Het grote herfst en winter topic!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik wou ze jullie niet onthouden, de eerste inzage van de jaarwisseling. Model Gfs gaat tot die periode, het is ver weg. Maar met zulke kaarten gaan we richting een sneeuwsetting met oud en nieuw. Hetgeen veel dichterbij duidelijk moet worden natuurlijk.

GFSOPME12_372_53.png

GFSOPME12_384_53.png

Wat dichterbij om in de gaten te houden voor de winterliefhebbers, is sowieso de periode tussen kerst en oud en nieuw. Rondom 2e kerstdag/27ste ligt er ook een sneeuwsetting op de loer. En daar ligt de focus eerst op voor mij. Mocht dat er goed uitzien dichterbij, dan kom ik vanzelfsprekend terug met een bericht.

131472151_3689589371110957_1549734773231226387_o.jpg
De nieuwe 30-daagse van ECMWF houdt het t/m de Kerstdagen zacht en wisselvallig. Maar daarna kan het roer om: vanaf 27-30 dec neemt de indicatie voor een winterse verdeling en temperaturen onder normaal flink toe, en dat kan zomaar doortrekken richting de eerste week van het nieuwe jaar. 'Nowcasten'!

Met vriendelijke groet,

Tatanka

Wat een plaat die laatste Happiness, schitterend om zo je vuurwerk af te kunnen halen. Zou toch wel écht balen zijn voor dit jaar, vind sneeuw echt ontzettend sfeerverhogend met de afhaaldagen.

Het voelt vandaag alles behalve als die foto van Happines. Het voelt vandaag niet eens als winter of herfst weer maar gewoon als lente.

Tempratuur schommelt hier rond de 12 a 13 graden Celcius. Bizar als je bedenkt dat het alweer bijna kerst is.

Vandaag is het weer Lente geloof ik. Net een stuk gewandeld. Zweet me de pleuris. Laat die kou maar snel komen.:kerst:

9wl50zs.jpeg

Laatst bewerkt:
Kom net deze tegen met vanaf 0:38 een mooie time lapse van de sneeuwval. (zag zo snel geen algemeen sneeuwtopic voor dit jaar?):

Vandaag is de winter officieel begonnen. Laten we hopen op winterse taferelen rondom de kerstdagen, dat brengt de sfeer in ieder geval naar een hoger level!

Ik wou eerst morgen/overmorgen een bericht doen. Maar het kan nou ook wel even. We zijn inmiddels een paar dagen verder sinds mijn laatste post. Gaan we alvast eens een voorzichtige blik doen richting de kerstdagen. Oud en nieuw is nog te ver weg!!.

Momenteel staan er in Gfs wat sneeuwbuien gepland voor eerste kerstdag. Waar ze gaan vallen en of het doorzet moet dichterbij bekeken worden. Maar ze staan er in, woensdag/donderdagmorgen hoop ik met een wat duidelijker beeld te komen, mits het er nog instaat. We hopen dat de buitjes talrijker worden. Dan ook veel meer modellen erbij!!.

overview_20201221_06_090.jpg

Model Ecmwf laat de 24ste een flinke storing passeren waarbij tijdelijk wat (natte)sneeuwval mogelijk is.

Paar dagen terug zat er nog een leuke winterse periode in tussen kerst en oud en nieuw. Die was weer aardig geslonken een paar runs terug. Maar begint nou lichtjes weer terug te komen in de modellen.(zie ook de pluim).

eps_pluim_tt_06260.png
We zien dat de boel vanaf de kerst klaar ligt om richting de koude kant te vallen, maar evenmin ook nog naar een iets minder koudere kant. Het zachte weer van deze week gaat er wel meer en meer uit. Ook de sneeuwkansen stijgen daar lichtjes weer

accprecip_20201221_06_105.jpg
Eer we zo ver zijn hebben we tot aan de kerst, nog een kletsnatte en zachte week voor de kiezen. Lokaal/Regionaal kan er tot donderdag/vrijdag 20-40 mm aan neerslag vallen. Een enkel model komt zelfs met 50-70mm. Door verschillende storingen waarvan 1 al actueel doorgang vind. Normaal valt er in December in een maand 70 mm. Daarbij is het zacht met veelal 10 graden tot lokaal 12/13 graden.

accprecip_20201221_00_105.jpg

Met vriendelijke groet,

Tatanka

Mooie samenvatting zo. Al die modellen zeggen mij helemaal niks. Laten we hopen dat het dit keer de goede kant op valt en we nog wat leuk winterweer kunnen verwachten.

Bedankt Tatanka. van de modellen snap ik ook werkelijk helemaal niets, maar met de uitleg erbij is het al duidelijker, top.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan