Het weer op 31 december en 1 januari.

Nieuwste ECMWF en GFS.

Samenvatting voor oud en nieuw: gunstig.

Details:
ga ik niet te uitgebreid bespreken, er zijn geen noemenswaardige verschillen met vanochtend. Er zijn wat meer lijntjes die voor de wat zachtere uitkomst gaan, kans op neerslag (laatste 6 uur van 31 december) is een fractie gestegen maar significante regenval 1,0 mm/6uur (noem dat maar significant) kent 10-20% kans in het hele land. 3 mm/6 uur zit rond 5% of zo.
Wind (middernacht) ten zuiden van de grote rivieren dikke 2 Bft, noord ervan net 3 Bft en in het noordwesten een duidelijke 3 Bft. In m/s; regio noordwest zit op zo'n 5 m/s gemiddeld, middden en oost op zo'n 3,8 m/s en zuid van de grote rivieren 3,3 m/s. De kans dat we onder 1 Bft of boven de 4 Bft uitkomen is < 20%, met uitzondering van het noordwesten waar we dit kunnen zeggen van 2 tot 5 Bft.
Windstoten (middernacht): introduceer ik nu. Veel spreiding hier natuurlijk. Gemiddeld 6-7 m/s in de drie zuidelijke provincies, rond 8 m/s in de rest van het land maar op de Wadden en het noordwesten richting 9 m/s. Om niet te uitgebreid te worden: ik heb alle 31 decembers sinds 2004 bekeken en slechts een jaar, 2007, gaf over de hele dag bekenen iets lagere waarden. De rest zat er allemaal boven en zeker aan de kust zien we talloze jaren met 15 m/s of meer. Mocht dit gemiddelde uitkomen dan zijn dit echt erg lage waarden! Alleen in het oosten en zuidoosten zien we meer jaren met dit soort waarden (maar dan nog fors in de minderheid). Verder punt: de kaartjes geven de maximale windstoot over de dag aan, dus het kan rond middernacht minder zijn geweest. Dat zal best gebeuren. Maar meestal was het op 1 januari erna (ook allemaal bekeken) niet veel rustiger. Maar toch ook: de spreiding is erg groot en zekerheid zal pas de laatste dagen komen.
Temperatuur (middernacht): wat onder nul in Limburg elders rond nul. In de kustprovincies 2 C. Dauwpunt overal vlak bij het vriespunt.
Bewolking:
het lijkt een sombere, bewolkte dag te worden met weinig ruimte voor zon.

GFS volgt deze lijn: kleine verschillen zijn de wind (overal 1 Bft lager gemiddeld) en hier juist het oosten en noordoosten wat onder nul i.p.v. het zuidoosten. Temperatuur met name overdag wel een graadje lager dan bij ECMWF>

Conclusie: al met al is het erg consistent. Wind lijkt voor nu geen erg storende factor te worden al neemt deze wel een fractie toe t.o.v. eerdere output. Neerslag: als er al wat valt lijken het erg bescheiden hoeveelheden te zijn. Maar het kan ook langdurig motregenen, heb je ook weinig neerslag maar vervelend is het wel al helemaal bij temperaturen dichtbij nul. Mist blijft voor nu de factor die het meest roet in het eten kan gooien.

En zoals altijd: nog 11 dagen precies tot oud en nieuw. Er kan nog steeds veel veranderen.
Enorm, bedankt wederom voor alle informatie. Wordt zeker gewaardeerd!

Vraag aan jullie, geeft dit jullie meer informatie of maakt het alles minder kernachtig en dus onduidelijker?

Ik wil de samenvatting van hoe ik de situatie inschat de volgende gradaties meegeven:

"Samenvatting voor oud en nieuw: slecht-matig- neutraal-vrij gunstig-gunstig-zeer gunstig-uitstekend ."

Uitleg: hoe dikker en donkerder, hoe groter de kans. Schuin is de meest waarschijnlijke uitkomst. Dus in het voorbeeld gaa ik voor een vrij gunstige tot gunstige uitkomst. schat ik "zeer gunstig" net wat lager in dan "neutraal". Matig schat ik lager in dan zeer gunstig maar hoger dan uitstekend dat ik gelijk scoor met slecht. Het geeft wel aan dat alles nog mogelijk is, maar de kansverdeling is duidelijk. Op het laatst zullen de uitersten mogelijk wegvallen omdat hier dan geen kans op is. Je kunt zo zien dat het nog slecht kan worden en ook uitstekend, al is de kans niet groot.

Toevoegen of onnodige ballast? Ik twijfel. Dank voor de feedback!
Lijkt mij niet nodig, lekker houden bij hoe je het telkens deed. Leuke stukjes en prima leesbaar. Bedankt daarvoor!!

Gewoon knallen met de verwachtingen, net als flink stoken over 10 dagen! De aarde bereikt vanmiddag namelijk alweer zijn midwinterpunt rond de zon.

Gemiddelde blijft redelijk constant met windkracht 3 wat top is i.v.m mist. Verder droog en niet al te veel zon. Al met al inderdaad nog steeds prima

Vraag aan jullie, geeft dit jullie meer informatie of maakt het alles minder kernachtig en dus onduidelijker?

