Het grote VWC BBQ Topic

Vorige week zaten we in de sneeuw en nu sta ik in mijn t-shirt te bbqen. Eerst keer voor mij in 2021. Rustig aan beginnen met het roken van wat kipfilets.

Nog meer mensen die vandaag wat op de bbq hebben liggen?

24E80BE6-D564-43D0-BA13-BF2CFA7AC9A4.jpg
Vandaag 6 dik bevleesde (rond 1200/1300 gr per stuk) klaar gemaakt.

Ze waren weer heerlijk
En de buren ook weer blij met een stukje vlees na al die rook op deze mooie dag van het kersen en appel rookhout.

Vandaag 6 dik bevleesde (rond 1200/1300 gr per stuk) klaar gemaakt.

Ze waren weer heerlijk
En de buren ook weer blij met een stukje vlees na al die rook op deze mooie dag van het kersen en appel rookhout.

Haha, je moet ze toch een beetje te vriend houden hé, die buren.

Mooi bbq hoekje heb je volgens mij! Ziet er top uit.

Heb gekeken in dit topic naar alle spectaculaire creaties waarvan het water mij door de mond heen loopt.
Nu wil ik zelf ook een keer iets maken als een broodje hamburger of een gevulde bavette maar nu is mijn vraag..
Kan dit allemaal ook met een normale BBQ of is een weber van een paar honderd euro een must?

Haha, je moet ze toch een beetje te vriend houden hé, die buren.

Mooi bbq hoekje heb je volgens mij! Ziet er top uit.
Thanks! Ik ben er zelf ook erg content mee:D
En haha idd als je ze zo nu en dan ook wat voorschoteld dan nemen ze de rook voor lief:p

Heb gekeken in dit topic naar alle spectaculaire creaties waarvan het water mij door de mond heen loopt.
Nu wil ik zelf ook een keer iets maken als een broodje hamburger of een gevulde bavette maar nu is mijn vraag..
Kan dit allemaal ook met een normale BBQ of is een weber van een paar honderd euro een must?

Nee je heb niet perse een bbq nodig van honderden euro’s of zelfs nog meer..
Als je een kogel bbq heb van een bouwmarkt kan je ook alles op maken als je maar de juiste brandstof gebruikt en hem netjes op temperatuur kan houden dan ben je een heel end.

Een keramische bbq (wat ik zelf heb) maakt temperatuur bereiken en houden alleen heel simpel, voordat ik deze een aantal jaar geleden heb aangeschaft omdat mijn oog vondt dat ik deze nodig had:wink: deed ik eigenlijk zo goed als alles op mijn outdoor chef het was alleen een stuk laster om constante temperatuur te houden wat wel een must is.

Maar ik zou proberen om wat gerechten voor jezelf uit te proberen die jij lekker vind of lijken en dan kan je altijd kijken voor wat andere bbq als het je goed bevallen is.
Of dat je het bij de huidige laat..

Succes in ieder geval!

Mooie dingen te zien hier! Afgelopen weekend ook maar even de bbq aangevuurd! Ideaal voor tijdens de voetbal. Een plankje met: Dubbel Smashburgers Deluxe en Jalapenjos Cheddar Hot Dogs. Beiden perfect gelukt. De enige les was dat de smashburgers nogal krompen waardoor het broodje niet helemaal bedekt was. Qua smaak daar echter niets van gemerkt ;)! Hopelijk snel weer!

IMG_20210221_171106.jpg
IMG_20210221_171033.jpg
IMG_20210221_152616.jpg
IMG_20210221_171026.jpg

Kan je een beschrijving geven hoe jij de spare ribs bereidt?

Ik begin de avond ervoor met het vliesje verwijderen om ze daarna met zonnebloemolie insmeren (als plaklaag) en dan daarna rijkelijk met rub (ik gebruik het vaakst de de kant en klare rub van Noskos of van jord althuizen) bestrooien en dan alles even aandrukken om ze vervolgens per stuk in de huishoudfolie verpakken zodat alles lekker in kan trekken.

Volgende dag de bbq aan op 110 graden laten worden en houden en dan gaat voordat de spare ribs (uit de huishoud folie uiteraard)erop gaan het rookhout toegevoegd in dit geval een Chunk appel en kersenhout en ze volgens de 3-2-1 methode te bereiden dat wil zeggen:
- 3 uur lang op 110 gr indirect op de bbq als het kan vleeskant naar boven (pas niet met 6 ribs)
- na de 3 uur, inpakken in Aluminium folie en voeg ik nog wat appelsap en bruine basterdsuiker toe in de folie (als het kan vleeskant naar beneden) en ook gewoon weer op 110 gr.
- na 5 uur totaal (stap 1 + 2 bij elkaar) gaan ze uit de folie weer terug op de bbq en dan glazuur ik ze aan beide kanten met bleu hog saus de original en dat herhaal ik na een half uur weer en dan mogen ze nog een half uurtje.
- nu hebben ze totaal 6 uur op de bbq gelegen en check ik of ik de botjes al makkelijk los kan trekken is dit het geval dan zijn ze klaar en anders moeten ze nog even totdat jij het zacht genoeg vindt.

Wij eten vaak de dik bevleesde ribben en dan laat ik ze nog een half uurtje langer in de aluminium folie liggen en de laatste stap ook vaak nog wat langer.
Dit ligt ook heel erg of je “fall of the bone” wilt hebben of dat je er nog een “bite” aan wilt hebben.

Ik hoop dat je er wat mee kunt zo..

Thanks, vaak maak ik ze ook op die manier. Haal ze dan met bite er af, nachtje koelkast en dan de volgende dag nog een uurtje. Merkte altijd op dat ik ze de volgende dag lekkerder vond.

Ik speel met de lucht toevoer en een grote Amerikaanse bbq. Neem een bandbreedte van 95-115. Precies 110 gaat je niet lukken.

Hard hout zoals beuken of eiken brand langzamer dus minder schommelingen. En ik heb 25 kg steen in de bbq gelegd plus de massa van de bbq zelf houd de boel mooi op temperatuur!

Andere luie optie, gas bbq en voor de rooksmaak neem je een ijzeren bakje met een klein kampvuurtje erin.

Laatste tip, neem de tijd en houd wat sate of ander makkelijk spul achter de hand als het allemaal niet lekker wil. Loopt het allemaal in de soep gooi je de ribbetjes lekker in de oven(binnen) en fik je wat sate af op de bbq

Hoe houd je die temperatuur zo lang constant?

Ik heb een bastard keramische bbq oftewel een Kamado, die kan je aardig op temperatuur houden als je eenmaal het juiste standje heb gevonden van de lucht toevoer die je uit ervaring wel aardig kan inschatten.
Een bak water op je plate setter(hitteschild) doet ook wonderen.
Mocht er onverhoopt toch iets gebeuren met te grote schommelingen in de temperatuur had ik een thermometer op mijn rooster liggen die dan waarschuwing op mijn telefoon gaf via WiFi maar dat gebruik ik eigenlijk allemaal niet meer.

Lijkt lastig maar het valt wel mee.
Zie het net als vuurwerk hoe meer lontjes je aansteekt hoe beter je er in word:D

Back
Bovenaan