Het grote herfst en winter topic!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Och, heerlijke beelden! Dat weet ik nog goed, zat toen in Amsterdam in een hotel aangezien ik op de beurs stond. De avond ervoor elke avond naar beneden, buiten roken, om wat sneeuw mee te pakken om vervolgens weer in de hotelkamer op te warmen :D

9wl50zs.jpeg

Laatst bewerkt:
Een goed pak sneeuw is absoluut welkom. Al zou ik het ook geweldig vinden om de ijzers weer uit het vet te halen en volop te genieten van natuurijs. Vooral de eerste meters, het krakende geluid, de frisse wind langs de wangen, heldere lucht met een winters zonnetje... Bijna net zo mooi als vuurwerk afsteken.

Y1.jpg

Y2.jpg

Y3.jpg

Net op het werk, maar het was behoorlijk fris vanmorgen zeg, heerlijk. Helaas gaat de temperatuur komend weekend flink omhoog.

De afgelopen dagen op de fiets naar het werk en dat was onderweg echt genieten. Vooral 's ochtends met hier en daar nog een klein beetje mist is dit toch echt wel sfeer verhogend. Dit was vanochtend dan ook even een momentje van: 'het komt nu wel snel dichterbij'.

J1.jpg

J2.jpg

J3.jpg

Allereerst prachtige foto's die bewijzen dat het nog kan....Maar alles valt in het niet bij de absurde kou inval van eind 1978. Ik belde toen zoveel met 003 (als jong kind) dat de telefoonrekening opliep tot 200 gulden.
Die inval was zo bizar dat men de verwachting elk uur weer kon aanpassen. Hier de geluidsopnames van de weerberichten van eind dec. 1978. Let op hoe extreem de verschillen zijn over het land. Als een bulldozer trokhet front aan een slakkengang over het land. Zelf bij 3-4 C vorst nog geen sneeuw, wat aangeeft dat de koude luchtlaag slechts enkele honderden meters dik was.

Als kind zat ik die avond (nacht) voor het raam naar buiten te kijken en zag hoe meer en meer ijsbloemen op het raam kwamen en ik deze moest wegschrapen. Mijn adem deed er geen goed aan natuurlijk.

Hier de bandopnames van het telefonische weerbericht. Heerlijk dat heldere Nederlands. Keurig netjes uitgesproken.

https://www.dropbox.com/s/7fcxg4ks9p4wtme/KNMI%20Weerberichtopnamen%201978.wav?dl=0

In het zuidwesten brak die dag een sneeuwstorm aan die velen vergeten zijn omdat deze redelijk lokaal was, maar het was de enige officiele sneeuwstorm.

Uiteindelijk zou het kwik tot lokaal -25 C dalen. In februari herhaalde een situatie die zich zeer zelden voordoet, nog eens...

Zit er voorlopig niet echt in helaas, temperatuur blijft rond de 16-18 graden. Maar het mag van mij ook per direct een stuk frisser worden.

Laat het nog even 2 weekjes zo blijven. Na het ingaan van de wintertijd, mag het voor mij kouder worden. :wink:

Vanmiddag tijdens een wandeling in het bos:

mk91KrY.jpg

748rVwL.jpg

HrjZvRD.jpg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan