Het grote VWC BBQ Topic

YorickT

VWC lid
Het grote VWC BBQ Topic

Aangezien ik in het recente aankoop topic merkte dat er toch wel een paar enthousiaste BBQ'ers zijn op dit stookforum dacht ik het word tijd voor een echt BBQ topic. In dit topic kun je je ervaringen delen, foto's plaatsen van je net gemaakte smashburger of gezellig een biertje drinken terwijl je pulled pork nog een paar uur op de BBQ ligt. :biertje:Deel ook gerust foto's van jou eigen BBQ hoek

Dit topic is natuurlijk voor iedere BBQ-VWC-enthousiasteling of je nou beginner bent of professioneel smoker bij de plaatselijke buurt BBQ

houtskool of briketten.jpg

Houtskool of briketten? Wat is de beste keus?
Vooropgesteld dat iedereen zijn persoonlijke voorkeur heeft zijn er wel degelijk verschillen tussen houtskool en briketten. Over het algemeen branden briketten langduriger op een wat lagere temperatuur vergeleken met houtskool dat enorm heet word maar minder lang zijn warmte vasthoud. Wanneer je tegenwoordig goeie briketten hebt dan branden deze ook enorm heet.

Voor het low & slow werk is een snake van (kokos)briketten vaak de beste oplossing in een kogelbbq.

soorten bbq.jpg

Als je dacht dat je met vuurwerk al keuze stress had dan overkomt je dit in de BBQ wereld ook. Er zijn ontzettend veel soorten BBQ's. Hieronder zal ik een aantal bekende noemen. Mis ik een volgens jou belangrijke BBQ soort? Ik voeg hem graag voor je toe.

Kogel-BBQ
Misschien wel een van de bekendste bbq's op dit moment. Als ze er mee zouden gooien in het tuincentrum dan werd je dood gegooid ermee. De Kogel bbq kenmerkt zich door de vorm van een jawel, kogel. Voordeel van deze BBQ met deksel is dat je hem ook kunt gebruiken voor het low & slow werk.

De bekendste kogel BBQ's zijn wel die van Weber.

Kamado

Kamadoe Joe, Big Green Egg, The Bastard. Grote kans dat je wel eens deze namen hebt horen vallen. Al deze merken maken Keramische BBQ's oftewel Kamado's. Voordeel van zo'n ei is dat ze enorm goed de warmte vasthouden en ook makkelijk te regelen zijn in tempratuur.

Wegwerp BBQ

Een terecht ondergeschoven kindje is de wegwerp BBQ. Deze kan je bijna overal kopen en zorgen 9/10 keer voor ellende. Ben jij enthousiast over BBQ? Kijk dan naar een van bovenstaande BBQ soorten en investeer in iets mooi's dat bij jou past.

Gisteren kreeg ik bezoek van een bevriend stel en besloten we dat mijn nieuwe 57cm kogel BBQ de vuurdoop mag krijgen om voor het eerst een 3 gangen menu eruit te stampen.

Ik begon met een echte klassieker de MOINK balls. Favoriet bij mij thuis en deze stond dat ook als eerste op het menu. Dit keer gekozen voor zeeuws spek i.p.v bacon of ontbijtspek. Een erg geslaagde keus als je het mij vraagt. Voor de moinkballs heb ik het recept van Noskos gevolgd.

IMG_20200827_173547.jpg

Als tweede heb ik varkenshaas Teriyaki spiesjes gemaakt. Deze heb ik een uur of 2 laten intrekken in een ziplock zakje en daarna op een spies gezet. Toen hebben ze nog een uurtje in de koelkast gelegen.

IMG_20200827_181304.jpg

Een goede BBQ eindigt net als een vuurwerkshow met een finale. De finale van gisteren was dan ook banaan met chocolade op de BBQ. Ik heb hiervoor gekozen voor de Milka Caramel repen.

IMG_20200827_184535.jpg

Ik heb gebruik gemaakt van de Fire-up kokosbriketten en een of andere Makro horeca kokosbriketten (in een oranje doos). Moet zeggen dat het erg geslaagd was en goed lukte om de BBQ langdurig op temperatuur te houden.

Laatst bewerkt:
Gisteren kreeg ik bezoek van een bevriend stel en besloten we dat mijn nieuwe 57cm kogel BBQ de vuurdoop mag krijgen om voor het eerst een 3 gangen menu eruit te stampen.

Ik begon met een echte klassieker de MOINK balls. Favoriet bij mij thuis en deze stond dat ook als eerste op het menu. Dit keer gekozen voor zeeuws spek i.p.v bacon of ontbijtspek. Een erg geslaagde keus als je het mij vraagt. Voor de moinkballs heb ik het recept van Noskos gevolgd.

Bekijk bijlage 54741

Als tweede heb ik varkenshaas Teriyaki spiesjes gemaakt. Deze heb ik een uur of 2 laten intrekken in een ziplock zakje en daarna op een spies gezet. Toen hebben ze nog een uurtje in de koelkast gelegen.

Bekijk bijlage 54742

Een goede BBQ eindigt net als een vuurwerkshow met een finale. De finale van gisteren was dan ook banaan met chocolade op de BBQ. Ik heb hiervoor gekozen voor de Milka Caramel repen.

Bekijk bijlage 54743

Ik heb gebruik gemaakt van de Fire-up kokosbriketten en een of andere Makro horeca kokosbriketten (in een oranje doos). Moet zeggen dat het erg geslaagd was en goed lukte om de BBQ langdurig op temperatuur te houden.

Je bijlages werken niet Yorick

Een topic naar mijn smaak ;)

Lekker gemaakt door diverse bbq feestjes in de vrienden groep heb ik afgelopen voorjaar met het vooruitzicht van een vakantie in tuinzania geïnvesteerd in een nieuwe Bbq.

Waar ik voorheen voor de snelle hap ging op mijn verder prima functionerende gas bbq, staat er inmiddels een Kamado Joe Classic I.

Al snel na de aanschaf is er een extra vriezer bijgekomen om te zorgen dat er altijd voldoende vlees in huis is om hem te laten roken.

De kamado heeft mijn bbq beleving totaal veranderd, en heeft zich een waardige vervanger getoond voor maaltijden uit menig restaurant keuken.

Ik gebruik zelf Black ranch kolen in mijn bbq en de nodige rookproducten. Momenteel wacht ik op een nieuwe kernthermometer (Inkbird wifi) ter vervanging van mijn huidige bluetooth inkbird omdat het signaal moeite heeft met mijn hr+++ deuren en ramen.

Wij barbecuen op een pellet barbecue.
Dit werkt echt super, niks geen gekloot meer met houtskool of briketten,heerlijk gegaard vlees krijg je erop.

20200425_122756.jpg
20200425_123128.jpg
20200425_123354.jpg

Prima toevoeging dit topic! Ik zal gelijk een paar recente hoogtepunten delen.

Procureur voor pulled pork
20200530_155951.jpg

Spareribs van de buik
20200613_180041.jpg

Ribeye
20200620_190936.jpg

Short ribs (aanradertje!)
20200718_190029.jpg

Homemade Baconator :p
20200730_195204.jpg

20200730_201945.jpg

Karbonade van de Franse slagert
20200803_182058.jpg

Ook hier een BBQ liefhebber.

Wat is er beter dan een goeie Burger?

Zo maar een burger:
IMG_20200518_172933.jpg

Burger van Pulled lam:
IMG_20200429_175104.jpg

Een uitdaging aan gaan is ook leuk, wat dacht je van Cinnamon rolls van de BBQ:

IMG_20200523_183112.jpg

IMG_20200523_193608.jpg

Een pizza:

IMG_20200602_170941.jpg

Wat een heerlijk topic, ben benieuwd naar wat er verder hier allemaal gemaakt wordt.

Oeh, hier wordt ik blij van...waarom hebben we dit topic nooit eerder geopend? :D

Ik bbq het hele jaar iig, zelfs met kerst gaat die bij mij aan. Zelf heb ik een weber mastertouch waar ik bijna alles op doe, maar soms bbq ik ook bij vrienden, die hebben twee bastards staan...niet geheel verkeerd :D

Ik zal binnenkort dit topic ook eens vervuilen :wink:

Als vuurwerk verboden wordt kunnen we als bbq forum doorgaan. :D Zelf ook fervent bbqer. Ooit begonnen met een weber en outdoor chef eclips en nu een BGE large en weber go anywhere erbij. Voor mij geen pellet grill ik hou juist wel van kloten met kolen ( he je blijft toch een pyro toch??), voor mij een deel van de kunst. Het is wel een heel gaaf apparaat een pelletgrill. Heb eigenlijk alles wel gemaakt. Vis vlees groenten, roken, grillen, koud roken, bakken, pizza, etc etc. Mijn persoonlijke favoriete items voor de bbq: beef ribs, pork spareribs, ribeye en brisket. Brisket vind ik wel het lastigste stuk vlees om perfect te bereiden.

