Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja de verschillende signalen geven op dit moment een blokkerend systeem aan die depressies afhoud en geen west circulatie (harde westen wind)

Toevallig is er een nieuwe ecmwf tool/chart beschikbaar die specifiek over de zichtbaarheid gaat.

We zien inderdaad dat de kans op mist toeneemt op de dagen met weinig wind.

https://charts.ecmwf.int/products/visibility_meteogram?base_time=202412211200&epsgram=visibility_meteogram_public&lat=52.11&lon=5.18056&station_name=De Bilt
Ja dat wist ik, sinds gisteren of eergisteren maar die ging toen en nu nog niet tot en met 31 december. Maar toch dank voor de tip!

Het perfecte stookweer lijkt net te vroeg te komen. 28e dan maar een paar mooie goudbakken de lucht in denk ik

aankomende week de hele week rustig weer. Perfect stookweer en uitgerekend de 31ste word het wisselvallig zoals het er naar uit ziet. Het is ons niet gegund elk jaar haha.

Wederom veel wind en wat regen. Maar het zal vast duidelijker worden deze week. Blijft spannend.

aankomende week de hele week rustig weer. Perfect stookweer en uitgerekend de 31ste word het wisselvallig zoals het er naar uit ziet. Het is ons niet gegund elk jaar haha.

Wederom veel wind en wat regen. Maar het zal vast duidelijker worden deze week. Blijft spannend.
Dat veel wind lijkt me ook wel mee te vallen, windkracht 3-4 is vergeleken met de 2 voorgaande jaren prima.

Zuidwest Drenthe vind ik , zoals het er nu uitziet, wel redelijk. Maar serieus de dagen ervoor is gewoon stukken beter 🤡

Bijlagen

• Screenshot_20241222_094715_Chrome.jpg
    Screenshot_20241222_094715_Chrome.jpg
    443,1 KB · Weergaven: 52
Okey hierbij de bespreking van ECMWF (9 uur vanochtend) en GFS (4 uur vanochtend):

Korte versie: tegen het eind van het jaar neemt de depressie-invloed toe. Kwik blijft mest wat boven normaal, neerslagkansen nemen vanaf de 30e toe, wind neemt toe. De gemiddelden zijn nog steeds redelijk (ECMWF)

de 30e en 31e zijn de dagen waar we zien dat het eurohoog zijn invloed geleidelijk verliest en depressie-invloed vanuit het hoge noorden invloed krijgt. We zien in diverse output een laag in het hoge noorden dat aan de westflank uitzakt naar het zuiden richting Noorwegen. Het hoog wordt zuidoostelijk weggerukt.
Dit betekent in beide modellen ook bij ons toenemende depressie invloed helaas. Deze ontwikkeling zien we nu consistent terug in de modellen, dus ook al is het ver weg, ik ga voor nu dat het om timingsverschillen gaat (voornamelijk, kom ik op terug) dat dit gaat gebeuren. Dus het kan op de 30e echt duidelijk te merken zijn in doorkomende fronten, toenemende wind en iets oplopende temperaturen maar het kan ook pas op de 1e of 2e.
Samenvattend ECWMF: meest matige wind grens 3-4B, kans op regen en temperaturen iets boven normaal op de 31e.
GFS: matige wind, voornamelijk 3B, kans op wat regen en temperaturen wat boven normaal.

In detail: we zien dat een omvangrijk europees hogedrukgebied met een as gemiddeld rond de 50e breedtegraad vanaf de 29e zijn grip op onze regio langzaam begint te verliezen. Vanuit het hoge noorden (noord van Scandinvie) breidt een depressie zijn invloed naar het zuiden uit. Met name vanuit de westflank zien we een secundair laag (eerst) vanaf Ijsland naar Zuid Noorwegen uitzakken rond de jaarwisseling (ECMWF gemiddelde output).
De drukverschillen tussen het hoog en het laag zijn niet groot en dat geeft dus geen aanleiding tot zware storm (althans volgens het gemiddelde). Maar wel tot een windtoename.
GFS ziet het allemaal wat makker in nog en geeft ongeeer 1 B minder wind.

Waar ik op even op terug kom is dat de zowel de operationele run als de controlerun (die tot op 31 december loopt) vrijwel identiek zijn. Kan toeval zijn. Maar die zijn ook duidelijk anders: veel kouder, duidelijk rustiger etc. Werkelijk elke parameter is 99% identiek. Eens zien of dit zo blijft.

Dat veel wind lijkt me ook wel mee te vallen, windkracht 3-4 is vergeleken met de 2 voorgaande jaren prima.
Nou op veel kaarten gewoon windkracht 4-6 in het Noorden vooralsnog. Windvlagen tot 75km/pu. Is gewoon erger tot nu toe dan vorig jaar.

Maar hoop echt dat het dan maar bij 4 ofzo blijft. We hebben geen invloed op maar het zou zeker zuur zijn

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan