Het weer op 31 december en 1 januari.

Waarom een verbod op ChatGPT instellen? De weermodellen zoals GFS en ECMWF worden volledig gemaakt door computerprogramma’s op supercomputers. Die computers rekenen met meetgegevens uit de hele wereld en produceren kaarten met temperatuur, wind en luchtdruk. De computer doet het rekenwerk; de duiding gebeurt daarna.

Een weerman krijgt diezelfde modeluitvoer te zien als ieder ander met toegang tot die data. Het verschil zit dus niet in betere informatie, maar in hoe die informatie wordt geïnterpreteerd: kijken naar meerdere modellen, ensembles, spreiding en de grote lijn in plaats van één losse kaart.

ChatGPT kan diezelfde interpretatie uitvoeren. Het model is getraind op meteorologische kennis, begrijpt hoe weermodellen werken, kent hun beperkingen en kan verschillende scenario’s tegen elkaar afwegen. Daardoor kan ChatGPT de modeluitvoer net zo goed duiden als een menselijke weerman, zeker bij grootschalige en rustige weersituaties.

Kort gezegd: de computer rekent, ChatGPT en de weerman leggen uit, op basis van dezelfde gegevens en dezelfde natuurkundige principes.

Off-Topic
Ik begrijp heel goed dat sommige sceptisch en misschien zelfs bezorgd zijn over AI. Kunstmatige intelligentie wordt steeds slimmer en zal naar mijn mening de maatschappij ingrijpend veranderen, soms ten goede, soms ten kwade. Dieh ontwikkeling is echter onvermijdelijk. Zelf behoor ik tot het kamp dat vooral de voordelen ziet, zonder daarbij de mogelijke risico’s uit het oog te verliezen.

Die ontwikkeling is deels onvermijdelijk omdat we zeggen dat onvermijdelijk is. Ik heb JD Vance zien spreken hierover en die zei exact, maar dan ook exact wat AI extreem gevaarlijk maakt. Vance zei voor de verandering eens iets verstandigs, namelijk dat men bewust is van het grote gevaar. De reden dat men doorgaat is niet de onvermijdelijkheid maar wat iedereen die goed denkt echt moet beangstigen, namelijk "als wij het niet doen, doen zij het dus doen wij het" Dus we weten hoe gevaarlijk het is, maar we gaan door want anders wordt het nog erger (oh ja?).
Er is heel snel grensoverstijgende actie nodig. Maatschappijveranderende en potentieel ontwrichtende praktijken moet je niet in de handen van de commercie leggen.

Nieuwe output ECWMF die om 8.27 uur binnenkwam:

Verwachte situatie: (vrij) gunstig.

Samenvattende ontwikkeling: na een vrij koude kerst met mogelijk veel zon, zien we vrij snel de stroming van richting veranderen van (N)O naar noordwest. Hiermee komt beduidend vochtigere en ook zachtere lucht het land in. De zon verdwijnt en zeker richting oudjaar is er vrijwel geen ruimte voor de zon. Kwik stijgt naar waarden rond en zeker langs de kust tot boven de norm. Neerslagkansen zijn allround nog steeds laag, veel regen staat er vrijwel maar de mediaan is wel nu wel op 1,0 mm per 6 uur gesteld voor bijvoorbeeld regio midden.
De kans op opklaringen is verder overal afgenomen naar < 20%.

Details: lees de verwachting van gisteren en die is op hoofdlijnen oke. We zien wat meer wind gemiddeld, windstoten blijven gelijk. Neerslagkans is gelijkend maar hier zien we een tweespliting (sort of). Regio Noord is gevoeliger voor neerslag en de Wadden en Noordwest hebben meer wind dan zuid met ook meer spreiding in de windstoten.

Aandachtspunt: we zien er net half Bftje wind bij komen, we zien de neerslagkansen geleidelijk op de dag inkomen (niet groot) en we zien dit de volgende dag een beetje doorgaan. Een kijken of dit geen trend wordt. Voor nu in orde.
En mistkansen blijven, maar met veel bewolking is die kans in mijn ogen niet heel groot.
"Samenvattende ontwikkeling: na een vrij koude kerst met mogelijk veel zon"

Man man man.. waarom kan kerst dit jaar niet gelijk vallen met oudejaarsdag 😭😅

Dat had echt perfect weer geweest om te stoken..

Laatst bewerkt:
Aan de weermannen (of ChatGPT als ie mee leest):

Hoe groot is de kans dat het hele zooitje naar voren gehaald wordt? Of juist naar achter gedrukt wordt?

Bijlagen

• Screenshot_20251223_101502_Chrome.jpg
    Screenshot_20251223_101502_Chrome.jpg
    202,6 KB · Weergaven: 51
Kerst is helder, maar wel met vrij veel wind hoor, die neemt af naar oud en nieuw. Helder is fijn, maar veel wind niet, dus van mij hoeven kerst en oud en nieuw niet om te draaien.
Daarbij heb ik het gevoel dat nu ook bij jorginho's uiteenzetting de cyclonale invloeden toe nemen. Dit kan ook zorgen voor helderder weer als ik het goed begrijp, maar ook weer met meer wind. Vooralsnog is het nog afwachten, spannend is het altijd 😃

Gezien we steeds over kansverwachtingen praten hierbij een linkje naar kansverwachtingen van het KNMI.
Dit is waar Jorginho, Dabombe, David, Tatanka e.d. het steeds over hebben.

dit geef in procenten de kans aan wat de verwachting is binnen de termijn. je kan hier een aantal hoofdstations in kiezen zoals Schiphol, Vlissingen, de bilt etc.
Kansverwachtingen KNMI

1766481687722.jpeg

Oh dat kan ik wel verklaren hoor. Deze kaart neem ik niet serieus en ik merk soms ergernis bij mij als mensen steeds maar weer opers nemen. Eerlijkheidshalve denk ik dan "zucht...oper...9 dagen vooruit...veel spreiding...even kijken....waardeloos...AFKEUR!" Dus ik kijk heel snel want interessant vind ik het niet en zet er een streep door en bekijk situatie niet aandachtig. Ik keek puur naar de luchtdruk en de bewolking, de andere kaartjes niet bekeken. Ik dacht: NW windje, de bewolking van zee komt er vanuit het noordwesten al in. Ervoor zat vast al wat vochtige lucht dus inde opklaringsgebieden mistkansen ennnnnnnnnnnn....AFKEUR!
De hele voorgeschiedenis bekeken en er komt koud en droge lucht met een koudeput vanaf Jan Mayen naar het zuiden die ons min of meer schampt als de stroming van noord naar noordoost gaat. In deze situatie is die kou aan het doortrekken en komen we daarna alsnog in zachte lucht terecht. 18 uur later. In deze situatie droge lucht, koud en DP.
Ik zeg niet dat dit niet KAN gebeuren, want dit soort ontwikkelingen met toenemende depressie-invloed vanaf het noordoosten zit er ook al even in. Het is zelfs het thema nu en de vraag is of wij meer onder e flanken van het Brits-Ijslandse hoog blijven of dat depressie meer invloed krijgt en hoe die eruit ziet. Kan zijn duidelijk meer wind, duidelijk meer neerslag etcetc. Vooralsnog lijken de zachtere en rustige, droge scenario's duidelijk de overhand te hebben maar ook deze ochtend hint GFS op een vergelijkbare ontwikkeling met zeker voor het noordwesten meer wind.
Die Jan Mayen belde me gisteren nog om te zeggen dat een koudeput ons zou schampen. advies? even naar de Hema voor een sjaal en een paar handschoenen. daarna werd de verbinding verbroken.

Hier voor noorden lijken de kaarten wat betreft wind wel weer toegenomen jammer genoeg. Waarschijnlijk toch weer een grote kans een jaarwisseling met vlagerige wind.

Kunnen niet alles hebben in het leven laten we maar zeggen. 😅

We gaan de komende dagen zien tot hoe ver het hoog op de Atlantische Oceaan rijkt. De GFS oper en EC oper tonen mooi hoe kleine verschillen effect kunnen hebben.

GFS oper trekt deze hoger door tot aan Groenland en het laag boven Europa rijkt ver door naar het zuiden waardoor maritieme invloeden beperkt blijven en koude droge arctische lucht deels vanuit Nova Zembla wordt aangetrokken. Koud, droog, dus laag dauwpunt en geen mistkans.

EC oper tekent het hoog op de Ocean een stukje zuidelijker ten opzichte van Groenland, hierdoor stroomt de lucht meer over de Ocean en is de maritieme invloed groter, zee water is nog warm en dus vochtiger lucht in de aanvoer. Vanwege een klein lage druk kern boven Zweden wordt eventuele koude droge arctische lucht net voor onze neus weg gezogen. Vooral warme en vochtiger lucht in de aanvoer.

Zo kan het verschuiven van het hoog en laag en reikwijdte van circa 500km hier en daar toch veel voor ons betekenen.

Doorgaans in het huidige klimaat neigen we vaker naar de warmere opties

Bijlagen

• IMG_20251223_101828.png
    IMG_20251223_101828.png
    143,6 KB · Weergaven: 15
  • IMG_20251223_101904.png
    IMG_20251223_101904.png
    124,6 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Aan de weermannen (of ChatGPT als ie mee leest):

Hoe groot is de kans dat het hele zooitje naar voren gehaald wordt? Of juist naar achter gedrukt wordt?
Wie het weer ook regelt; ze moeten ons echt niet 😂 Mijn vraag is zojuist beantwoord, door Buienradar zelf haha.

Bijlagen

• Screenshot_20251223_104930_Chrome.jpg
    Screenshot_20251223_104930_Chrome.jpg
    225,7 KB · Weergaven: 51
Back
Bovenaan