Het is en blijft een vaag verhaal maar Frits Pril is niet erg geloofwaardig als je het mij vraagt.
Ten eerste houdt hij zich al bezig met corrupte praktijken en kan het dus best zijn dat de ''moordaanslag'' voortkomt uit die onderwereld in plaats van vanuit de overheid.
Verder studeer ik al 4 jaar een psychologische opleiding en ik heb nog nooit mensen zo emotieloos horen/zien praten over een heftige gebeurtenis in hun leven.. een moordaanslag, een verbrand lijk, ''dé clue'' van de ramp (als je hem moet geloven) geen enkel persoon kan hier zo luchtig over vertellen.. zelfs na 12 jaar maakt dit nog emotie los.
Dat de opslag en het latere onderzoek naar de ramp van alle kanten heeft gerammeld mag duidelijk zijn.. of er iets gelegen heeft wat er niet hoort zal nooit duidelijk worden.
Een ander mogelijk scenario is namelijk dat het door de eigenaren zelf is aangestoken. Dit is door Discovery ook al eens uiteengezet en gereconstrueerd.
In 1999 verkocht Smallenbroek de fabriek namelijk aan de twee nieuwe eigenaren, tevens eigenaren ten tijde van de ramp; Ruud Bakker en Willem Pater.
In maart 2000 spande Smallenbroek een rechtszaak aan tegen beide heren omdat hij nog meer dan 500.000 gulden van ze tegoed had.. angst voor faillissement zou de heren tot ontsteken gedreven kunnen hebben..
Zo zijn er ontzettend veel scenario's mogelijk en helaas zullen we er nooit achterkomen welke nu echt waar is geweest!