Het weer op 31 december en 1 januari.

Kouder oud en nieuw in beeld, maar iets minder koude variant favoriet. Kans op vorst afhankelijk van doorkomst winterse buien en opklaringen

Inleiding & modelbeoordeling

We hebben een koude nacht achter de rug. In het hele land kwam het tot vorst, met in het oosten (Twente) minima tot bijna -7°C en regionaal matige vorst (-5°C of kouder). De komende nacht kan het nog iets kouder worden, met minima van -1°C op de Wadden tot plaatselijk -9°C in het noorden en oosten. Op beschutte plekken is strenge vorst niet uitgesloten en lokaal kan de gevoelstemperatuur richting -15°C gaan.

Ik blijf voorlopig op mijn kouder-intermezzo-bubbel zitten. GFS staat hierin niet meer alleen,ook ECMWF pakt voorzichtig mee. Dit ligt in de lijn van mijn verwachting die er al geruime tijd ligt, al is het signaal nog niet dominant dit moet echter wel gebeuren binnen een termijn tussen nou een zaterdag. Dat is nog de ruimte die in aanhaal, al zie je nou al voorzichtig in de pluim dat de temperatuurleden eensgezinder gaan worden. De spreiding wordt minder dus, in dit geval. Zaterdag 27 december, moet dit echt zodanig duidelijk zijn. Dat dan echt mijn eerste goeie bericht in meer detail besproken kan worden. Dit geld nog steeds niet voor situaties die meer de korte termijn modellen behoeven. Hieronder vallen sneeuwsituaties, hoeveel gaat er vallen (mits dit er nog instaat) hoeveel wind lokalisering etc etc.

GMT_TNTN_latest.png
De extremen van vannacht. In de nacht naar tweede kerstdag lopen de temperaturen uiteen van ongeveer -1°C op de Wadden tot lokaal -9°C in het noorden en oosten. Op meer beschutte locaties kan zelfs strenge vorst optreden. Zeer lokaal kan in het noorden en oosten de gevoelstemperatuur dalen tot rond -15°C.

De gehele ensemble is meegenomen, waarbij de runs in volgorde zijn bekeken: 12z → 18z → 00z, om grotere veranderingen te signaleren. ICON blijft terughoudend en houdt de kou vooral oostelijk (richting Duitsland). SWISS-MRF laat vorst zien langs de oostgrens en GEM komt met een vergelijkbaar beeld als GFS. Het merendeel van de leden blijft echter uitgaan van temperaturen boven nul. Met de iets minder koude variant wordt bedoeld: temperaturen boven nul en rond het decembergemiddelde, geen uitgesproken zachte fase.

Thermisch profiel & winterse neerslag
In koudere oplossingen zakt de temperatuur op 850 hPa naar -5 tot -10°C. Met gunstige dauwpunten blijven winterse neerslagopties terugkomen, lokaal mogelijk droge sneeuw. Grote hoeveelheden worden niet verwacht; eventuele accumulatie en exacte posities moeten dichter op de termijn worden beoordeeld. Door neerslag en bewolking kunnen de temperaturen extra worden gedrukt. Landinwaarts is lokaal -1 tot -3°C mogelijk, vooral in het oosten en noordoosten. Richting de kust blijft het zachter, rond 3–5°C, wat lokaal mistkansen kan geven.

Bij regelmatige regen of sneeuwval tijdens oudjaarsavond en de jaarwisseling blijven de temperaturen extra gedrukt: in het NO/O/ZO rond 0–2°C, terwijl het binnenland en de kust 4–5°C halen. Eventuele vorstkansen rond oud en nieuw zijn daarbij sterk afhankelijk van doorkomst van winterse buien en opklaringen. Diepere vorst lijkt pas na 2 januari mogelijk, vooral bij uitstraling en eventueel een sneeuwdek.

Stroming & timing:
De drukverdeling blijft wijzen op hogedruk ten noordwesten van onze omgeving, met een noord tot noordoostelijke aanvoer. 31 december ligt aan de rand van een mogelijk winterser periode, die vooral in de eerste week van januari verder vorm kan krijgen.

Wind:

Overwegend zwak tot matig: landinwaarts 2–3 Bft, aan de kust 4 en incidenteel 5 Bft in extremere leden, vaak in samenhang met een (sneeuw)front. Geen breed gedragen windscenario.

Samenvatting:
De gehele ensemble is meegenomen (12z, 18z en 00z). GFS en GEM/Swiss ondersteunen een kouder intermezzo, ECMWF pakt voorzichtig mee, terwijl ICON de kou vooral oostelijk houdt. Winterse neerslagopties keren terug, maar zonder signalen voor grote hoeveelheden. De meest waarschijnlijke uitkomst blijft een iets minder koude variant met temperaturen boven nul, rond het decembergemiddelde. Eventuele vorst rond oud en nieuw is sterk afhankelijk van winterse buien en opklaringen. De grootste onzekerheid zit vooral nog in de timing.

Update: Tatanka – 09:30 uur, 25/12/2025
Volgende update: 27/12/2025 waarin hopelijk een definitieve eerste goede gooi kan worden gedaan.
Tenzij er tussentijds significante wijzigingen optreden, volgt er eerder een update.

Voor nu even twee dagen genieten van kerst

Met groet

Tatanka

Gewoon de verwachting van de deskundige hier lezen en wat verdiepen in de meteorologie zelf.
Kijk, dat is het enige juiste antwoord….voor nu geef ik een 7 voor de avond vanwege een aantal mitsen en maren maar de wind lijkt zich niet al teveel te roeren en mist is ook niet meteen aan de orde in de setting die verschillende modellen ons voorschotelen..

Buienrader wil ik niet geloven vanochtend droog en nu de hele dag regen, ik zie het wel op 31 december :bonk:

Neerslag zit er zeker in, als over de hele dag in jouw regio 80-90%. Maar 40% gaat voor 1-3 mm over de hele dag. Dat is niet echt vee. Het meeste zal dan wel weer in de avond vallen. Misschien 1-2 mm Van 18-02.00 uur. Tsja...dat is niet zo fijn maar plenzen is het ook niet. Een paraplu bij de hand is handig. Maar dit zullen we denk ik ook pas na de 27e/28e nader duiden met z'n allen. Is het langdurigere regen, zijn het korte ietwat fellere buitjes?? De hele tijd motregen (lijkt me niet te waarschijnlijk). Verpieterende neerslag op een front onder de invloed van stabiliserende hogedruk? Ik weet het niet.
Wel begint de regen in mijn ogen zo langzamerhand de meest voor de hand liggende negatieve factor te worden.

Bij Tx < -0,6 C de koudste eerste kerst sinds 1970 qua maximum dus.....
Oftewel echt koud zijn de kerstdagen in Nederland nog nooit verlopen sinds 1970. Als het 'record' vanaf dan gerekend op een half tamme onvolledige graad onder 0 staat vastgelegd.

Laatst bewerkt:
Neerslag zit er zeker in, als over de hele dag in jouw regio 80-90%. Maar 40% gaat voor 1-3 mm over de hele dag. Dat is niet echt vee. Het meeste zal dan wel weer in de avond vallen. Misschien 1-2 mm Van 18-02.00 uur. Tsja...dat is niet zo fijn maar plenzen is het ook niet. Een paraplu bij de hand is handig. Maar dit zullen we denk ik ook pas na de 27e/28e nader duiden met z'n allen. Is het langdurigere regen, zijn het korte ietwat fellere buitjes?? De hele tijd motregen (lijkt me niet te waarschijnlijk). Verpieterende neerslag op een front onder de invloed van stabiliserende hogedruk? Ik weet het niet.
Wel begint de regen in mijn ogen zo langzamerhand de meest voor de hand liggende negatieve factor te worden.
Velsertunnel it is!!

Al zegt google weer gewoon dat het de hele dag droog is met zon

Oftewel echt koud zijn de kerstdagen in Nederland nog nooit verlopen sinds 1970. Als het 'record' vanaf dan gerekend op een half tamme onvolledige graad onder 0 staat vastgelegd.

Dat dacht ik ook ja. De record zijn voor De Bilt -3,9 C en -4,6 C. Ook al niet zo bijzonder. Opvallend dat in de week voor en na kerst de record lage maxima veel lager zitten. Kerstdepressie drukt echt goed door in de gemiddelden!

Al zegt google weer gewoon dat het de hele dag droog is met zon

Hoe Google Weer werkt​

Informatie over de weersverwachting op Google Weer​

De weersverwachting van Google Weer wordt gemaakt op basis van een intern voorspellingssysteem dat weermodellen en observaties van wereldwijde weerinstanties gebruikt.

Meer informatie over de gegevensbronnen voor voorspellingen van Google Weer:

https://support.google.com/websearch/answer/13687874

Zo te zien breit Google gewoon een hoop weermodellen tot een gemiddelde. Neem aan automatisch/computergestuurd.

Ze kunnen nog niet eens het weer van gisteren voorspellen, je hebt een indicatie maar uiteindelijk is het gewoon zien wat de dag doet en hopen op zo droog en windstil als mogelijk.

Hoe Google Weer werkt​

Informatie over de weersverwachting op Google Weer​

De weersverwachting van Google Weer wordt gemaakt op basis van een intern voorspellingssysteem dat weermodellen en observaties van wereldwijde weerinstanties gebruikt.

Meer informatie over de gegevensbronnen voor voorspellingen van Google Weer:

https://support.google.com/websearch/answer/13687874

Zo te zien breit Google gewoon een hoop weermodellen tot een gemiddelde. Neem aan automatisch/computergestuurd.
Vreemd dat die combi leidt tot iets waar in de ensembles 10% kans op is.

Back
Bovenaan