Het weer op 31 december en 1 januari.

modellen springen nog wat maar een stroming uit west tot noordwest en enkele (meest regen) buien bij 2-4 graden. Wind kracht 3 in het binnenland en 4-5 aan zee volgens de pluim. Al met al redelijk zou ik zeggen...7 als puntentotaal voorlopig (schaal 1-10)... sommige modellen komen met best een aardig aantal buien en wat meer wind, andere modellen een enkele bui... het fijnslijpen is begonnen voor de 31e...

Ik zit trouwens met spit thuis ofwel het werk in de vuurwerkwinkel moet ik helaas aan me voorbij laten gaan....maar ik kan dan wel updates plaatsen!

Hangt denk ik af wat je dan van kust bedoelt. Vlissingen KNMI komt in de kans verwachting om 19 uur uit 0% op 5 Bft em 8% kans op 4 Bft. Om 01 uur op 1 januari zit 84% van alle members in Vlissingen op 3 Bft of lager.Veel kusteriger dan Vlissingen wordt het toch niet? Hoewel....De Kooy: ik dacht om 19 uur 62% op 3 Bft of minder en om 0100 uur op de 1e 52% eronder. 5 Bft heeft hier 10% in de avond en 16% kort na middernacht...Welke pluim bekijk je dan? Ook GFS erbij? Anders snap ik niet hoe je

In het binnenland zit De Bilt op 76% kans op 2 Bft of minder en na middernacht 65%. Maastricht zit daar iets onder. Maar goed hier kan ik je meer volgen.

Alsnog mag ik niet klagen vergeleken met vorig jaar. Waar we toen gewoon windstoten van 60-65km/u hadden. Maar als we dan toch beetje kritisch mogen zijn hoop ik echt dat noorden richting 3bft kan ipv vol in de 4bft.

Bijlagen

• IMG_4390.jpeg
    IMG_4390.jpeg
    2,1 MB · Weergaven: 55
Hangt denk ik af wat je dan van kust bedoelt. Vlissingen KNMI komt in de kans verwachting om 19 uur uit 0% op 5 Bft em 8% kans op 4 Bft. Om 01 uur op 1 januari zit 84% van alle members in Vlissingen op 3 Bft of lager.Veel kusteriger dan Vlissingen wordt het toch niet? Hoewel....De Kooy: ik dacht om 19 uur 62% op 3 Bft of minder en om 0100 uur op de 1e 52% eronder. 5 Bft heeft hier 10% in de avond en 16% kort na middernacht...Welke pluim bekijk je dan? Ook GFS erbij? Anders snap ik niet hoe je

In het binnenland zit De Bilt op 76% kans op 2 Bft of minder en na middernacht 65%. Maastricht zit daar iets onder. Maar goed hier kan ik je meer volgen.
Sorry maar ben nog van het oudere stempel, Ik kijk niet alleen naar pluimkansen en % maar ook naar het grotere geheel...

Sorry maar ben nog van het oudere stempel, Ik kijk niet alleen naar pluimkansen en % maar ook naar het grotere geheel...
Die windkracht haalde je uit de pluim schreef je letterlijk vandaar mijn vraag. Ik weet van je ervaring etc maar je schreef iets dat juist niet in de pluim stond, vandaar..dank voor de toelichting. En sterkte met je rug. Het laatste jaar en dan dit = dikke pech.

Wat voor cijfer had je het weer van vorig jaar gegeven?

Ik vond het hier nog wel te doen, een 5,5. Windsnelheid zat hier vol in de 5 Bft schaal. Verder droog en niet koud en goed zicht. Het jaar ervoor zelfde situatie maar wel met regen zeker later. Die was triestig.....een 4. Het jaar ervoor meer wind, maar droger ook een 4. Maar ik doe dit uit het hoofd hoor. 2021/2022 was hier heel erg goed en toen windafname van 7 m/s naar 5 m/s. Daar lijken we nu ook op af te stevenen en als dit echt zo uitkomt geef ik het een 8-9. Ik was toen alleen en had niet zoveel vuurwerk maar wel de Astiatic Cheetah van Luypaers.....Een heel erg fraaie doos en dat goud kwam er echt schitterend uit! Hopen dat het dit jaar ook weer die kant op gaat.

GFS ensemble van 10 uur (voor wat het waard is) even kort: qua wind prima qua neerslag hier eerder invloed van een front met name in het noorden al op de 31e een duidelijke toename van de neerslagkans met zelfs een piek daarin op de Wadden. De kans op 1-3 mm in de tijdvakken rond oud en nieuw is daar 50%.
Elders is die kans kleiner met in het zuiden op de 31e een geringe kans op neerslag maar in de eerste 6 uur na oud/nieuw een stijging naar 20-30%. Het midden zit er tussenin zo'n beetje.
Maar hier dus geen verbetering qua regen en neerslagkansen hoewel de avond er muv de Wadden nog gunstig uitziet....

Ik sla de ECWMF hoger aan, maar vanavond even bekijken of ECWMF naar GFS toetrekt of ECWMF naar GFS. Of: ze blijven voor vandaag nog een verschillende kijk op de dingen hebben. Dan wachten we maar weer af.

Edit: de reden is dat GFS in de oper maar volgens mij ook in het ensemble qua positionering van de trog danig verschilt van ECMWF. Die berekenen ze 500 km zuidelijker en westelijker (positie is trouwens zuid Scandinavie als basis) en heeft hier al eerder invloed. GFS deed dit eerder ook al en keert nu terug op zijn schreden. Eens kijken wat ECWMF doet.

Laatst bewerkt:
Ik vond het hier nog wel te doen, een 5,5. Windsnelheid zat hier vol in de 5 Bft schaal. Verder droog en niet koud en goed zicht. Het jaar ervoor zelfde situatie maar wel met regen zeker later. Die was triestig.....een 4. Het jaar ervoor meer wind, maar droger ook een 4. Maar ik doe dit uit het hoofd hoor. 2021/2022 was hier heel erg goed en toen windafname van 7 m/s naar 5 m/s. Daar lijken we nu ook op af te stevenen en als dit echt zo uitkomt geef ik het een 8-9. Ik was toen alleen en had niet zoveel vuurwerk maar wel de Astiatic Cheetah van Luypaers.....Een heel erg fraaie doos en dat goud kwam er echt schitterend uit! Hopen dat het dit jaar ook weer die kant op gaat.

Ja, hoop het ook! Thanks voor je reactie en updates!

Back
Bovenaan