Het weer op 31 december en 1 januari.

Kunnen de meestervoorspellers hier niet een podcastje/videotje opnemen? Uurtje lullen over weer in combinatie met oud en nieuw. Wat zijn voor en nadelen, windkracht, hoe voorspelbaar is weer eigenlijk? Hoe werkt zo een voorspelling. Wat doet een effect juist wel of niet bij een bepaald weertype. etc. etc.

Ik zou er serieus interesse in hebben! :)

Kunnen de meestervoorspellers hier niet een podcastje/videotje opnemen? Uurtje lullen over weer in combinatie met oud en nieuw. Wat zijn voor en nadelen, windkracht, hoe voorspelbaar is weer eigenlijk? Hoe werkt zo een voorspelling. Wat doet een effect juist wel of niet bij een bepaald weertype. etc. etc.

Ik zou er serieus interesse in hebben! :)
Mij niet gezien. Podcast duren volgens mij meestal 10-20 keer langer dan nodig omdat ze allerlei details, ook totaal niet nuttige, bespreken.

Mij niet gezien. Podcast duren volgens mij meestal 10-20 keer langer dan nodig omdat ze allerlei details, ook totaal niet nuttige, bespreken.
Met een goede gespreksleider er bij is er vast wel wat mogelijk, maar uiteraard hangt het van "jullie" af. Als de wil er is kunnen we vast wat voor elkaar krijgen :)

Nou volg ik jou niet meer de specifieke oper run toont dauwpunten van -8 alles behalve vochtig , zeer lokaal zelfs -10. Op 2 meter kan het gewoon tot matige vorst komen zeker in de oostelijke helften. De oper pakt weer duidelijk de koudere cluster die ik telkens aanhaal. Ok het is wel de pubrun, eerlijk is eerlijk.

Bekijk bijlage 1821940,

Op 1 januari komt er zelfs een sneeuwzone over nou. Nogmaals ik blijf nog even lekker deze ontwikkeling volgen want die ruimte is er nog. Zonder volledig over te gaan naar een zachtere variant. De slag is nog langs niet beslist.

Oh dat kan ik wel verklaren hoor. Deze kaart neem ik niet serieus en ik merk soms ergernis bij mij als mensen steeds maar weer opers nemen. Eerlijkheidshalve denk ik dan "zucht...oper...9 dagen vooruit...veel spreiding...even kijken....waardeloos...AFKEUR!" Dus ik kijk heel snel want interessant vind ik het niet en zet er een streep door en bekijk situatie niet aandachtig. Ik keek puur naar de luchtdruk en de bewolking, de andere kaartjes niet bekeken. Ik dacht: NW windje, de bewolking van zee komt er vanuit het noordwesten al in. Ervoor zat vast al wat vochtige lucht dus inde opklaringsgebieden mistkansen ennnnnnnnnnnn....AFKEUR!
De hele voorgeschiedenis bekeken en er komt koud en droge lucht met een koudeput vanaf Jan Mayen naar het zuiden die ons min of meer schampt als de stroming van noord naar noordoost gaat. In deze situatie is die kou aan het doortrekken en komen we daarna alsnog in zachte lucht terecht. 18 uur later. In deze situatie droge lucht, koud en DP.
Ik zeg niet dat dit niet KAN gebeuren, want dit soort ontwikkelingen met toenemende depressie-invloed vanaf het noordoosten zit er ook al even in. Het is zelfs het thema nu en de vraag is of wij meer onder e flanken van het Brits-Ijslandse hoog blijven of dat depressie meer invloed krijgt en hoe die eruit ziet. Kan zijn duidelijk meer wind, duidelijk meer neerslag etcetc. Vooralsnog lijken de zachtere en rustige, droge scenario's duidelijk de overhand te hebben maar ook deze ochtend hint GFS op een vergelijkbare ontwikkeling met zeker voor het noordwesten meer wind.

