Het grote herfst en winter topic!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Om de temperatuur gelijk naar -10 te laten zakken is wat fanatiek, maar die kou van de afgelopen periode mag van mij zeker aanblijven. Heerlijk dikke jassen weer. Vlokje sneeuw erbij zou 't helemaal afmaken, net als die gezellige mistige ochtenden!

Gisteravond even kunnen genieten van een klein laagje sneeuw. Blijft toch geweldig om te zien en na de wedstrijd werd er ondanks de uitschakeling een cake afgestoken 1 straat verderop, dus qua sfeer was het helemaal top.

Screenshot_20221210-181735_Gallery.jpg

De dagen zijn echt heerlijk, goed koud met af en toe ook wat mist, dat doet het voor de sfeer altijd goed bij mij. Laat maar mooi aanhouden zo.

Zo is Nederland op zijn best! Gezellig die grauwe of mistige dagen of de dagen waarbij de temperatuur onder de 0 is gezakt en daardoor het gras en de daken besneeuwd lijken. :D

Eigenlijk lenen deze situaties zich voor enkele mooie CAT1 stukjes. :)

Vanmorgen in alle vroegte een flinke wandeling gemaakt. Wat was de wereld weer geweldig.

67A9CADC-E16D-4EBC-9072-9EE2B2D43CAA.jpg

43671A89-2218-4340-AE0E-D0222EFD0639.jpg

Echt genieten de afgelopen dagen. Het is behoorlijk koud en dat werd goed zichtbaar toen er op het dakraam ware ijskunstwerken zichtbaar werden.

Screenshot_20221213-210235_Gallery.jpg

Screenshot_20221213-210241_Gallery.jpg

Screenshot_20221213-210255_Gallery.jpg

Screenshot_20221213-210309_Gallery.jpg

Screenshot_20221213-210318_Gallery.jpg

Dooiaanval aankomend weekend, een kleine blik richting de kerstdagen:

319152157_2129041320613118_2499035217763043065_n.jpg

Op een goeie 2 uur rijden van de zuidoostgrens met Nederland, in Winterberg is het echt dik winters. Wouter die ik op dagelijkse basis spreek nam deze prachtige winterfoto daar afgelopen weekend. Met o.a. een 22° en 46° halo (kringen rond de zon), een bovenraakboog, parhelische kring en twee bijzonnen op de foto. Naar zijn zeggen de dikste winterfoto die hij ooit gemaakt heeft.

Komende dagen nog vrij koud winterweer in Nederland:
Actueel zitten we nog in een vorstperiode, een periode die goed in de verwachtingen zat al een ruime tijd. M.u.v een goeie sneeuwlaag die voor aanvang ook wel eens getoond werd. Helaas kon deze geen extra flair geven aan deze periode. Al zijn er lokaal wel her en der witte wereldjes gespot door middel van sneeuwbuitjes. Deze periode deden we het veelal met maxima amper boven 0 en in de nachten matige, lokaal zelfs strenge vorst. Heerlijk voor de winterliefhebbers. De komende dagen verandert er nog weinig in dit weerbeeld, maar een weersomslag is wel in de maak.

Zondag inzet dooiaanval:

Vrijwel alle weermodellen laten later op zondag een storing van het zuidwesten uit komen. De storing brengt regen en mogelijk eerst nog (natte) sneeuw, of ijzel meerdere winterse neerslag soorten komen langs. Mogelijk word het goed opletten zondagavond/maandagochtend in delen van het land vanwege gladheid. De vorst zit namelijk nog goed in de grond (en daarmee ook de wegdektemperaturen).Maandag wordt de dooiaanval afgerond en zitten we in beduidend zachtere lucht. De maxima komen dan in de buurt van de dubbele cijfers.

Kerstdagen:
Ondertussen ben ik alweer aan het kijken naar de volgende target dat zijn bij mij de kerstdagen. Wat de kerstdagen gaat brengen dit jaar is nog uiterst onzeker. Termijn is simpelweg zelfs op 10 dagen nog ver weg. Amerikaans model zit ruim in die periode, en het Europese model zal vandaag voor het eerst goed een inzage hebben in die periode. Vanaf dan kan je een vergelijking maken waar ze beide mee komen. Tonen ze beiden een ander beeld. Dan word het verhaal al weer lastiger. En dan moet je nog dichterbij gaan zitten. Er komen dan geleidelijk aan nog meer modellen bij die dingen kunnen uitsluiten.

Onder de 2 meest terug komende scenario's op deze termijn voor kerst:

1: Het doorzetten weerbeeld na komend weekend. Het weerbeeld wat daarbij komt kijken is over het algemeen zacht weer met 6-10 graden overdag. In de nachten blijven de temperaturen de temperaturen ook ruim boven nul. Soms kan er een dag met regen bij zitten. Een cluster van 30/40% komt met deze scenario.

2:Deze scenario heeft een lichte meerderheid, en dat is toch wel weer een iets koudere variant. Met een noord/noordwestelijke stroming komen we dan regelmatig in de polaire lucht terecht. En dat kan dan van tijd tot tijd buien geven met winterse neerslag. Vaak is de atmosfeer dan wel te onrustig om tot goeie vorst te komen. Een witte kerst zou lokaal kunnen tijdelijk, mochten winterse buien goed vallen.In een nacht van opklaringen kan het wel weer tot lichte vorst komen. Overdag moeten we denken aan 3-6 graden. 45% van de leden gaat hiervoor!.

Kleine cluster:Een kleine cluster (circa 15%) gaat voor een krachtig hogedrukgebied Scandihoog. We krijgen dan met een oostenwind aanvoer van vrieslucht. Noord- en Oost-Europa zijn namelijk regio's waar zich inmiddels ook een flink sneeuwdek heeft opgebouwd. Wat een winterse kerst tot gevolg heeft, maar dan wel voornamelijk door de vorst. Die kan matig tot lokaal flink matig zijn en temperaturen rond het het vriespunt. Sneeuw blijft vaak ver weg in dergelijke drukverdelingen.

Nou ik denk dat men hier wel een stuk mee vooruit kan. Rond medio volgende week, wel een aardig beeld welke scenario het gaat worden. Dan veel runs verder meer modellen erbij. Mits ik de ruimte heb dan ook een volgend stuk van mijn kant. Een eerste update voor oud en nieuw zal zo vlak voor kerst zijn rond de 23/24ste

Afsluitend met nog wat sfeerbeelden van Wouter afgelopen weekend in Sauerland:

Met vriendelijke groet,

Tatanka

Hier helaas geen sneeuw vandaag. Maar ik kan echt enorm genieten van de beelden die je overal ziet. Hopelijk krijgen we hier binnenkort ook wat sneeuw.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan