Waarom een verbod op ChatGPT instellen? De weermodellen zoals GFS en ECMWF worden volledig gemaakt door computerprogramma’s op supercomputers. Die computers rekenen met meetgegevens uit de hele wereld en produceren kaarten met temperatuur, wind en luchtdruk. De computer doet het rekenwerk; de duiding gebeurt daarna.
Een weerman krijgt diezelfde modeluitvoer te zien als ieder ander met toegang tot die data. Het verschil zit dus niet in betere informatie, maar in hoe die informatie wordt geïnterpreteerd: kijken naar meerdere modellen, ensembles, spreiding en de grote lijn in plaats van één losse kaart.
ChatGPT kan diezelfde interpretatie uitvoeren. Het model is getraind op meteorologische kennis, begrijpt hoe weermodellen werken, kent hun beperkingen en kan verschillende scenario’s tegen elkaar afwegen. Daardoor kan ChatGPT de modeluitvoer net zo goed duiden als een menselijke weerman, zeker bij grootschalige en rustige weersituaties.
Kort gezegd: de computer rekent, ChatGPT en de weerman leggen uit, op basis van dezelfde gegevens en dezelfde natuurkundige principes.
Off-Topic
Ik begrijp heel goed dat sommige sceptisch en misschien zelfs bezorgd zijn over AI. Kunstmatige intelligentie wordt steeds slimmer en zal naar mijn mening de maatschappij ingrijpend veranderen, soms ten goede, soms ten kwade. Die ontwikkeling is echter onvermijdelijk. Zelf behoor ik tot het kamp dat vooral de voordelen ziet, zonder daarbij de mogelijke risico’s uit het oog te verliezen.