Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dit jaar heb ik op 1 januari besloten om voortaan niet meer vanaf half december al te gaan zitten stressen over het weer. Ik zal rond eerste kerstdag eens rustig gaan kijken wat de weersites zeggen. Dan pas denk ik dat het pas goed te voorspellen is. :)

Dit jaar heb ik op 1 januari besloten om voortaan niet meer vanaf half december al te gaan zitten stressen over het weer. Ik zal rond eerste kerstdag eens rustig gaan kijken wat de weersites zeggen. Dan pas denk ik dat het pas goed te voorspellen is. :)

Klopt, zo rond de kerst wordt het eea steeds duidelijker. Overigens, heel verstandig; niet stressen. Heeft weinig zin, zeker niet met het weer want daar verander je toch niets aan.

We blijven het wel volgen en jullie op hoogte houden. Het is dan aan de ontvangende kant om te kijken wat men er vervolgens mee doet.

Even zonder gekheid :wink:.

Flora en Fauna reageert op veranderingen die nu of op zeer korte termijn (denk aan max 12h) plaats gaan vinden. Daar komen we dus niet ver mee.
Als jij op basis van lichtval en vogels drie dagen vooruit een vrij correcte verwachting kunt opstellen mag je jezelf gerust weer- en natuurstrateeg gaan noemen :wink:.

Daarbij komt ook dat de door jouw aangehaalde seizoensverwachtingen nog in de kinderschoenen staan. Met de huidige stand van de techniek en de manier waarop de atmosfeer gemodelleerd wordt worden gewoon nog niet de juiste of meest betrouwbare resultaten behaald.

Nu dan weer even over oudjaarsdag.
Het Amerikaanse rekenbrein GFS komt nu al meerdere runs met een trekrug (mobiele uitloper van een hogedrukgebied) in de periode vlak voor de 31e. Dat geeft dan even een adempauze tussen al het depressiegeweld.
Hopen is natuurlijk op zo'n trekrug op de 31e. In de meeste runs passeert deze mobiele rug echter in de loop van de oudjaarsdag waarna depressies weer vrij spel krijgen met wind, bewolking en regen in de loop van de middag/avond.
Opvallend vind ik dat dergelijke setting er al meerdere runs in zit waarbij de positie in de tijd uiteraard springt.

Timing van storingen en de genoemde trekruggen zal bepalend zijn op de 31e. Daar kunnen we op dit moment nog niets over zeggen, helaas.

Inderdaad, ik had het over de korte termijn. Ik bedoel, je kan op de dag zelf pas zien hoe het daadwerkelijk is. Staat mij iets van bij dat als de lucht in de avond rood kleurt, er neerslag aan zag te komen. Of een bepaalde vorm van lichtval. Zo werkten boeren etc. vroeger natuurlijk ook.

Voor de langere termijn is oud & nieuw voorspellen hetzelfde als een 11 stedentocht. Kan niet zonder weerkaarten :wink:

Inderdaad, ik had het over de korte termijn. Ik bedoel, je kan op de dag zelf pas zien hoe het daadwerkelijk is. Staat mij iets van bij dat als de lucht in de avond rood kleurt, er neerslag aan zag te komen. Of een bepaalde vorm van lichtval. Zo werkten boeren etc. vroeger natuurlijk ook.

Voor de langere termijn is oud & nieuw voorspellen hetzelfde als een 11 stedentocht. Kan niet zonder weerkaarten :wink:

ff een kleine correctie avondrood morgen mooi weer aanbood .
ochtend rood avonds water in de sloot .

Inderdaad ziet er goed uit alleen jammer dat dit nog dadelijks veranderd.
Meestal kun je rond 2de kerstdag meer zeggen dan zit je 5 dagen er voor dan zijn de voorspellingen redelijk. in de grote lijnen dan.

Afgelopen jaar totaal geen problemen gehad met de smog, wind, regen. Daarentegen prachtig stookweer, overdag bewolking waardoor de rookpluimen mooi tot hen recht kwamen. Tegen de avond een licht briesje, ideaal omdat de bewolking daardoor langzaam wegtrok en tegen een uur of 9 hadden we een heldere hemel met hier en daar wat lichte sluierbewolking. Kortom, voor herhaling vatbaar!

Misschien toch net de dans ontsprongen:shocked:

Hoor net op de radio vanavond regen en wind, mogelijk stormachtig om dan op buienradar te kijken en helemaal niets te zien. OOk een mooi artikel over dat het dit jaar in Nederland erg droog was. Best interessant, aangezien we een lange en koude winter en lente hebben gehad en niemand voorspelde dat er een warme zomer zou komen.

Blijft spannend, volgens mij gewoon maar weer ouderwets de lucht, lichtval en vogelgeluiden bestuderen. Kom je daar niet verder mee dan al die technologische spullen?

die droogte klopt aardig hoor, vooral de winter... ondanks dat er een goed pak sneeuw lag vroor het constant en een weinig aanvoer van vochtige lucht. Ooit nog een avondje pallets verbrand bij de scouting nou die fikten goed weg allemaal ondanks dat ze aantal weken onder een pak sneeuw lagen. KURKDROOG :wink:

Ik wil het niet verpesten, maar hoe het er nu voorstaat zwaar k*t
80% neerslag ��������
Laten we maar met zn allen duimen

Ik wil het niet verpesten, maar hoe het er nu voorstaat zwaar k*t
80% neerslag ��������
Laten we maar met zn allen duimen

Ik hoop toch zo niet op een herhaling van vorig jaar. Wat een zeikregen hier in Leiden hadden we zeg. Ik was helemaal doorweekt en iedereen was snel weer naar binnen terwijl ik nog volop bezig was. Als het tussen 00:00 en 02:00 droog is kan ik er nog wel mee leven.

Mocht het zo zijn, zet ik alles droger en pak de cakes in met huishoudfolie en voor lonten alu.
Voorspelling die ik heb staan:
OVERDAG MAX:
4ºc (gevoelstemp. 1º)
Licht bewolkt
Wind
Richting 202,5º
Snelheid 11 km/u
Stoten 24 km/u
0% Kans op regen
"De temp. zal goed zijn. Er staat een juiste hoeveelheid wind".

NACHT MIN:
1ºc (gevoelstemp -5º)
Bewolkt
Wind
Richting: 180º
Snelheid: 17 km/u
Stoten: 37 km/u
6% Kans op regen
"Kouder dan je zou willen. Er staat een juiste hoeveelheid wind".

Oh, ik keek net en in Brabant geeft hij mooi weer aan. 3/4 graden, zon en overwegend bewolkt en 0% kans op neerslag. Top!

Ja, klopt. Bij A'dam staat er:
OVERDAG MAX:
4ºc (gevoelstemp. -1º)
Bewolkt
Wind
Richting 202,5º
Snelheid 16 km/u
Stoten 22 km/u
0% Kans op regen
"De temp. zal goed zijn. Er staat een juiste hoeveelheid wind".

NACHT MIN:
1ºc (gevoelstemp -7º)
Buien
Wind
Richting: 180º
Snelheid: 27 km/u
Stoten: 46 km/u
64% Kans op regen 2 mm
"Mogelijk regen. Kouder dan je zou willen. Je hebt liever dat de wind minder sterk staat".

Cat. van kwaad tot erger; motregen - windje - sneeuw - hagel - storm - stortbui - stortbui met storm, of een combinatie van dat alles. Beste is gewoon volle maan periode. Helder en vaak droog! Kou kan me niet boeien en liggende sneeuw ook niet. Volgens mij ergens 2001 was het -15 graadjes.

Ik hoop natuurlijk op uitstekend weer rond 31 december, maar iets in mij zegt dat het weer gewoon weer '.k.u.t.' (Kwalitatief Uitermate Teleurstellend) wordt..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan