Het vuurwerkverbod: onzin!

ylke

VWC lid
Ik las zojuist een artikel over dat verschillende politici van Groenlinks pleiten voor een lokaal verbod op het afsteken van vuurwerk en dat er alleen vuurwerk afgestoken mag worden op aangewezen locaties.
Dit omdat de situatie onhoudbaar is geworden. De kosten voor het voorkomen en herstellen van schade door vuurwerk te duur zou zijn geworden. Mijn eerste reactie was: ONZIN!!

Maar na even na gedacht te hebben over dit probleem kwam ik tot de volgende conclusie:

1. Wat een onzin, dan gaan we ook meteen het sinterklaas feest afschaffen? Want al dat strooisel op de grond poepoe, het opruimen daar van kost wel erg veel geld! En dan is er in iedere dorp en wijk wel een intocht! Dit is toch onhoudbaar? Om maar te zwijgen over de huisdieren die ziek worden van het eten van al dat strooisel dat nog op straat ligt.

2. Denken mensen echt dat zo'n verbod gaat helpen? Jongere steken nu ook illegaal vuurwerk af. Dat gaan ze echt niet op een "specifieke locatie" doen waar ook controle van andere bewoners/politie is.

3. Met vuurwerk kun je dingen opblazen. En dat doen jongere nou eenmaal graag. Hoe tof zou het zijn als de gemeente nou eens wat prullenbak dummies (ik verzin ook maar iets) zou plaatsen die de jeugd kan opblazen. Dan hebben ze toch het plezier van het vuurwerk en iets opblazen, en heeft de gemeente geen/minder schaden.

4. Hierdoor gaan veel minder mensen vuurwerk kopen, je gaat bovendien niet eerst een kwartier rijden om naar de plek te gaan waar je wel vuurwerk mag afsteken. De koopkracht moet er toch op vooruit gaan in deze moeilijke tijden?

In plaats van de inwoners tegemoed te komen denken deze politici alleen aan de winst in de gemeentekas. Tenzij dit een stunt is om de jongere te interesseren voor de politiek. Want ik weet nu wel op welke partij ik in ieder geval niet ga stemmen. Ik snap dat we in tijden van recessie op de centjes moeten letten, maar men kijkt weer niet verder dan de spreekwoordelijke neus lang is. Creativiteit is wat deze politici missen en dat is jammer, als men nou eens dingen anders ging aan pakken en creatief naar oplossingen zoekt om geld te bezuinigen inplaats van iets meteen te verbieden!

Bron

Kan me wel aardig in heb vinden, maar het idee om speciale dingen neer te zetten die ze dan mogen opblazen? Lijkt mij niet helemaal de juiste aanpak van zo'n probleem...

Goed artikel. Ik weet nog wel dat in 1999 mijn oom en neef alleen maar zware knallers afstaken. Toen hoorde je nog niemand over een vuurwerkverbod, dat is pas de laatste tijd gekomen. Een rookverbod, softdrugsverbod, bellen achter het stuur verbod en ga zo maar door. Een vuurwerkverbod zal alleen maar tot meer schade lijden, door meer illegaal vuurwerk en verveling bij relschoppers.

En dan roept er iemand, neem eens een voorbeeld aan Parijs daar mag je ook geen vuurwerk afsteken!!!

Ze willen maar wat graag terug "LEES"

Gr Wim

Buitenland (bron) Elsevier

Parijs wil af van autobranden met Oud en Nieuw

donderdag 29 december 2011 15:21

De autoriteiten in Frankrijk zetten alles op alles om te voorkomen dat vandalen net als in voorgaande jaren op grote schaal auto's in brand steken tijdens Oud en Nieuw.

Jongeren uit Parijse voorsteden houden een wedstrijd auto's in brand steken

De veiligheidsdiensten verkeren in opperste staat van paraatheid en in de hoofdstad Parijs is van woensdag tot en met maandag een verbod van kracht op de verkoop van brandstof voor huishoudelijk gebruik.
Competitie-element
Jongeren in arme wijken van Franse steden steken sinds begin jaren '90 auto's in brand op oudejaarsavond. Volgens de politie is er door de jaren een competitie ontstaan tussen groepen vandalen, waarbij de voorstad van Parijs met de meeste uitgebrande auto's geldt als de beste.

Ieder jaar gaan honderden, en soms meer dan duizend wagens in vlammen op. De autoriteiten stopten vorig jaar met het noemen van aantallen verwoeste auto's, om het competitie-element tegen te gaan.

Op de Champs Élysées, de belangrijkste boulevard van Parijs, geldt op oudejaarsavond een verbod op de verkoop van alcoholhoudende drank. Iedere jaarwisseling komen grote aantallen mensen naar deze straat om het oude jaar uit en het nieuw jaar in te luiden.

Door Arne Hankel

Ik denk als er geen vuurwerk meer is dat mensen nu nog meer gaan drinken omdat ze nu niet heel nuchter meer willen blijven omdat ze geen vuurwerk kunnen afsteken.
Gevolg zou zijn dat er veel meer confrontaties zullen vinden met de politie en de debieleeenheid.

Back
Bovenaan