Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Eigenlijk is het alleen "natuurlijk van alle tijden" voor mensen die klimaatonderzoekers als bron van kennis zien. En die zijn dus net zo overtuigd van het feit dat de huidige opwarming antropogeen en dus door de mens veroorzaakt is. Geloof je wel in natuurlijke opwarming, maar niet in de de door de mens veroorzaakte huidige extreem snelle opwarming dan meet je simpelweg met twee maten. Het zijn namelijk dezelfde academici die zowel de natuurlijke opwarming uit de prehistorie als de huidige opwarming hebben aangetoond inclusief de factoren. Waarbij overigens de natuurlijke opwarming uit het verleden echt lastiger te verklaren is dan de huidige.

Er is natuurlijk een overduidelijke scheiding tussen voor en na industriële revolutie. Oftewel wat de mens te weeg gebracht heeft en wat de natuur hier zelf aan bijdraagt. Qua natuur gezien zijn we wel op weg naar een warmere periode. We zijn immers net uit de ijstijd. Maar dat is natuurlijk een argument dat niet overeind blijft als we het over de huidige opwarming hebben.

On-topic: Ik ga zo ook richting Leiderdorp. En wat een heerlijk weer is het inderdaad op het moment! :)

Er is natuurlijk een overduidelijke scheiding tussen voor en na industriële revolutie. Oftewel wat de mens te weeg gebracht heeft en wat de natuur hier zelf aan bijdraagt. Qua natuur gezien zijn we wel op weg naar een warmere periode. We zijn immers net uit de ijstijd. Maar dat is natuurlijk een argument dat niet overeind blijft als we het over de huidige opwarming hebben.

On-topic: Ik ga zo ook richting Leiderdorp. En wat een heerlijk weer is het inderdaad op het moment! :)

Wat is er in Leiderdorp te zien eigenlijk? Best benieuwd.

Uit precies dit onderzoek van de Uni van Utrecht blijkt exact het omgekeerde. Het is bekend dat modellen de boel in dit geval onderschatten. Om die reden heeft men volgens mij de invloed van een stilvallend AMOC wat opgehoogd.
Hoe meer onderzoek er is, hoe meer het ook gaat richting zeer serieuze en snel optredende effecten. De oudere onderzoeken deden het rustig aan, kwamen met 500-1000 jaar. De recentere onderzoeken zijn helaas veel negatiever. En die onderzoeken zijn wel gebaseerd op op meer feiten, meer kennis, meer gegevens en dus betrouwbaarder.
Een beklonken zaak is het niet, dat ben ik zeker met je eens, maar het is iets om heel goed in de gaten te houden. Bovendien plaatst dit ons op korte termijn echt voor een enorm dilemma vrees ik.
Misschien toch een vast topic maken voor AMOC. Bovenstaande helemaal eens.

Uit precies dit onderzoek van de Uni van Utrecht blijkt exact het omgekeerde. Het is bekend dat modellen de boel in dit geval onderschatten. Om die reden heeft men volgens mij de invloed van een stilvallend AMOC wat opgehoogd.
Hoe meer onderzoek er is, hoe meer het ook gaat richting zeer serieuze en snel optredende effecten. De oudere onderzoeken deden het rustig aan, kwamen met 500-1000 jaar. De recentere onderzoeken zijn helaas veel negatiever. En die onderzoeken zijn wel gebaseerd op op meer feiten, meer kennis, meer gegevens en dus betrouwbaarder.
Een beklonken zaak is het niet, dat ben ik zeker met je eens, maar het is iets om heel goed in de gaten te houden. Bovendien plaatst dit ons op korte termijn echt voor een enorm dilemma vrees ik.
Ik ga alvast wc papier inslaan

Het weer kunnen ze nog geen eens 24 uur van te voren goed voorspelen. We gaan het wel zien de 31ste.
Je kan er toch niks aan veranderen alleen maar hopen. Tis zoals het is die dag.

Het weer kunnen ze nog geen eens 24 uur van te voren goed voorspelen. We gaan het wel zien de 31ste.
Je kan er toch niks aan veranderen alleen maar hopen. Tis zoals het is die dag.
Dat kan prima hoor. Vaak is het bij meer dan 7 dagen vooruit dat de onzekerheid toeneemt en er geen duidelijk dominate uitkomst is en er meerder mogelijkheden op tafel liggen. Echter is er dan nogsteeds sprake van een beperkt aantal scenarios en niet lukraak random scenarios.

Voor de zure regen en ozonlaag hebben we wetten gemaakt om middelen die dit veroorzaken te verbieden. Zie verandering van vulmiddel van je koelkast bijvoorbeeld.

Co2 is lastig te verbieden.

Carbon capture zal steeds belangrijker worden om het klimaat stabiel te houden.

Stabiel is sleutel woord want alhoewel de planeet blijft bestaan is een stabiel klimaat de groots factor die onze samenleving mogelijk maakt. Lange droogtes, hittegolven, overstromingen, lange koude winter ala mini ijstijd kan funest zijn voor een werkende samenleving en biodiversiteit.
Alleen hebben mensen totaal geen invloed op het klimaat 😉

Dat is flauwekul.

Zowel op lokaal niveau en globaal is er zeker wel invloed door de mensen.

Op zeer lokaal zoals bijvoorbeeld industrie sneeuw en met oud en nieuw zien we het ook. Kruitdampen en deeltjes die mist veroorzaken doordat vocht in de lucht zich aan deze deeltjes hecht.

Globaal door uitstoot van broeikasgassen die de samenstelling van de atmosfeer veranderen.

Ja er zijn ook grote systeem actief waar de mensen geen directe invloed op uitoefent. Grote onder zeestromen of de sterkte van de zon bijvoorbeeld echter moet je de mensen invloed sinds het industriële tijdperk niet wegwuiven, die is er gewoon.

Laatst bewerkt:
Interssante stukken lees ik hier. Mag wel een apart topic van. Voor de korte termijn hoop ik voor de 31e op stabiel weer. Afgelopen jaar was hier in de omgeving redelijk, wel wat winderig.

Eindelijk eens een rustige jaarwisseling die droog, weinig wind, geen mist verloopt zou wel erg fijn zijn.

Dit geloof je toch zelf niet? Dat er een natuurlijk verloop is en altijd zal zijn is duidelijk. Dat de mensheid an sich de wereld in rap tempo naar de kl#te aan het helpen is en met absurde snelheid de wereld aan het leegzuigen is wat op de lange termijn grote gevolgen zal hebben op klimaat etc is een feit.

Dat is flauwekul.

Zowel op lokaal niveau en globaal is er zeker wel invloed door de mensen.

Op zeer lokaal zoals bijvoorbeeld industrie sneeuw en met oud en nieuw zien we het ook. Kruitdampen en deeltjes die mist veroorzaken doordat vocht in de lucht zich aan deze deeltjes hecht.

Globaal door uitstoot van broeikasgassen die de samenstelling van de atmosfeer veranderen.

Ja er zijn ook grote systeem actief waar de mensen geen directe invloed op uitoefent. Grote onder zeestromen of de sterkte van de zon bijvoorbeeld echter moet je de mensen invloed sinds het industriële tijdperk niet wegwuiven, die is er gewoon.
Geloof het niet. Temperatuur stijgt en daalt altijd. Of was de ijstijd ook door toedoen van de mens?
De aarde ging helemaal kapot in de jaren 80, door zure regen.
Later global warming. Weer Later zouden de ijskappen smelten en kon het zeewater met zoveel meter stijgen.
Het koraal zou massaal afsterven.

Nou de bossen bestaan nog, Nederland is nog steeds geen woestijn, de ijskappen groeien weer aan evenals het koraal.

Tis 1 grote leugen.

Interssante stukken lees ik hier. Mag wel een apart topic van. Voor de korte termijn hoop ik voor de 31e op stabiel weer. Afgelopen jaar was hier in de omgeving redelijk, wel wat winderig.

Eindelijk eens een rustige jaarwisseling die droog, weinig wind, geen mist verloopt zou wel erg fijn zijn.

Dit geloof je toch zelf niet? Dat er een natuurlijk verloop is en altijd zal zijn is duidelijk. Dat de mensheid an sich de wereld in rap tempo naar de kl#te aan het helpen is en met absurde snelheid de wereld aan het leegzuigen is wat op de lange termijn grote gevolgen zal hebben op klimaat etc is een feit.
Zeker dat ik dat geloof. Oa biomascentrales waren de oplossing toch? Wat heb je daarvoor nodig? Hout... veel hout dus werden massa bossen gekapt 🤡
Het hele "groene" gebeuren is bullshit. Net zoals de windmolens, zonneparken en elektrische auto's.
Dat laatste is wel grappig want je doet het voor het milieu maar blijkbaar geef je geen fuck om kinderen die het spul opgraven voor de accu's 😂

Geloof het niet. Temperatuur stijgt en daalt altijd. Of was de ijstijd ook door toedoen van de mens?
Later global warming. Weer Later zouden de ijskappen smelten en kon het zeewater met zoveel meter stijgen.

Nou de bossen bestaan nog, Nederland is nog steeds geen woestijn, de ijskappen groeien weer aan evenals het koraal.

Tis 1 grote leugen.

Als je inderdaad niet oplet en wat basic feiten aanleert dan kom je inderdaad op dit soort conclusies.

Maargoed iedereen is vrij om als een struisvogel met de kop in het zand te leven. Scheelt een hoop stress waarschijnlijk. Sommige mensen zoeken die veiligheid op in religie en anderen weer door feiten te negeren.

Back ontopic.

ECMFW (Europees model) geeft ondertussen ook een optie aan voor de 25ste met winterse buien.

850temp_20241210_12_324.jpg

overview_20241210_12_324.jpg

Of deze run overeind blijft met een NW wind en of het echt een wit deklaag zal zijn of wat zeer natte sneeuw zal de komende dagen moeten gaan uitwijzen naarmate er meer runs worden gedaan die naar dit model trekken.

Laatst bewerkt:

Tis 1 grote leugen.
Beetje selectief shoppen. Als de wetenschap zegt dat er Ijstijden waren etc dan geloof je dat klakkeloos. Als exact dezelfde tak van wetenschap aantoont dat de huidige opwarming door mensen wordt veroorzaakt dan geloof je dat niet. Terwijl je het verschil in bewijskracht tussen beide vrijwel zeker niet kunt duiden.

Zure regen is best een beetje dom van je. Je kunt de geschiedenis zo opzoeken. Ontzwavelinginstallaties, katalysators op auto's zijn allemaal juist om DIE reden eind jaren 80 ingezet.
Global warming later? Dat weten we al sinds Arrhenius in 1895, Guy Calender in 1937 bewees het nogmaals. In 1954 waren er in NY Times al artikelen waar men schreef dat CO2 in 2070 zou verdubbelen en dat het hierdoor 2 C warmer zou worden. Dus ook hier heb je gewoon geen benul.
Het bleken en afsterven van koraal is een feit.
De voor zure regen gevoelige bossen (met name Fijnspar (Picea abies) en Europese zilverspar (Abies alba) leden er zwaar onder. Ze herstelden, maar de opwarming doet Fijnspar als oppervlakte wortelaar zeer gevoelig voor droogte, alsnog op uitgebreide schaal de das om. Ook in Nederland trouwens.

Samenvatting: je kent de feiten niet en wil die (als je dit anno 2024 nog schrijft) ook niet kennen.

PS: in 1912 snapten we al redelijk wat het effect zou zijn. Dit is uit een krant in Nieuw Zeeland, dus 112 jaar geleden..

Laatst bewerkt:
Als je inderdaad niet oplet en wat basic feiten aanleert dan kom je inderdaad op dit soort conclusies.

Maargoed iedereen is vrij om als een struisvogel met de kop in het zand te leven. Scheelt een hoop stress waarschijnlijk. Sommige mensen zoeken die veiligheid op in religie en anderen weer door feiten te negeren.

Back ontopic.

ECMFW (Europees model) geeft ondertussen ook een optie aan voor de 25ste met winterse buien.

Bekijk bijlage 1804573

Bekijk bijlage 1804574

Of deze run overeind blijft met een NW wind en of het echt een wit deklaag zal zijn of wat zeer natte sneeuw zal de komende dagen moeten gaan uitwijzen naarmate er meer runs worden gedaan die naar dit model trekken.

We zien in het ECMWF model vanaf 20 december bifurcatie (enigszins). Dat wil zeggen dat er twee lijnen zich af tekenen na die datum tot en met 24 december. De ene lijn houdt het op zacht weer met overdag 6-10 c en in de nacht 1-5 C (even grofweg). Dit betreft schat ik ruim 70% van de ensembleleden. Maar toch een kleine 30% gaat voor duidelijk kouder weer met overdag kwik enkele graden boven nul en de nacht meest lichte vorst. Hopeloos is het niet, maar eens zien of de volgende runs dit (meer en meer) ondersteunen of niet...

Laten we het hier een beetje ontopic houden, denk niet dat jullie er uit gaan komen;)

Verder, ik waardeer iedere update hier enorm. De teksten zijn uitgebreid en goed uitgelegd, maar het zal aan mij liggen want snap er alsnog geen drol van. Geeft ook niet, maar wat is op dit moment het gevoel bij de weermannen? Zien jullie het enigszins positief in of tog wat miner?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan