Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Oudjaarsavond: toenemende regen en aardig wat wind

Oudjaarsavond wordt er een met aardig wegwaaiende boeketten helaas en vermoedelijk geen vreugdevuren op het strand…

In de avond ligt een front (scheidslijn tussen twee luchtsoorten) boven het noorden en zakt nog iets door tot het midden van het land ongeveer. Vervolgens wordt deze lijn later in de avond weer naar het noorden gebracht en dat gaat in de loop van de avond toenemende regen opleveren. Geen buien maar gestage regen. Waar de lijn precies ligt is onzeker, sommige modellen houden het zuiden droog, andere weer niet.

Ofwel qua neerslag:

De avond begint op veel plaatsen nog droog maar in de loop van de avond begint het steeds meer te regenen. Dit van het westen uit. Het kan mogelijk en tijdelijk droog worden op de wadden maar dit is onzeker, het zuiden kan droog blijven maar ook dit is onzeker. Grootste regenkans in het noorden, westen, midden, oosten en noordoosten. In het zuiden een lagere kans maar nog steeds 40-60%, elders 85-99%.

3-5 mm op de meeste plaatsen in de avond en begin nacht.

De wind uit het zuidwesten waait aan zee hard, mogelijk af en toe stormachtig 7-8 Bft en dat is teveel vermoed ik voor de vreugdevuren. Tevens windstoten daar rond 80-85 km per uur.

Ook boven land waait het matig of vrij krachtig, 4-5 Bft maar het zal een vlagerige wind zijn en meer vrij krachtig dan matig. In het oosten dan weer net andersom en meer matig dan vrij krachtig, deels ook in het noordoosten. In open gebieden waait het vrij krachtig of krachtig, 5-6 Bft, dan heb ik het over het westen, zuidwesten en noordwesten. In het noorden is het onzeker, vlak achter het front kan het tijdelijk wat minder winderig zijn maar die wind komt al snel weer terug.

Het deels hoger gelegen Limburg heeft ook 5-6 Bft wind.

Kortom, winderig en nat helaas rond middernacht.

Geen erg lage bewolking (stratus) en geen mist is het enige positieve.

Het wordt een graad of 6 maar dat is minder spannend.
Ik zie overal op de kaarten dat het zuidoosten droog blijft, jij geeft nu aan in het zuiden ook regen?

Hoi David, dank voor je bericht.
Vraag: dit is een voorspelling die meerdere sites 3-4 dagen geleden gaven, echter zien we nu juist dat deze afgezwakt is en dat hetjuist beter is geworden en dat is een trend die op meerdere sites aangegeven wordt. Hoe verklaar jij dat ?

Oudjaarsavond wordt er een met aardig wegwaaiende boeketten helaas en vermoedelijk geen vreugdevuren op het strand…

In de avond ligt een front (scheidslijn tussen twee luchtsoorten) boven het noorden en zakt nog iets door tot het midden van het land ongeveer. Vervolgens wordt deze lijn later in de avond weer naar het noorden gebracht en dat gaat in de loop van de avond toenemende regen opleveren. Geen buien maar gestage regen. Waar de lijn precies ligt is onzeker, sommige modellen houden het zuiden droog, andere weer niet.

Ofwel qua neerslag:

De avond begint op veel plaatsen nog droog maar in de loop van de avond begint het steeds meer te regenen. Dit van het westen uit. Het kan mogelijk en tijdelijk droog worden op de wadden maar dit is onzeker, het zuiden kan droog blijven maar ook dit is onzeker. Grootste regenkans in het noorden, westen, midden, oosten en noordoosten. In het zuiden een lagere kans maar nog steeds 40-60%, elders 85-99%.

De wind uit het zuidwesten waait aan zee hard, mogelijk af en toe stormachtig 7-8 Bft en dat is teveel vermoed ik voor de vreugdevuren. Tevens windstoten daar rond 80-85 km per uur.

Ook boven land waait het matig of vrij krachtig, 4-5 Bft maar het zal een vlagerige wind zijn en meer vrij krachtig dan matig. In het oosten dan weer net andersom en meer matig dan vrij krachtig, deels ook in het noordoosten. In open gebieden waait het vrij krachtig of krachtig, 5-6 Bft, dan heb ik het over het westen, zuidwesten en noordwesten. In het noorden is het onzeker, vlak achter het front kan het tijdelijk wat minder winderig zijn maar die wind komt al snel weer terug.

Dankjewel David, als ik je bericht goed begrijp komt het oosten er kwa wind nog redelijk goed vanaf?

Omgeving Dordrecht? Dat is dan niet Dordrecht zelf😜
De drechtsteden,zal ik t dan maar zo omschrijven ?
Voor iemand uit zwijndrecht straks roept dat tie zich buiten gesloten voelt :bonk:

Hoe dichter bij Dordt, hoe rotter het wordt. Dat heeft een maat uit Dordt (Paap inmiddels) mij laatst nog haarfijn uitgelegd hahaha.
Ik zou met die uitspraak in dit topic toch even je mond gaan spoelen met zeep.
Er zijn best dingen die (in elke) gemeente van de drechtsteden beter kunnen,maar qua weer geloof ik dat ik liever hier ben dan aan de kust of in noord holland met oudjaarsdag 🤣
Klagen doen we toch wel als burgers van welke stad of dorp ook,dat is nou eenmaal een gegeven,zal zelfs voor jouw tellen denk ik 🤔

Ik zie overal op de kaarten dat het zuidoosten droog blijft, jij geeft nu aan in het zuiden ook regen?
Voor de prikpunten Maastricht en Eindhoven/Volkel (pluim zuid) is de kans dat het tijdens oudjaarsavond droog blijft alvast aanzienlijk groter, vrij zeker in de hoofdmodellen zelfs. Wellicht dat de zuidwestelijke helft wel een deel van het golvende en slepende regenfront meepakt?
Voor de nieuwjaarsnacht een grotere kans op regen in de bovenstaande regio's, dat is nog best onzeker.

Bijlagen

• KNMI_expertpluim_Maastricht_Beek_Neerslag_202412290000.jpeg
    KNMI_expertpluim_Maastricht_Beek_Neerslag_202412290000.jpeg
    53,4 KB · Weergaven: 46
  • eps_pluim_rr_06350 (1).png
    eps_pluim_rr_06350 (1).png
    69,6 KB · Weergaven: 46
  • gens_pluim_rr_06350.png
    gens_pluim_rr_06350.png
    56 KB · Weergaven: 47

Ofwel qua neerslag:

Bedankt voor de update!

Alles gaat de schuur in en bewaar het voor volgend jaar, maar dan gaat het vast ook weer stormen en regenen, want dat is gewoon vaste prik geworden. 3 jaar op rij en dit jaar is toch wel het slechtst van de 3. Heel zuur, want de dagen ervoor en erna zijn altijd goed. Je gaat echt bijna in complotten denken.

Bedankt voor de update!

Alles gaat de schuur in en bewaar het voor volgend jaar, maar dan gaat het vast ook weer stormen en regenen, want dat is gewoon vaste prik geworden. 3 jaar op rij en dit jaar is toch wel het slechtst van de 3. Heel zuur, want de dagen ervoor en erna zijn altijd goed. Je gaat echt bijna in complotten denken.
Je weet nu al dat het super slecht gaat worden, maar het moment is nog niet eens daar. Vorig jaar zou ook verschrikkelijk worden, en viel uiteindelijk alles mee. Lekker genieten.

Bedankt voor de update!

Jezus wat ben jij negatief zeg

Hoi David, dank voor je bericht.
Vraag: dit is een voorspelling die meerdere sites 3-4 dagen geleden gaven, echter zien we nu juist dat deze afgezwakt is en dat het juist beter is geworden en dat is een trend die op meerdere sites aangegeven wordt. Hoe verklaar jij dat ?
Ik kijk naar de trend van de afgelopen dagen, run na run van verschillende modellen, het EPS en een stuk ervaring...sites plaatsen zaken ook om aandacht te trekken...iets positiever trekt mensen en levert meteen geld op...het EPS is echter vrij duidelijk, ook kwa wind en we zitten aan de zachte kant van het front...dat is best belangrijk voor de heel hoeveelheid wind..

Ik kijk naar de trend van de afgelopen dagen, run na run van verschillende modellen, het EPS en een stuk ervaring...sites plaatsen zaken ook om aandacht te trekken...iets positiever trekt mensen en levert meteen geld op...het EPS is echter vrij duidelijk, ook kwa wind en we zitten aan de zachte kant van het front...dat is best belangrijk voor de heel hoeveelheid wind..
Wat bedoel je met de zachte kant van het front? Dat het dus nog redelijk meevalt of juist niet?

sorry, zachte kant wil zeggen dat de wind juist daar aardig aan het doorwaaien is..aan de koude kan t is dit vaak wat minder...
Oké duidelijk, ben geen kenner dus vandaar de vraag haha. In woon zelf in het oosten en ik zie het eigenlijk nog best positief in, gewoon volop genieten de hele dag en we zien het wel. Alles gaat hoe dan ook de lucht in.

Je weet nu al dat het super slecht gaat worden, maar het moment is nog niet eens daar. Vorig jaar zou ook verschrikkelijk worden, en viel uiteindelijk alles mee. Lekker genieten.
Spreek voor jezelf, waar ik zat waaide bombettes gewoon schuin omhoog, boeketten die binnnen 1 seconde vervlogen, 30mm klappen die als 20mm klonken als er net een vlaag opstak, feest was gezellig maar vond het vuurwerk maar teleurstellend en tegevallen.

Als ik nu zie dat het aan de kust gewoon facking 7bft wordt nog meer dan vorig jaar, ja dan hangt de somberheid er wel als een donkere wolk boven. Geef me bf4 of 5 en dan klaag ik oprecht niet, dat is prima. Alles tussen bf 2-6 is dik prima, af en toe plensbuitje ook prima. Maar dit is toch gewoon nog net geen worst case scenario

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan