RedBaron, ik begrijp je volkomen. Toch is vissen meer dan een vis een extra gaatje toebrengen in zijn bek. Het kan gewoon heel gezellig zijn om met een paar maten of vismaat lekker buiten aan de waterkant te vertoeven. Of in je eentje het fantastisch mooie ontwaken van de natuur aan de waterkant mee te maken.
Ook zal misschien het oer jacht instinct van menigeen, zij het nu niet perse voor de dagelijkse voeding, opspelen. En by the way, met de huidige technieken hoef je ook niet uren naar een dobber te turen. Ook al werkt dat soms best rustgevend, door het feit dat je al je aandacht daarop kan richten en dus al je sores van de week of dag kunt laten voor wat ze zijn.
Als ik je dan ook vertel dat naarmate bepaalde vissoorten ouder worden ze veel terughoudender worden om aas te pakken, dan is het de grote kunst aan de visser om te proberen deze zeer slimme vis toch te verleiden jouw aas te pakken. En dat geeft dan ook weer een bepaalde bevrediging. Sommige van die vissen kunnen echt extreem veel geduld en het uiterste van je materiaal vereisen om ze over te halen.
En mocht men op/aan zee vissen, dan hoeft lang niet alles weer terug het water in he. Dus ja, dan is het toch weer wel een vorm van voedsel vergaren pur sang geworden. En uit sommige wateren kan een snoekbaars van legale afmetingen ook als delicatesse worden beschouwd, al is dat voor de meeste vissers niet de motivatie erop te vissen. Vaak gaat het gewoon om de kracht van de vis, en het materiaal en ervaring van de visser, om de vis te kunnen vangen en aan wal of in de boot te krijgen.
Ik hoop dat ik je met mijn motivatie een klein beetje inzicht heb kunnen geven in de wereld van de sportvisserij.