YorickT
VWC lid
Het grote VWC BBQ Topic
Aangezien ik in het recente aankoop topic merkte dat er toch wel een paar enthousiaste BBQ'ers zijn op dit stookforum dacht ik het word tijd voor een echt BBQ topic. In dit topic kun je je ervaringen delen, foto's plaatsen van je net gemaakte smashburger of gezellig een biertje drinken terwijl je pulled pork nog een paar uur op de BBQ ligt.

Dit topic is natuurlijk voor iedere BBQ-VWC-enthousiasteling of je nou beginner bent of professioneel smoker bij de plaatselijke buurt BBQ
Houtskool of briketten? Wat is de beste keus?
Vooropgesteld dat iedereen zijn persoonlijke voorkeur heeft zijn er wel degelijk verschillen tussen houtskool en briketten. Over het algemeen branden briketten langduriger op een wat lagere temperatuur vergeleken met houtskool dat enorm heet word maar minder lang zijn warmte vasthoud. Wanneer je tegenwoordig goeie briketten hebt dan branden deze ook enorm heet.
Voor het low & slow werk is een snake van (kokos)briketten vaak de beste oplossing in een kogelbbq.
Als je dacht dat je met vuurwerk al keuze stress had dan overkomt je dit in de BBQ wereld ook. Er zijn ontzettend veel soorten BBQ's. Hieronder zal ik een aantal bekende noemen. Mis ik een volgens jou belangrijke BBQ soort? Ik voeg hem graag voor je toe.
Kogel-BBQ
Misschien wel een van de bekendste bbq's op dit moment. Als ze er mee zouden gooien in het tuincentrum dan werd je dood gegooid ermee. De Kogel bbq kenmerkt zich door de vorm van een jawel, kogel. Voordeel van deze BBQ met deksel is dat je hem ook kunt gebruiken voor het low & slow werk.
De bekendste kogel BBQ's zijn wel die van Weber.
Kamado
Kamadoe Joe, Big Green Egg, The Bastard. Grote kans dat je wel eens deze namen hebt horen vallen. Al deze merken maken Keramische BBQ's oftewel Kamado's. Voordeel van zo'n ei is dat ze enorm goed de warmte vasthouden en ook makkelijk te regelen zijn in tempratuur.
Wegwerp BBQ
Een terecht ondergeschoven kindje is de wegwerp BBQ. Deze kan je bijna overal kopen en zorgen 9/10 keer voor ellende. Ben jij enthousiast over BBQ? Kijk dan naar een van bovenstaande BBQ soorten en investeer in iets mooi's dat bij jou past.