Ik wil de samenvatting van hoe ik de situatie inschat de volgende gradaties meegeven:

"Samenvatting voor oud en nieuw: slecht-matig- neutraal-vrij gunstig-gunstig-zeer gunstig-uitstekend ."

Uitleg: hoe dikker en donkerder, hoe groter de kans. Schuin is de meest waarschijnlijke uitkomst. Dus in het voorbeeld gaa ik voor een vrij gunstige tot gunstige uitkomst. schat ik "zeer gunstig" net wat lager in dan "neutraal". Matig schat ik lager in dan zeer gunstig maar hoger dan uitstekend dat ik gelijk scoor met slecht. Het geeft wel aan dat alles nog mogelijk is, maar de kansverdeling is duidelijk. Op het laatst zullen de uitersten mogelijk wegvallen omdat hier dan geen kans op is. Je kunt zo zien dat het nog slecht kan worden en ook uitstekend, al is de kans niet groot.

Ik vind het ideaal hoe je het nu doet. Klasse! 😎

Ik vind het fijn hoe je het nu doet. En waardeer het ook heel erg💯

Onnodige ballast. Gewoon lekker door gaan. Als ik geen tijd heb om je tekst te lezen dan pleur ik m in chatGPT en dan krijg ik de Jip en Janneke uitleg.
Vertaling in Jip en Janneke taal m.b.v. ChatGPT 😁

De nieuwste weerkaarten zeggen: het ziet er goed uit voor oud en nieuw.

Kort gezegd: er is bijna niks veranderd sinds vanochtend.

Het wordt misschien een beetje zachter dan eerst gedacht. De kans op wat regen aan het eind van 31 december is iets groter, maar nog steeds klein. Echte regen valt waarschijnlijk niet. Een beetje miezer kan wel.

De wind rond middernacht blijft rustig. In het zuiden waait het zachtjes. In het noorden iets meer, maar nergens hard. Echt harde wind is heel onwaarschijnlijk.

De windstoten zijn ook laag. Dat is bijzonder, want andere jaren was het vaak veel winderiger, vooral aan de kust. Als dit zo blijft, is het één van de rustigste jaren.

De temperatuur rond middernacht is rond het vriespunt. In Limburg net onder nul. Aan de kust iets erboven. Het voelt dus koud en nat aan.

De lucht blijft waarschijnlijk grijs. Er is weinig zon.

Het andere weermodel zegt ongeveer hetzelfde. Kleine verschillen, maar niets spannends.

Alles bij elkaar:

– weinig wind
– weinig regen
– koud, maar niet extreem
– mogelijk wel mist, en dat kan lastig zijn

Let op: het is nog 11 dagen tot oud en nieuw. Het weer kan dus nog veranderen.

Ik was de laatse dagen vrij positief, heb toch het gevoel dat we wederom belazerd gaan worden door het weer. Hopelijk zet de wind nog iets aan en krijgen we geen regen! Hoe mooi zou het zijn als we eindelijk weer een jaar goed weer hebben zonder veel regen, wind en of mist!

Ik was de laatse dagen vrij positief, heb toch het gevoel dat we wederom belazerd gaan worden door het weer. Hopelijk zet de wind nog iets aan en krijgen we geen regen! Hoe mooi zou het zijn als we eindelijk weer een jaar goed weer hebben zonder veel regen, wind en of mist!
Sterker nog; toen ik de laatste dagen hier aan het meelezen was, werd ik intens gelukkig haha. Maar het gaat steeds meer de slechtere kant op lijkt het. Websites als weeronline en buienradar hebben de eerdere druppeltjes er inmiddels al bijgezet 🥲 De hele week ervoor volop zon, en exact vanaf de 31ste geeft ie de eerste druppeltjes aan..

Sterker nog; toen ik de laatste dagen hier aan het meelezen was, werd ik intens gelukkig haha. Maar het gaat steeds meer de slechtere kant op lijkt het. Websites als weeronline en buienradar hebben de eerdere druppeltjes er inmiddels al bijgezet 🥲 De hele week ervoor volop zon, en exact vanaf de 31ste geeft ie de eerste druppeltjes aan..
In welk gedeelte van het land zit jij met O&N?

Bij mij namelijk geen druppel te bekennen...

Verschillende weer websites beginnen de eerste druppeltjes er al bij te tekenen, helaas 😅

Er zitten bijvoorbeeld in het GFS een aantal opties die komen met een depressie die ergens over Scandinavie naar het zuiden trekt. Aan de westflank komt er dan een lange noordelijke tot noordwestelijke stroming op gang met daarin (winterse) buien. Dit zijn ook de uitkomsten met meer wind. Zolang die redelijk blijft is dit misschien wel de beste optie.

Omgeving Haarlem.
Zal wel loslopen 😉

Al moet ik wel zeggen dat Noord-Hollland ons "weertechnisch" vaak iets minder goed gezind is.
Woon zelf in regio Alkmaar, vaak een windje vanaf de zee.
Om deze reden vieren wij O&N de laatste jaren in het midden van het land. Regio Nijkerk.

Een vraag van mij kant, worden de weerkaarten gfs en ecmwf gemaakt op basis van alleen de opper of worden daarin ook gemiddelde genomen?

Back
Bovenaan