Oh dat kan ik wel verklaren hoor. Deze kaart neem ik niet serieus en ik merk soms ergernis bij mij als mensen steeds maar weer opers nemen. Eerlijkheidshalve denk ik dan "zucht...oper...9 dagen vooruit...veel spreiding...even kijken....waardeloos...AFKEUR!" Dus ik kijk heel snel want interessant vind ik het niet en zet er een streep door en bekijk situatie niet aandachtig. Ik keek puur naar de luchtdruk en de bewolking, de andere kaartjes niet bekeken. Ik dacht: NW windje, de bewolking van zee komt er vanuit het noordwesten al in. Ervoor zat vast al wat vochtige lucht dus inde opklaringsgebieden mistkansen ennnnnnnnnnnn....AFKEUR!
De hele voorgeschiedenis bekeken en er komt koud en droge lucht met een koudeput vanaf Jan Mayen naar het zuiden die ons min of meer schampt als de stroming van noord naar noordoost gaat. In deze situatie is die kou aan het doortrekken en komen we daarna alsnog in zachte lucht terecht. 18 uur later. In deze situatie droge lucht, koud en DP.
Ik zeg niet dat dit niet KAN gebeuren, want dit soort ontwikkelingen met toenemende depressie-invloed vanaf het noordoosten zit er ook al even in. Het is zelfs het thema nu en de vraag is of wij meer onder e flanken van het Brits-Ijslandse hoog blijven of dat depressie meer invloed krijgt en hoe die eruit ziet. Kan zijn duidelijk meer wind, duidelijk meer neerslag etcetc. Vooralsnog lijken de zachtere en rustige, droge scenario's duidelijk de overhand te hebben maar ook deze ochtend hint GFS op een vergelijkbare ontwikkeling met zeker voor het noordwesten meer wind.
Zijn er nog belangrijke ontwikkelingen met de runs van deze ochtend?

Kunnen we een verbod op ChatGPT instellen in dit topic? 😅
Waarom een verbod op ChatGPT instellen? De weermodellen zoals GFS en ECMWF worden volledig gemaakt door computerprogramma’s op supercomputers. Die computers rekenen met meetgegevens uit de hele wereld en produceren kaarten met temperatuur, wind en luchtdruk. De computer doet het rekenwerk; de duiding gebeurt daarna.

Een weerman krijgt diezelfde modeluitvoer te zien als ieder ander met toegang tot die data. Het verschil zit dus niet in betere informatie, maar in hoe die informatie wordt geïnterpreteerd: kijken naar meerdere modellen, ensembles, spreiding en de grote lijn in plaats van één losse kaart.

ChatGPT kan diezelfde interpretatie uitvoeren. Het model is getraind op meteorologische kennis, begrijpt hoe weermodellen werken, kent hun beperkingen en kan verschillende scenario’s tegen elkaar afwegen. Daardoor kan ChatGPT de modeluitvoer net zo goed duiden als een menselijke weerman, zeker bij grootschalige en rustige weersituaties.

Kort gezegd: de computer rekent, ChatGPT en de weerman leggen uit, op basis van dezelfde gegevens en dezelfde natuurkundige principes.

Off-Topic
Ik begrijp heel goed dat sommige sceptisch en misschien zelfs bezorgd zijn over AI. Kunstmatige intelligentie wordt steeds slimmer en zal naar mijn mening de maatschappij ingrijpend veranderen, soms ten goede, soms ten kwade. Die ontwikkeling is echter onvermijdelijk. Zelf behoor ik tot het kamp dat vooral de voordelen ziet, zonder daarbij de mogelijke risico’s uit het oog te verliezen.

Nieuwe output ECWMF die om 8.27 uur binnenkwam:

Verwachte situatie: (vrij) gunstig.

Samenvattende ontwikkeling: na een vrij koude kerst met mogelijk veel zon, zien we vrij snel de stroming van richting veranderen van (N)O naar noordwest. Hiermee komt beduidend vochtigere en ook zachtere lucht het land in. De zon verdwijnt en zeker richting oudjaar is er vrijwel geen ruimte voor de zon. Kwik stijgt naar waarden rond en zeker langs de kust tot boven de norm. Neerslagkansen zijn allround nog steeds laag, veel regen staat er vrijwel maar de mediaan is wel nu wel op 1,0 mm per 6 uur gesteld voor bijvoorbeeld regio midden.
De kans op opklaringen is verder overal afgenomen naar < 20%.

Details: lees de verwachting van gisteren en die is op hoofdlijnen oke. We zien wat meer wind gemiddeld, windstoten blijven gelijk. Neerslagkans is gelijkend maar hier zien we een tweespliting (sort of). Regio Noord is gevoeliger voor neerslag en de Wadden en Noordwest hebben meer wind dan zuid met ook meer spreiding in de windstoten.

Aandachtspunt: we zien er net half Bftje wind bij komen, we zien de neerslagkansen geleidelijk op de dag inkomen (niet groot) en we zien dit de volgende dag een beetje doorgaan. Een kijken of dit geen trend wordt. Voor nu in orde.
En mistkansen blijven, maar met veel bewolking is die kans in mijn ogen niet heel groot.

Ook weer geleerd waar Jan Mayen ligt. Uiterst leerzaam dit allemaal. Maar komende week heb ik meer aan de topografie van zuid-oost Drente... emmer-kompluskut...

Zijn er nog belangrijke ontwikkelingen met de runs van deze ochtend?

Als ik er feitelijk naar kijk weinig verschil, maar ik heb dit keer minder tijd en niet uitgebreid gekeken. Nog minder kans op opklaringen in dergelijk vochtige lucht en met zo weinig wind (gemiddeld) vind ik wel prettig omdat het de mistkansen dempt.
Maar de wind neemt een half beaufort toe en de regenkansen met name voor het noorden zijn wat groter. Zeker een dag later her en der grotere kans (zuidwest naar 35%). Hmmmm.....

Mensen we missen nog iets in dit topic!

Het is nog te vroeg maar we moeten alvast meneer teletekst uit de kast halen. Volgens de teletekst gaat het de goeie kant op. Steeds minder wind. Mooie temperatuur en droog.

update volgt over 3 dagen 😬😬😬

IMG_5929.jpeg

Waarom een verbod op ChatGPT instellen? De weermodellen zoals GFS en ECMWF worden volledig gemaakt door computerprogramma’s op supercomputers. Die computers rekenen met meetgegevens uit de hele wereld en produceren kaarten met temperatuur, wind en luchtdruk. De computer doet het rekenwerk; de duiding gebeurt daarna.

Een weerman krijgt diezelfde modeluitvoer te zien als ieder ander met toegang tot die data. Het verschil zit dus niet in betere informatie, maar in hoe die informatie wordt geïnterpreteerd: kijken naar meerdere modellen, ensembles, spreiding en de grote lijn in plaats van één losse kaart.

ChatGPT kan diezelfde interpretatie uitvoeren. Het model is getraind op meteorologische kennis, begrijpt hoe weermodellen werken, kent hun beperkingen en kan verschillende scenario’s tegen elkaar afwegen. Daardoor kan ChatGPT de modeluitvoer net zo goed duiden als een menselijke weerman, zeker bij grootschalige en rustige weersituaties.

Kort gezegd: de computer rekent, ChatGPT en de weerman leggen uit, op basis van dezelfde gegevens en dezelfde natuurkundige principes.

Off-Topic
Ik begrijp heel goed dat sommige sceptisch en misschien zelfs bezorgd zijn over AI. Kunstmatige intelligentie wordt steeds slimmer en zal naar mijn mening de maatschappij ingrijpend veranderen, soms ten goede, soms ten kwade. Die ontwikkeling is echter onvermijdelijk. Zelf behoor ik tot het kamp dat vooral de voordelen ziet, zonder daarbij de mogelijke risico’s uit het oog te verliezen.

Ik ben zeer kritisch op ChatGTP.....de redenen zijn talloos. ChatGtP voegt ook in het door jouw genoemde geval maar een ding echt consequent toe: CO2 aan de atmosfeer. Mensen gebruiken het te pas en te onpas voor onzinnige zaken als het vervangen van een weerkundige, als vervanger van een nieuwslezer. Als een vervanger van mensen....en dat is het tweede heel heikele punt. Gesteld dat dit bedrijven massaal doen, dan krijgen we werkeloosheid zonder dat we nagedacht hebben hoe we met dit probleem goed om kunnen gaan. We doen maar een dotje.
En dan zijn er serieuze wetenschappers op dit gebied die een gevaar zien in AI in de zin dat dit een eigen wil kan krijgen en de mensheid kan uitroeien. Ik heb er zelf te weinig over gelezen, maar wat ik las is wel afkomstig van mensen die AI zeer goed kennen. Ook dit risico slaan we vaak achteloos in de wind. Er is helemaal geen gouvernance. Dit achteloze omgaan met drastische vernieuwingen die wereldwijd zijn en alomvattend wordt nog eens onze ondergang.

Dus voor mij o.a. om het bovenstaande vrijwel geen gebruik ChatGtP.

Back
Bovenaan