Het weer op 31 december en 1 januari.

Verwachting voor O&N gebaseerd op de ECMWF uitdraai van 20.01 uur 26 12 2025.

Verwachting in de basis: (ZEER) GUNSTIG (afwaardering met name voor de hele kust en het noordoosten vanwege wind en/of regen).

Beschrijving: deze hou ik kort
. Letterlijk gezien is de situatie overal ZEER GUNSTIG, maar een vertraagde of versnelde ontwikkeling betekent dat we overal naar vrij gunstig tot gunstig gaan. Meestal vanwege wind maar soms (ook) vanwege snel toenemende regenkansen.

Details:
Windrichting:
zuidwest of west.
Windkracht: Hier een duidelijke bundeling. Overal is het 3 Bft. Heel zuid Nederland zit op grens 2/3 Bft, elders er net in ook de Wadden. Individuele kustplaatsen Zoals Den Helder en Vlissingen komen met nog een paar members in de 4 Bft (nagnoeg geen in Vlissingen trouwens 30% in Den Helder). Voor 95% van het land is 4 Bft op basis van deze output vrijwel uitgesloten.
Windstoten: gelijk gebleven.
6 m/s-7 m/s in het hele land. Noordwesten en Wadden net 1-2 m/s harder.

Timing: is belangrijker geworden! 12 uur versnelling of vertraging betekent een mindere situatie. De gemiddelde wind scheelt duidelijk 12 uur voor en na oud en nieuw in het noordwesten en wadden. De windstoten wijken aan de hele kust met name sterk af 12 uur voor of na middernacht. (Zuidwest dan 10 m/s ipv 6 en noordwest en wadden zelfs 14 m/s vs 8).

Conclusie wind: letterlijk genomen is de situatie gelijk, we zitten precies tussen twee mindere periodes in. Dus voor een zeer gunstige situatie moet alles goed blijven vallen.

Neerslag:
ik ga kort zijn. In de 12 uur voor en 12 uur na middernacht vrijwel overal (zeer) gunstig. Er is de 31e een grote kans op regen (bijna 100%) maar overal is die kans zeker in de uren voor en na middernacht het kleinste.
Slechtste is het noorden nog steeds maar dat heeft meer te maken dat daar in de loop van de 1e (meest in de ochtend en zeker middag) de kans op merkbare neerslag naar 50% gaat. In het zuiden maakt dat vrijwel niet uit (10-15% kans).
Een verregende oud en nieuw lijkt erg onwaarschijnlijk. Er lijkt wat neerslag te vallen maar echt storend lijkt die niet te worden.

Temperatuur:
varierend van 2 tot 5 C, laagste waarden in oostelijke landshelft en de hoogste in het noordwesten.

Dauwpunt: we zitten met dauwpunten die dicht tegen de droge bol temperatuur aanzitten. Dus dit is relatief hoog.

Bewolking: kans op behoorlijke opklaringen is wat groter, op veel plaatsen 20%, in het zuidwesten 10%

Aandachtspunt: met zo weinig wind en dergelijke vochtige lucht is mist een serieus gevaar. Vooralsnog is de kans op wat bredere opklaring met meest 20% niet groot, maar wel groter dan vanochtend. Dit zullen we de laatste 24-36 uur verder kunnen beoordelen.

Samenvattend: het jammer dat de windkracht eerder op de dag op veel plaatsen wat hoger is en dat in het noorden de regenkans in de ochtend van de 1e al toeneemt. Het oosten, zuiden en zuidoosten lijken minder last te hebben van de genoemde perikelen en daar zou ik zeker voor ZEER GUNSTIG gaan. Elders is het onzekerheid bij andere timing qua wind of qua regen een rol voor een afwaardering.

Nog vijf dagen....daarin kan het alsnog veranderen. De zaak is niet beklonken, maar de zekerheden nemen met de dag nu wel toe!

Laatst bewerkt:

Verwachting in de basis: (ZEER) GUNSTIG (afwaardering met name voor de hele kust en het noordoosten vanwege wind en/of regen).

. Letterlijk gezien is de situatie overal ZEER GUNSTIG, maar een vertraagde of versnelde ontwikkeling betekent dat we overal naar vrij gunstig tot gunstig gaan. Meestal vanwege wind maar soms (ook) vanwege snel toenemende regenkansen.

Details:
Windrichting:
zuidwest of west.
Windkracht: Hier een duidelijke bundeling. Overal is het 3 Bft. Heel zuid Nederland zit op grens 2/3 Bft, elders er net in ook de Wadden. Individuele kustplaatsen Zoals Den Helder en Vlissingen komen met nog een paar members in de 4 Bft (nagnoeg geen in Vlissingen trouwens 30% in Den Helder). Voor 95% van het land is 4 Bft op basis van deze output vrijwel uitgesloten.

Timing: is belangrijker geworden! 12 uur versnelling of vertraging betekent een mindere situatie. De gemiddelde wind scheelt duidelijk 12 uur voor en na oud en nieuw in het noordwesten en wadden. De windstoten wijken aan de hele kust met name sterk af 12 uur voor of na middernacht. (Zuidwest dan 10 m/s ipv 6 en noordwest en wadden zelfs 14 m/s vs 8).

Conclusie wind: letterlijk genomen is de situatie gelijk, we zitten precies tussen twee mindere periodes in. Dus voor een zeer gunstige situatie moet alles goed blijven vallen.

Neerslag:
ik ga kort zijn. In de 12 uur voor en 12 uur na middernacht vrijwel overal (zeer) gunstig. Er is de 31e een grote kans op regen (bijna 100%) maar overal is die kans zeker in de uren voor en na middernacht het kleinste.
Slechtste is het noorden nog steeds maar dat heeft meer te maken dat daar in de loop van de 1e (meest in de ochtend en zeker middag) de kans op merkbare neerslag naar 50% gaat. In het zuiden maakt dat vrijwel niet uit (10-15% kans).
Een verregende oud en nieuw lijkt erg onwaarschijnlijk. Er lijkt wat neerslag te vallen maar echt storend lijkt die niet te worden.

Temperatuur:
varierend van 2 tot 5 C, laagste waarden in oostelijke landshelft en de hoogste in het noordwesten.

Dauwpunt: we zitten met dauwpunten die dicht tegen de droge bol temperatuur aanzitten. Dus dit is relatief hoog.

Bewolking: kans op behoorlijke opklaringen is wat groter, op veel plaatsen 20%, in het zuidwesten 10%

Aandachtspunt: met zo weinig wind en dergelijke vochtige lucht is mist een serieus gevaar. Vooralsnog is de kans op wat bredere opklaring met meest 20% niet groot, maar wel groter dan vanochtend. Dit zullen we de laatste 24-36 uur verder kunnen beoordelen.

Samenvattend: het jammer dat de windkracht eerder op de dag op veel plaatsen wat hoger is en dat in het noorden de regenkans in de ochtend toeneemt. Het oosten, zuiden en zuidoosten lijken minder last te hebben van de genoemde perikelen en daar zou ik zeker voor ZEER GUNSTIG gaan. Elders is het onzekerheid bij andere timing qua wind of qua regen een rol voor een afwaardering.

Nog vijf dagen....daarin kan het alsnog veranderen. De zaak is niet beklonken, maar de zekerheden nemen met de dag nu wel toe!
Bedankt voor je update!

Tuurlijk.. aan de kust zijn we wederom de sjaak ben ik bang. Dat het versneld of vertraagd is natuurlijk wel voor de hand liggend. Pure mazzel als het precies gelijk blijft zoals nu 🥲

Details:
Windrichting:
zuidwest of west.

Neerslag:

Temperatuur:

Samenvattend: het jammer dat de windkracht eerder op de dag op veel plaatsen wat hoger is en dat in het noorden de regenkans in de ochtend toeneemt. Het oosten, zuiden en zuidoosten lijken minder last te hebben van de genoemde perikelen en daar zou ik zeker voor ZEER GUNSTIG gaan. Elders is het onzekerheid bij andere timing qua wind of qua regen een rol voor een afwaardering.

Ik heb wel n vraag neerslag is 100% zeker en je zegt zeer gunstig en dat vind ik het zeker maar voor het zuiden vanaf Den Bosch bedoel ik dan is de neerslag vgm toch in de ochtend of heb ik dat verkeerd gezien in de pluimen en radars?

Bedankt voor je update!

Tuurlijk.. aan de kust zijn we wederom de sjaak ben ik bang. Dat het versneld of vertraagd is natuurlijk wel voor de hand liggend. Pure mazzel als het precies gelijk blijft zoals nu 🥲
Als ik kijk naar de pluim op weeplaza voor regio west dan zie ik de wind onder de 4 beaufort uitkomen. Bij zowel gfs als ecmwf. Ook de neerslag is daar niet zo hoog. Het lijkt wel goed te komen.

Bedankt voor je update!

We zijn niet ineens de Sjaak omdat het van zeer gunstig naar gunstig gaat (en dat is dan nog maar mijn idee, ik heb de waarheid niet in pacht). De voor mij prima jaarwisseling 21/22 had vergelijkbare windsnelheden met de nu zo'n beejte slechts mogelijke uitkomst. Het kan slechter worden, zo niet dan had ik nu wel gestopt met updates. Maar er is geen enkele reden voor paniek.

Ik heb wel n vraag neerslag is 100% zeker en je zegt zeer gunstig en dat vind ik het zeker maar voor het zuiden vanaf Den Bosch bedoel ik dan is de neerslag vgm toch in de ochtend of heb ik dat verkeerd gezien in de pluimen en radars?

100% zeker dat er op enig moment van de dag neerslag valt in sommige regio's. Voor regio zuid was de kans in de avonduren op 1-3 mm/6 uur of meer inderdaad 0%. Maar dat zal echt nog wel veranderen.

Kerstupdate Oudjaarsdag: Kans op winterse buien in het noordoosten en oosten, duidelijke temperatuurverschillen tussen oost en west. Het oosten ligt kouder, terwijl het westen zachter is en lokaal een kleine hoeveelheid neerslag kan vallen. Geen windexcessen.

Inleiding​

Ook afgelopen nacht, van 1e op 2e kerstdag, was het weer flink koud. Op grote schaal kwam het tot matige vorst. In Twente daalde de temperatuur tot -7,5°C, terwijl ook De Bilt matige vorst noteerde met -5,5°C. Vrijwel overal in het land vroor het.Het zijn precies dit soort winterse dagen en nachten die velen graag rond oud en nieuw zouden zien helaas is dit niet het geval. Dit is de eerste grote update waarin bewust meer detail is aangebracht. Hoewel een fractie meer duidelijkheid welkom was geweest, blijven de verschillen beperkt en gunstig. Alles bij elkaar wijkt dit beeld duidelijk af van de afgelopen jaren, die vaak zachter, natter en soms ook beduidend windrijker verliepen. Dat is nu totaal niet aan de orde.

Vanaf deze update werk ik de verwachtingen langzamerhand verder uit en ga ik meer in detail, met een regionale indeling van temperaturen en het voorzichtig meenemen van de wind. Vooralsnog zijn er geen schokkende signalen wat betreft wind of hardnekkige mist. De focus ligt vooral op temperatuurverschillen en de kans op winterse buien. De volgende update zal nog een keer rond de eerste verkoopdag zijn. Dan moeten echt de laatste subtiele verschillen er wel uit zijn.

6ac7a28d-b397-48b0-bef7-34b7ffef9384.png

Algemeen weerbeeld richting Oudjaarsdag:​

Richting Oudjaarsdag ontstaat een duidelijke tweedeling, vooral tussen oost en west. Er komen voorzichtig meer fronten in de buurt van onze regio, waardoor de kans op (winterse) buien toeneemt. Tegelijkertijd stroomt op lagere niveaus geregeld wat zachtere lucht vanaf de Noordzee binnen. Ondanks die invloed blijft de luchtsoort overwegend koud, lokaal zelfs zeer koud, vooral landinwaarts en tijdens opklaringen. Er zijn nog steeds enkele subtiele verschillen tussen de modellen. Die verschillen zitten vooral in een mogelijke verscherping richting iets kouder of juist iets minder koud, maar blijven duidelijk aan de gunstige kant. Grote omslagen worden niet verwacht.

Temperatuur & wind per regio:​

Noordoosten, oosten & zuidoosten:​

Rond oud en nieuw liggen de temperaturen hier gemiddeld rond of net boven het vriespunt. In deze regio’s trekken regelmatig winterse buien over.
Na passage van buien, of bij tijdelijke opklaringen, kan het afkoelen tot rond 0°C of lokaal -1 tot -2°C. De wind blijft hier meestal 3 Bft, met in het uiterste noorden van Groningen mogelijk 4 Bft.

Noorden:​

Ook in het noorden zijn winterse buien mogelijk. Overdag ligt de temperatuur rond 3 tot 4°C, terwijl het in de nacht kan afkoelen tot rond het vriespunt.
De wind is doorgaans 3 Bft, maar kan rond het IJsselmeer en in het noorden van Friesland af en toe aantrekken tot 4 Bft.

Midden:​

In het midden van het land liggen de temperaturen over het algemeen net boven het vriespunt, met waarden van 2 tot 4°C. Bij opklaringen kan het afkoelen tot rond of net onder 0°C. De wind is hier meestal 3 Bft, met mogelijk rond het Gooi en het IJmeer af en toe 4 Bft.

Zuiden:​

Het zuiden zit qua wind het gunstigst. De wind blijft hier veelal rond 3 Bft. Overdag liggen de temperaturen rond 3 tot 4°C, terwijl het in de avond en nacht terugzakt richting het vriespunt. Bij opklaringen is lichte vorst mogelijk.

Westelijke helften (Noord-Holland, Zuid-Holland & Zeeland)​

In de westelijke kustprovincies is de invloed van de Noordzee duidelijk merkbaar. De temperatuur ligt hier rond 3 tot 5°C, waardoor de kans op vorst klein blijft.
De wind kan direct aan de kust tijdelijk aantrekken tot 5 Bft, maar neemt snel af landinwaarts naar 4 Bft. Eventuele buien zijn hier vaker nat, wat het weer guur maakt.

Samenvatting:​

Richting Oudjaarsdag zien we een duidelijke tweedeling tussen oost en west, vooral zichtbaar in het temperatuurverloop en de kans op winterse buien. Landinwaarts blijven de temperaturen vaak rond het vriespunt, met lokaal lichte vorst bij opklaringen, terwijl het westen door invloed van de Noordzee duidelijk zachter blijft.De wind speelt geen grote rol en laat in geen van de scenario’s schokkende waarden zien. De neerslag is niet langdurig, waardoor er voldoende droge momenten overblijven. Alles bij elkaar wijkt dit weerbeeld positief af van de afgelopen jaren, waarin het rond oud en nieuw vaak zachter, natter en onstuimiger was.

Update Tatanka 01:00 uur. Deze update is gebaseerd op de laatste uitvoeringen van:
ECMWF / GFS / ICON / GEM / SWISS-MRF
Volgende update 29 december:
Met vriendelijke groet,
Tatanka

Back
Bovenaan