Voor mijn werk zit ik tijdens mijn diensten de hele tijd naar weerkaarten te kijken. Wij zijn onafhankelijk, en gebruiken input van redelijk veel verschillende bronnen. Ik ben zelf geen meteoroloog, maar veel collega's van mij wel. Die beoordelen de hele tijd de modellen, om modellen die het dichtst bij de realiteit zitten meer waarde toe te kennen. En dit kan ook weer verschillen per situatie. Er word dus de hele tijd gefinetuned.
Daarmee zin wij, zeker op de korte termijn, vaak wat nauwkeuriger dan bepaalde meteorologische instituten die alleen hun eigen modellen gebruiken.
Maar nu komt het; onze modellen gaan niet verder dan 10 dagen vooruit! Na 6-7 dagen gaan ze meer naar een klimatologisch gemiddelde, wat flink kan afwijken van de realiteit.
Een kaartje met een stormveld op de Atlantic op de 29e zegt mij dus precies niks. Dat is voornamelijk ingetekend omdat het in December op de Atlantic over het algemeen gewoon kut weer is.(klimatologisch gemiddelde) Helaas vaak genoeg met een vrachtschip de oversteek gemaakt.
Ik zeg niet dat het niet stormt op de 29e, ik zeg alleen dat we hier nog 10 dagen ff weg moeten blijven, al snap ik dat het lastig is. (ik kijk hier zelf natuurlijk ook

)