Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hier 5 tot 7bft. We mogen ons weer eens gelukkig prijzen aan de kust! Sterkte aan een ieder die in de buurt van de kust woont.

Stomme vraag misschien, maar wanneer valt een plaats eigenlijk onder de ‘kust’ en is dit nog merkbaar qua wind? Valt Leiden bijvoorbeeld onder de kust, Delft, Den Haag? Of is dat alweer genoeg landinwaarts? En maakt de omgeving dan ook nog veel uit in de zin van bomen/huizen etc.?

• Like
Waarderingen: Kees
Stomme vraag misschien, maar wanneer valt een plaats eigenlijk onder de ‘kust’ en is dit nog merkbaar qua wind? Valt Leiden bijvoorbeeld onder de kust, Delft, Den Haag? Of is dat alweer genoeg landinwaarts? En maakt de omgeving dan ook nog veel uit in de zin van bomen/huizen etc.?

Volgens mij is de kuststrook vanaf het strand tot een km of 10 landinwaarts. Maar ik durf dat niet met 100% zekerheid te zeggen.

GFS pubrun maar snel vergeten, wordt stoken in een windbreaker in mijn regio (west). Ensemble maar afwachten maar de oper zit erg hoog ineens. Neerslag wel steeds beter, dat is positief!

Korte bespreking ochtend-modeloutput ECWMF (input 12.00 uur) een GFS ( 12 uur) in het kort
Dit betreft steeds de gemiddelde waarden van de 52 leden van de ensembles

1) Korte samenvatting van de ECWMF-ensemble gemiddelden:
voor de regio's noordwest, noord en noordoost geldt dat we een vrij natte, uitgesproken zachte en winderige oud en nieuw met voor vuurwerk forse windstoten. Stookcijfer: 3 a 4.
Regio's zuidwest, zuid en zuidoost:
een zachte, vrijwel droge oud en nieuw met overal een matige, vlagerige wind. Stookcijfer: 5,5 a 6.
De strook hiertussen zit er tussen (west-midden-oost) zit hier ook tussenin qua weer. Stookcijfer: 4,5 a 5.

Omdat ik niet teveel tijd heb hier een minder categorische maar meer omschrijvende bespreking:
hoe noordelijker en noordwestelijker we komen hoe slechter het eruit ziet. Groter kans op regen met ook veel hogere uitschieters naar boven, wat voor het windgemiddelde (grens 5/6 Bft)en windstoten ( 20 m/s) ook geldt.
Hoe verder naar het zuiden en vooral zuidoosten hoe droger het wordt. Het zuidwesten heeft meer kans op substantiele regen maar met regio zuid de minste wind (nooit meer dan 4 Bft). Windstoten zijn er met 14 m/s veel lager dan regio noord, maar ook dan de andere zuidelijke regio's (15-16 m/s).
Regio midden zoals gezegd tussen deze twee uitersten in.

(On)zekerheid: kwik van 6 C in zuidoost naar 9 C. Met een kleine speling vrij zeker.
Wind en regen kennen een spreiding die vooral in het noorden in het oog springt. Daar zit 90% van de verwachtingen op 4-7 Bft. In het zuiden zit grofweg 90% op 4-5 Bft.
Windstoten: dat het noordwesten en noord ongunstig zitten blijkt zeker uit de windstoten. Kans op windstoten minder dan 18 m/s zijn er vrijwel niet en 90% zit tussen 18 en 23 m/s. In het zuiden en zeker zuidwesten is de kans op windstoten > 18 m/s er zo goed als niet! Hier zit 90% tussen 12 en 18 m/s. Niet gunstig, maar wel beduidend beter.
Regen kent overal een spreiding tussen 0 en 6 mm (of soms meer) per zes uur. Ook hier scoort het hele noorden het slechtst. Regio zuid en zuidoost laten het in elk model heel lang droog en als de regen doorkomt is de kans op substantiele regen vrij klein.

In meer detail
Temperatuur: behoorlijk zeker. Z
acht tot zeer zacht met om middernacht temperaturen van 6-7 C in het hele zuiden en 9-10 C in het hele noorden. Er is weinig spreiding.
Regen: consistent en voor het zuiden en zuidoosten vrij zeker. Elders is er gewoon veel meer spreiding en dit gaat pas de laatste 2 dagen duidelijk worden vermoed ik.
Wind: vrij onzeker (voor onze doelgroep). Overal wel een redelijke spreiding die zodanig is dat het overal redelijk kan zijn of overal matig tot slecht. Noordwesten het ongunstigst en het zuiden het gunstigst maar er zijn nog steeds leden die dit precies omkeren...
Windstoten: vrij zeker een storende factor overal. Kans op storende windstoten (laat ik ze op > 10 m/s zetten) is overal wel 100%. Maar zuidwest komt vrijwel zeker niet boven de 18 m/s en heeft gemiddeld 14 m/s. Het noorden en noordwesten vrijwel niet onder de 18 m/s en heeft gemiddeld 20 m/s!

GFS: is in lijn met ECWMF voor een groot deel, maar hier zoals steeds komt het zuidwesten er veel slechter vanaf qua wind en alles wat meer landinwaarts ligt juist wat beter. Neerslag en temperatuurverdeling zeer gelijkend op ECWMF.

Alle opers bij elkaar: volgt misschien later maar ik denk het niet.

Laatst bewerkt:
Hier idem dito. Zolang het niet echt potdicht zit zoals met eerdere jaarwisselingen heb ik liever wat mist dan wind en vooral regen. Dat is echt een spelbreker.

Momenteel is de mist hier echt rampzalig. Als je nu gaat stoken zie je niks in 10 minuten

Helder, maar dit soort weerkundige uitspraken brengt wel verwarring voor sommigen.
Klinkt namelijk tegenstrijdig:

“Regio zuid en zuidoost laten het in elk model heel lang droog en als de regen doorkomt is de kans op substantiele regen vrij klein.

Regen: consistent en voor het zuiden en zuidoosten vrij zeker. “

Helder, maar dit soort weerkundige uitspraken brengt wel verwarring voor sommigen.
Klinkt namelijk tegenstrijdig:

“Regio zuid en zuidoost laten het in elk model heel lang droog en als de regen doorkomt is de kans op substantiele regen vrij klein.

Regen: consistent en voor het zuiden en zuidoosten vrij zeker. “
De verwachting is consistent en vrij zeker dus. Ik snap de verwarring wel. Ik heb echt zo snel als ik kon getypt etc dus dan krijg je dit inderdaad waarvoor excuses.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan