Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Inderdaad waait in het algemeen de wind krachtiger overdag, een effect dat vooral in de zomer waarneembaar is. Onder invloed van de energie die in het systeem wordt gestoken door de zon neemt de wind overdag toe en in de avond af. Omdat de instraling van de zon veel groter is in de zomer dan in de winter, is het vooral goed waarneembaar in de zomer. In de winter is die instraling door de lage stand van de zon veel minder en het effect ook veel minder uitgesproken.Vraag aan de hobby weermannen:
Klopt het dat de wind in de avond en nacht vrijwel altijd minder is dan overdag?
Dat is wel een beetje de ervaring de laatste tijd.
Dus dat zou al positief zijn..
Omdat na een paar jaar met 5-6, lokaal 7B windkracht 3 een verademing zal zijn. Verder neemt in de winter de kans op nevel/mist toe bij een lage windkracht (wel erg van de luchtsoort afhankelijk). Dat is ook niet zo fijn. Ook voor de kwaliteit van de lucht is net wat meer wind beter.Ik begrijp niet waarom mensen hier windkracht 3 willen.
Hier is het de hele week al windkracht 3 en boven de huizen of open velden waait het dan al redelijk.
Met goud is mijn ervaring dat die dan al verwaaien. Ik heb liever een windkracht 1 tot max 2
Als ik wind wil,dan laat ik m liever zelfIk heb liever een windkracht 1 tot max 2
Het gaat ook niet om kiezen tussen slecht en minder slecht.. na 7 is al 5 ook een verademing, maar desalniettemin klote voor vuurwerk.Omdat na een paar jaar met 5-6, lokaal 7B windkracht 3 een verademing zal zijn. Verder neemt in de winter de kans op nevel/mist toe bij een lage windkracht (wel erg van de luchtsoort afhankelijk). Dat is ook niet zo fijn. Ook voor de kwaliteit van de lucht is net wat meer wind beter.
Laat me de vraag stellen: zou je de gok nemen om te zien wat er echt gebeurt qua wind of accepteer je nu een aanbod met gegarandeerd 3B tussen 18 en 02.00 uur? Ik het laatste. Als ik die garantie zou krijgen zou dat een zorg minder zijn.
Het ideale weer is denk ik gortdroge lucht, dus meestal ook stevige vorst en 1B wind. Maar dat komt in Nederland zelden (meer) voor.
Zoals Mark hierboven ook al aangaf: windkracht 1-2, daar kunnen we direct voor tekenen. Dat zijn de beste omstandigheden. Windkracht 3 is echt het uiterste voor mooi vuurwerk. Windkracht 4 niks tekenen, zeker op deze termijn wacht ik dan liever af. Met windkracht 4 mag je alle goudproducten binnen laten. Met windkracht 3 ligt het eraan of het onderin of bovenin 3 ligt.Windkracht 3-4 ik teken ervoor dit jaar.
Nou...dat valt te bezien.. Gisteren een studie gelezen over de AMOC die stil aan het vallen is. de AMOC is een grote transport band met voor ons warm water dat NW Europa veel warmer houdt dan normaal. De sleutel zit 'm in het pakijs dat nu bij SPitsbergen zit in de winter. Als die transportband stilvalt breidt dat ijspak zich extreem ver naar het zuiden uit. De hele Noordzee wordt dan in de winter voorzien van een ijspakket. Denk voor kenners aan de zee van Ochotsk.Winter is echt wel verdwenen hè![]()
Nou jongens jullie horen het. Gewoon allemaal net als ik alle bestellingen met de fiets ophalenNou...dat valt te bezien.. Gisteren een studie gelezen over de AMOC die stil aan het vallen is. Wij maken het niet meer mee, hoewel.... Volgens Nederlands onderzoek van Uni van Utrecht is er een grote kans dat deze rond 2050 over het kantelpunt heen gaat en stilvalt. Om je de gevolgen (die binnen 100 jaar daarna plaatshebben) te schetsen...De studie ging uit van een wereld zonder versterkt broeikaseffect. Bergen Noorwegen komt dan uit op een daling van de temperatuur van (hou je vast) 35 C! Daar was de gemiddelde januari temperatuur 1-2 C, dat wordt dan dus -33 C (!!!). Voor Nederland ga je dan naar 10-15 C temperatuurdaling. Dan kom je uit op een januari temperatuur van -10 tot -15 C. (de oude normaal van voor 1850 ligt rond 0,3 C voor januari). Wat het doet als we het broeikaseffect wel meewegen wordt nu bestudeerd. Bedenk dat krachtige computers 6 maanden bezig zijn met de berekening van dergelijke modellen! Als dat pakijs zo zuidelijk komt (namelijk tot aan Zuid-Engeland) heb je echt letterlijk ijsberen rondlopen!
Maar als de AMOC stilvalt (nu is deze op -15%) aan we de gevolgen al geleidelijk merken. Hoe snel is de vraag. Als het lineair zou gaan (denk het niet, dat pakijs speelt een grote rol) dan zit je op 1-1,5 C per 10 jaar daling. Daarmee is de afkoeling 2 a 3 keer sneller dan de opwarming in onze regionen. Etc.
Dit is alles bijzonder, bijzonder ernstig. Want: als de AMOC stilvalt, dan breidt dat ijs zich uit. Dan heb je wereldwijd effecten en die zijn niet mals. Amazone: de regentijd wordt droge tijd en de droge tijd wordt de regentijd. Etc. De reden is overigens afsmelt van Groenland. Goed: die komt dan tot stilstand. Zou je denken: komt die AMOC weer op gang. Maar die Amoc komt dan NIET meer op gang omdat het pakijs vervolgens de factor is die dit belemmert.
Ik weet dat ik er diep op inga, maar even nog wat verder denkend: hoe zou je dit nog kunnen voorkomen. Er is 10% kans dat deze in 2037 al tot stilstand komt en 90% dan dit voor 2064 gebeurt.......Als deze studies bevestigd worden dan is zelfs het radicaal stoppen met CO2 uitstoot in veel gevallen al te laat. Je zou dus Groenland actief moeten koelen VOOR dit gebeurt. Erna (ijspak) heeft ook al geen nut meer. Dat betekent geoengineering. Wat nog niet goed onderzocht is en daarom enorme risico's met zich meebrengt.
Dus (veel) koudere winters binnen nu en 70-120 jaar: dat lijkt vrij waarschijnlijk voor onze regio (de rest warmt fijn verder op, Antarctica krijgt versnelde afsmelt). Of we er blij mee moeten zijn: nou...ik denk van niet!
Mensen hebben volstrekt geen benul wat die CO2 met ons aan het doen is en aan welke risico's (zekerheden zijn het nog niet) we ons doodleuk blootstellen.
Ik heb een rijdende magnetron, mag dat ook?Nou jongens jullie horen het. Gewoon allemaal net als ik alle bestellingen met de fiets ophalen![]()
Ik snap de helft niet van wat je hier zegt, maar de andere helft is super interessant. Je mag wat mij betreft vaker dit soort dingen delen!Nou...dat valt te bezien.. Gisteren een studie gelezen over de AMOC die stil aan het vallen is. de AMOC is een grote transport band met voor ons warm water dat NW Europa veel warmer houdt dan normaal. De sleutel zit 'm in het pakijs dat nu bij SPitsbergen zit in de winter. Als die transportband stilvalt breidt dat ijspak zich extreem ver naar het zuiden uit. De hele Noordzee wordt dan in de winter voorzien van een ijspakket. Denk voor kenners aan de zee van Ochotsk.
Wij maken het niet meer mee, hoewel.... Volgens Nederlands onderzoek van Uni van Utrecht is er een grote kans dat deze rond 2050 over het kantelpunt heen gaat en stilvalt. Om je de gevolgen (die binnen 100 jaar daarna plaatshebben) te schetsen...De studie ging uit van een wereld zonder versterkt broeikaseffect. Bergen Noorwegen komt dan uit op een daling van de temperatuur van (hou je vast) 35 C! Daar was de gemiddelde januari temperatuur 1-2 C, dat wordt dan dus -33 C (!!!). Voor Nederland ga je dan naar 10-15 C temperatuurdaling. Dan kom je uit op een januari temperatuur van -10 tot -15 C. (de oude normaal van voor 1850 ligt rond 0,3 C voor januari). Wat het doet als we het broeikaseffect wel meewegen wordt nu bestudeerd. Bedenk dat krachtige computers 6 maanden bezig zijn met de berekening van dergelijke modellen! Als dat pakijs zo zuidelijk komt (namelijk tot aan Zuid-Engeland) heb je echt letterlijk ijsberen rondlopen!
Maar als de AMOC stilvalt (nu is deze op -15%) aan we de gevolgen al geleidelijk merken. Hoe snel is de vraag. Als het lineair zou gaan (denk het niet, dat pakijs speelt een grote rol) dan zit je op 1-1,5 C per 10 jaar daling. Daarmee is de afkoeling 2 a 3 keer sneller dan de opwarming in onze regionen. Etc.
Dit alles is bijzonder, bijzonder ernstig. Want: als de AMOC stilvalt, dan breidt dat ijs zich uit. Dan heb je wereldwijd effecten en die zijn niet mals. Amazone: de regentijd wordt droge tijd en de droge tijd wordt de regentijd. Etc. De reden is overigens afsmelt van Groenland. Goed: die komt dan tot stilstand want Groenland koelt dan zelf ook sterk af. Zou je denken: komt die AMOC weer op gang. Maar die Amoc komt dan NIET meer op gang omdat het pakijs vervolgens de factor is die dit belemmert.
Ik weet dat ik er diep op inga, maar even nog wat verder denkend: hoe zou je dit nog kunnen voorkomen. Er is 10% kans dat deze in 2037 al tot stilstand komt en 90% dan dit voor 2064 gebeurt.......Als deze studies bevestigd worden dan is zelfs het radicaal stoppen met CO2 uitstoot in veel gevallen al te laat. Je zou dus Groenland actief moeten koelen VOOR dit gebeurt. Erna (ijspak) heeft ook al geen nut meer. Dat betekent geoengineering. Wat nog niet goed onderzocht is en daarom enorme risico's met zich meebrengt.
Dus (veel) koudere winters binnen nu en 70-120 jaar: dat lijkt vrij waarschijnlijk voor onze regio (de rest warmt fijn verder op, Antarctica krijgt versnelde afsmelt). Of we er blij mee moeten zijn: nou...ik denk van niet!
Mensen hebben volstrekt geen benul wat die CO2 met ons aan het doen is en aan welke risico's (zekerheden zijn het nog niet) we ons doodleuk blootstellen.
Is het dus nog heel onzeker wat het gaat worden de 31ste?Ensemble tot en met 26 december GFS (Amerikaans model): eerste paar dagen tot en met zaterdag overdag 5-6 C in de nacht soms rond of iets onder. Daarna gaat de wind tot en met 26 december naar zuidwest, stijgt het kwik naar 4-5 C in de nacht en rond 8 C overdag. Wind eerst afnemend tot zwak de komende dagen, daarna constant tussen 3-4 B. Neerslagkansen zijn eerst laag, nemen later duidelijk toe. Kans op neerslag van 4 mm/6 uur gaat naar 50-80%. Daarbij is er erg weinig ruimte voor de zon. Kortom: we schakelen over op een karakteristieke zuidwestelijke stroming, de donkere zompige zachte dagen voor kerst (en tegenwoordig ook lang daarna).
Zekerheid: altijd snel lager na dag 7. In dit model is er geen enkel lid dat met een minimum onder -5 C en 90% van de leden laat helemaal geen nachtelijke vorst toe. De bandbreedte (dag en nacht) zit voor 90% tussen 0-10 C dus de spreiding is gezien de termijn niet groot te noemen. Mocht ECMWF dit bevestigen dan is de zekerheid hoger dan normaal.