Ben op zoek maar nieuwe uitdagingen dus als iemand nog tips heeft!
Volgende projecten zijn Pastrami maken en smoked Jalapeno cheddar worsten. Mer homemade gehakt en heb 9 meter darm liggen. Alleen nog een worstvulbuis regelen.

In de winter lekker slow op de smoker. Dan kan ik de boel beter op temperatuur houden en als het vriest ook koud roken van zalm, heilbot, rood vlees.

Zomers gebruik ik vaak me 'simpele' slagers bbq om bijvoorbeeld spare ribs af te grillen of good old sateetjes.

Favoriet sate is van jodenhaas(ossenhaas voor een zacht prijsje.

Ik zag hierboven een pulled pork, maar deze hoort echt helemaal smokey donker te worden. De buitenkant mix je na het pullen goed door de binnenkant zodat de smaak goed verdeeld word.

Ik kan jullie trouwens allemaal aanraden om eens een lamsbout met gepofte knoflook/ui tijm beetje rozemarijn(maak gaten met aanzetstaal en vullen die handel) en honing te fixen. Na een uur of 8 helemaal zacht of eerder af, uur of 4 iets hogere temp. Nachtje in de ijskast en dan snijden voor op brood.

Ik ben zelf ook pas een jaar of 8 onderweg als bbq fantiekeling en nog genoeg te leren.

Voor wie van gegrilde kip houd is dit echt een aanrader.

De eerste versie gebruik ik nu al 7 jaar, beste koop ooit op bbq gebied.

Voor wie van gegrilde kip houd is dit echt een aanrader.

De eerste versie gebruik ik nu al 7 jaar, beste koop ooit op bbq gebied.

Lijkt me ook wel een mooi ding dit. Kip is ook best lastig vind ik. Zeker een hele om die perfect gaar te krijgen. Als ik een hele kip maak gaat deze altijd in de pekel, want mis altijd smaak in het vlees zelf. Spatchock chicken is ook top!

In de winter lekker slow op de smoker. Dan kan ik de boel beter op temperatuur houden en als het vriest ook koud roken van zalm, heilbot, rood vlees.

Zomers gebruik ik vaak me 'simpele' slagers bbq om bijvoorbeeld spare ribs af te grillen of good old sateetjes.

Favoriet sate is van jodenhaas(ossenhaas voor een zacht prijsje.

Ik zag hierboven een pulled pork, maar deze hoort echt helemaal smokey donker te worden. De buitenkant mix je na het pullen goed door de binnenkant zodat de smaak goed verdeeld word.

Ik kan jullie trouwens allemaal aanraden om eens een lamsbout met gepofte knoflook/ui tijm beetje rozemarijn(maak gaten met aanzetstaal en vullen die handel) en honing te fixen. Na een uur of 8 helemaal zacht of eerder af, uur of 4 iets hogere temp. Nachtje in de ijskast en dan snijden voor op brood.

Ik ben zelf ook pas een jaar of 8 onderweg als bbq fantiekeling en nog genoeg te leren.

De pulled pork was een work in progress-kiekje, voordat die in de folie ging voor de laatste 2 uur, maar bedankt voor de tip ;-)

Tof om te zien dat er dus nog veel meer BBQ liefhebbers zijn hier. Heb al flink wat lekkere foto's voorbij zien komen.

Hier is vandaag de BBQ ook weer aangeweest. Dit keer vrij simpel. Broodje hamburger met bacon en kaas. Natuurlijk wat verse frietjes on the side.

IMG_20200829_173458.jpg

Lijkt me ook wel een mooi ding dit. Kip is ook best lastig vind ik. Zeker een hele om die perfect gaar te krijgen. Als ik een hele kip maak gaat deze altijd in de pekel, want mis altijd smaak in het vlees zelf. Spatchock chicken is ook top!

Kip is helemaal niet lastig joh....gewoon een metertje in de borst en een blikje in de kont :D
Maak erg vaak beercan chicken, maar tegenwoordig niet meer met bier, maar met cola. Gruwelijk mals! Goeie rub erop en grillen tot een graad of 72!

Back
Bovenaan