Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je zou denken wat de afgelopen dagen aan regen is gevallen en de komende dagen gaat vallen, kan de 31ste niet meer vallen. Man wat een drama weer is het deze dagen.

De laatste keer dat het rond -15 C was, was 96/97 en daarvoor lokaal -20 C (vermoed ik) 1978/79. Echt winterweer rond oud en nieuw is een zeldzame zaak. Altijd geweest, maar nu zien we natuurlijke een duidelijke verdere verzachting die in principe in 1988 al echt vorm kreeg.

nou 96/97 was het toen waar ik woonde echt wel -20.
Dat ben ik nooit meer vergeten die jaarwisseling .

En ook nu weer draaien de berichten op de website waar ik kijk. Vanmorgen stond er 2.9MM neerslag en nu staat er weer 4.8MM. Je kunt er geen peil op trekken. Eigenlijk gewoon niet meer kijken tot en met 28-12.

nou 96/97 was het toen waar ik woonde echt wel -20.
Dat ben ik nooit meer vergeten die jaarwisseling .

Was de opmaat naar de laatste Elfstedentocht, was inderdaad een koude jaarwisseling. Zo koud dat je amper de lontjes aankreeg omdat je zulke koude handen had haha!

Een heel groot verschil in de vorige en de nieuwe run van GFS. Gewoon om te laten zien dat de luchtdrukverdeling nog zoveel verandert voor over 10 dagen. Dus ook het daarbijhorende weer(temperatuur,wind,neerslag). Weerkaart geldig voor 1 januari, 0:00 uur 's nachts.

Vorige run (06Z):

gfs oud.png

Nieuwe run (12z):

GFS nieuw.png

Een heel groot verschil in de vorige en de nieuwe run van GFS. Gewoon om te laten zien dat de luchtdrukverdeling nog zoveel verandert voor over 10 dagen. Dus ook het daarbijhorende weer(temperatuur,wind,neerslag). Weerkaart geldig voor 1 januari, 0:00 uur 's nachts.

Wat betekenen die kleurtjes? Straks wordt ik ook nog een weerfanaat als ik te lang in deze topic blijf hangen. :p

Wat betekenen die kleurtjes? Straks wordt ik ook nog een weerfanaat als ik te lang in deze topic blijf hangen. :p

De kleuren zijn de temperaturen op ongeveer 5 km hoog. Geel/Oranje is een hogedrukgebied ten westen van Spanje op de onderste kaart, boven Engeland ligt lage druk. Wind draait om een hogedrukgebied met de klok mee, en bij lagedruk tegen de klok in. Dus een Nw-wind op de onderste kaart, hoe dichter de witte lijnen bij elkaar staan, hoe meer wind. In een notendop.:)

Wat een ruk weer zeg, de klikos vliegen hier door de straat. Maar idd wat betekent die laatste kaart?

Haha mooi die spanning he, komen echt dichterbij nu dus het weer wordt een steeds belangrijker punt vooral nu het nog zo onzeker is allemaal.

We zullen het volgende week zaterdag enigszins zekerder weten. Behalve timing en lokatie van evt neerslag dan. Of evt plotse verandering in windkracht. Dat zal altijd nowcasten blijven.

laten we hopen dat het bij een kracht 4 blijft zonder windstoten dan ben ik wel tevreden.
ik zou het veel erger vinden als we heel weinig wind hebben en mist krijgen, dan maar een beetje wind.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan