ontstaat in de ochtend van de 31e met pal aan zee en richting Vlieland tot 6 B. Echt 5 km landinwaarts is dat al wel minder en dat moment duurt niet lang.

Letterlijk genomen ziet het er goed uit, gemiddeld genomen redelijk tot goed. Maar timing is belangrijk. Positie laag is belangrijk. 6 dagen te gaan. Spannend

Lees jij überhaupt de rest van de berichten in dit topic wel? Ik heb de indruk van niet. Houdt toch eens op met dat paniek zaaien, nergens voor nodig. Je hebt nog niet echt een zinvolle bijdrage geleverd hier. Als je hier komt om de sfeer te bederven mag je van mij net zo snel weer vertrekken.

Dit bericht zul je waarschijnlijk ook niet eens lezen…

De man heeft 29 berichten op dit forum, waarvan 19 paniekberichten in dit topic, en allemaal gebaseerd op apps. nergens blijk van kennis wat het weer betreft. Dit is die plaat waar ik het eerder over had.

Ik heb het niet snel, maar stoor me ook mateloos aan die ongefundeerde, ongenuanceerde paniekzaaierij.

Ik heb het niet snel, maar stoor me ook mateloos aan die ongefundeerde, ongenuanceerde paniekzaaierij.

De meest positieve kijk is dat deze mensen niet beter weten. De andere is dat men ook van negatieve aandacht geniet. Ik negeer het gewoon, dit soort gevallen heb je op elk forum.

Jullie kunnen mij haten of uitschelden dat maakt mij echt niet uit. Ik laat zien wat de weerapps zeggen en stuk voor stuk zeggen ze allemaal dat het slecht weer word. Dan kan je moeilijk positief blijven. Had ook graag mooi weer gehad na 3 jaar schijt weer.

Jullie kunnen mij haten of uitschelden dat maakt mij echt niet uit. Ik laat zien wat de weerapps zeggen en stuk voor stuk zeggen ze allemaal dat het slecht weer word. Dan kan je moeilijk positief blijven. Had ook graag mooi weer gehad na 3 jaar schijt weer.

Mischien bij de bron beginnen en niet bij weerapps die er vaak naast zitten of nog veranderlijker zijn dan het weer zelf.

Mijn advies: blijf in die apps geloven, maar plemp het forum hier niet mee vol.

En haten doen we hier niemand :wink:

Dat is het juist, jij kijkt alleen maar apps. Lees nou eens wat joringho bijvoorbeeld schrijft. Er zijn meer mensen die uitgelegd hebben dat in deze situatie en op deze termijn die apps niet betrouwbaar zijn. Maar als jij continue toch stug die apps blijft posten, gaan mensen wel een hekel aan je krijgen ja. Het voegt niets toe.

Zoals ik al eerder zei, annuleer lekker al je bestellingen als je zo gelooft in je websitejes. Stuur even je lijst misschien heb ik wel interesse.

Maar volgens mij ben je gewoon een troll want kan me echt niet voorstellen dat iemand zo zuur en blind is. Dus ga ook niet meer reageren vanaf nu. Groetjes!

Laten we het gezellig houden...je hoeft het er niet mee eens te zijn, en mag dat ook gerust posten....maar niet op de man

Smullen weer dit topic, heb zelf weinig tot geen verstand van dit soort voorspellingen maar lees met grote belangstelling de duidelijke berichten van Jorginho,Dabombe en David en vergeet er vast een paar.. Mannen bedankt voor jullie inhoudelijke bijdrage!

Het is ook overbekend dat die apps onbetrouwbaar zijn. Onzekerheid is gewoon de grootste factor in weersverwachtingen. Om daar enigszins kaas van te kunnen maken heb je meer nodig dan algoritmes, namelijk mensen die diverse computeroutputs kunnen vergelijken en met inzicht vanuit ervaring en kennis daar kaas van maken. Apps en hun algoritmes kunnen daar gewoonweg totaal niet aan tippen.

We zijn hier gezegend met wat meteorologen zoals Jorginho, David, Dabombe, Tatanka e.a. die je beter kunt lezen en als betrouwbare basis kunt hanteren. En dan nog blijft er een grote factor van onzekerheid. Heel frustrerend, en soms moeilijk om positief onder te blijven. De kunst is je niet te snel uit het veld te laten slaan door wat dan ook, neem aan van deze amateurweerliefhebber die het al decennia volgt (zonder er te diep in te gaan eigenlijk); pas de dag zelf krijg je zekerheid. Tot die tijd maak je enkel jezelf het gemoed zuur, en hier die van anderen...maar die kunnen je gewoon negeren en jou je "lol" laten.

Fijne kerst, zie het positief tegemoet, het valt vaker net mee dan net tegen, echt! (bewuste ervaring van bijna halve eeuw).

Precies rond de jaarwisseling lijken we in wat koudere lucht te zitten. Daardoor zal het kwa wind wel meevallen en ook kwa regen ziet het er best goed uit. Zowel ecmwf als gfs ondersteunen dit

Vind het er wel positief uit zien als ik de berichten hier lees hoor, komt allemaal goed.

zolang we niet van het wegdek afwaaien gaan we vol gas.....trouwens kracht 5 vorig jaar was ook nog te doen alleen de fonteinen hebben we bewaard...dat was niet te doen....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan