Het grote speciaal bier topic

Bij infused krijg ik altijd de kriebels, zeker bij relatief jonge brouwerijen. Alsof ze de twee dranken bij elkaar hebben gegooid om te zeggen 'nu hebben we een speciaalbier', terwijl je er in de praktijk vaak het slechtste van beide dranken aan over houdt.

Vatgerijpt daarentegen pakt in mijn ervaring vaak veel beter uit, omdat de smaak veel subtieler is. Kennen jullie de vatgerijpt varianten van Hertog Jan? Een aantal daarvan zijn in mijn ogen de beste speciaalbieren die ik ooit geproefd heb.
Niet helemaal mee eens. Smaken verschillen denk ik. De Gouden Carolus Whiskey infused vind ik een aangenaam biertje bijvoorbeeld. In whiskeyvaten gerijpt is ook zeker aan te raden.

Niet helemaal mee eens. Smaken verschillen denk ik. De Gouden Carolus Whiskey infused vind ik een aangenaam biertje bijvoorbeeld. In whiskeyvaten gerijpt is ook zeker aan te raden.

Ik doel voornamelijk op 'probeersels' van kleinere brouwerijen die je o.a. kan proeven op speciaalbier festivals, maar het blijft uiteraard een kwestie van smaak! De Gouden Carolus Classic vind ik wel erg lekker (4/5 sterren gegeven), de whiskey infused ken ik niet dus die gaat op m'n lijstje!

Fijn weekend allen! :biertje:

yt9kApx.jpg

Eigenlijk nog nooit van gehoord. Wat is een aanrader?

Deus kan ik aanraden.

Als je een goede champagne kan waarderen vind je dit ook wel lekker.

Het bier wordt sinds 2002 gebrouwen in Brouwerij Bosteels te Buggenhout. Het is een stroblond sprankelend bier met een alcoholpercentage van 11,5%. Het krijgt na het normale brouwproces een afwerking volgens de méthode traditionnelle. Het bier wordt gebrouwen, gelagerd en gebotteld in de brouwerij. Daarna worden de flessen getransporteerd naar Frankrijk voor een eerste maturatie en lange nagisting op de fles. Daarna volgt de klaring of remuage. De flessen worden met de hals schuin naar beneden geplaatst waardoor het gist zich in de flessenhals kan verzamelen. Daarna volgt de ontgisting of dégorgement. De gist wordt uit de fles verwijderd door het bevriezen van de flessenhals. Door de druk in de fles wordt de bevroren gistprop met kracht uitgedreven.

Oorspronkelijk werd op het etiket van DeuS als specificatie vermeld: "Champagnebier". Champagneboeren spanden hiervoor een rechtszaak in, waardoor het onderschrift gewijzigd werd in "Brut des Flandres".

Back
Bovenaan