Even een stukje van mijn kant.!!
Een andere hobby van mij is het weer, vooral de extreme kant. Mocht de gelegenheid er zijn. Ga ik zomers ook chasen op onweersbuien. Of als er een goeie storm is, of een leuke sneeuwsituatie trek ik er op uit om mooie weer foto's te maken.
11 december 2017 hadden we een leuke sneeuwsetting, er viel hier toen 10cm sneeuw.
Helaas zien we al jaren een trend met zachte winters waarvan een aantal zeer zacht. Twee winters die dichtbij een normale winter zaten waren de jaren 2010 en 2012. Tot een normale winter komt het al jaren niet meer (100 hellmannen)laatste dateert alweer uit 1997. Het is aannemelijk dat de trend ook zacht ook weer doorgezet gaat worden in een opwarmend klimaat. Al kunnen er binnen zo'n periode altijd leuke highlights langskomen. Maar ook niet hopelijk wijkt ie een x af van de trend en zien we dit en volgend jaar wat leuke winterse highlights terug.!!
Fraaie ijshaar ook in het jaar 2017 18 januari
En binnen deze trend wil men ook nog eisen gaan stellen. Ik wil een witte kerst, ik wil met oud en nieuw vorst en het liefst geen mistig weer. Ook geen regen en liefst niet te veel wind. Allemaal dingen die nou niet eenmaal op een presenteerblaadje aan komen waaien zeg maar.

Winterse taferelen landerijen rondom ons huis.
Ik zie graag wel weer eens een oud en nieuw terug met matige tot strenge vorst in de nacht, en overdag een strakblauwe hemel met een fraaie winterzon. Een flinterdun laagje sneeuw is ook prima. Dan krijgen die vuurtonnen ook nog net even dat extra stukje sfeer.
Er zijn wel extreme turbo modellen die tot een kerst of oud en nieuw gaan. Maar meer dan een bepaalde trend kun je daar nog niet uit pakken. Bovengenoemde dingen moet je binnen die week nog finetunen zeg maar door middel van korte termijn modellen. Dus ik zal rond die tijd ook wel met updates komen!!.
Het is wel leuk om naar te kijken, maar tegelijkertijd is het ook gewoon te ver weg!!. Je kunt altijd terug kijken op langere termijn wat nou daadwerkelijk het nut is geweest.
Kerst:
Met dergelijke luchtdruk verdelingen(hoog/geel), blijven storingen op afstand. En daarmee ook de kansen op winterse neerslag rond kerst. Er zit ook vrij weinig kou opbouw elders in europa, dus je moet bij dit soort verdelingen denken fris weer voor December,het zou tot (lichte)nachtvorst kunnen komen, wat enig winters gevoel zou kunnen geven. Overdag zit je met een graadje of 7-10.
Oud en nieuw:
Kijken we hier naar dan mag er wel heel veel veranderen. En die ruimte is er gewoon met dik 2 maanden nog. Op basis van deze kaart zien we scherpe scheiding tussen warm en koud. Normaliter leveren dit soort verdelingen iets op wat we niet willen zien (namelijk mist) van winter is totaal geen sprake.2-3 graden in de nachten en overdag een graadje of 6-8
Met vriendelijke groet,
Tatanka