Het grote herfst en winter topic!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Alleen al dat het in de kaarten staat geeft mij al een enthousiast gevoel. Laat maar komen.

Goed om te zien dat in de weerkaarten al kou en sneeuw te zien is, ookal is het lange termijn .

Ben net meteen maar weer een O&N compilatie gaan kijken van 2010 om alvast in de sfeer te komen voor een oud en nieuw met sneeuw ;)

Verandering op komst, cyclonale invloeden nemen toe richting de periode vanaf 18-20 november. Daarbij wordt het steeds iets kouder, en mogelijk met de eerste winterse (neerslag) en op grote schaal nachtvorst.

Komende week nog vrij rustig herfstweer, het patroon waar we al weken inzitten:

De komende periode blijft het uitermate rustig en enigszins saai herfstweer. Krachtige hogedrukgebieden hebben ook de komende periode de overhand boven grote delen van Europa. Het rustige patroon zitten we al weken in, soms zitten daar zeer fraaie dagen bij. In de avonden zien we zelfs soms perfect stookweer terug. Maar ook vaak bewolkte dagen, met motregen, soms al een kleine nachtvorst. Dit houd ook nog wel even aan deze week. De temperatuur gaat daar zelfs weer iets bij omhoog, tot en met het weekend zitten we overdag met temperaturen tussen de 9-12 graden. En in de nachten daalt het kwik richting de 4-6 graden, hetgeen gebruikelijk is voor de tijd van het jaar.

Inzet cyclonale invloeden vanaf komend weekend, en begin volgende week. Daarbij nemen met name de kansen op winterse neerslag toe, en op grotere schaal nachtvorsten.

Bekijk bijlage 1802431

We zien toch geleidelijk aan richting komende weekend een verandering in dit patroon, vanaf de Noorse zee. Zakt geleidelijk aan meer en meer maritiem polaire lucht, soms zelfs al richting arctische lucht af. Wat betekent daar we weer wat meer wisselvalligheid krijgen, de temperaturen gaan iets omlaag, en eventuele vorm van neerslag kan dan al winters zijn. Natuurlijk is dit nog wel een termijn, maar het is wel iets wat regelmatig terug komt. Model GFS komt zelfs met een sneeuwlaag rond 20/21 november. Zij het telkens net even op een andere positie, natuurlijk naast het erin blijven staan. Worden details pas beter als we dichterbij de data komen. En en meer modellen beschikbaar zijn. Mocht daarna een eventuele hogedruk opbouwen kunnen we zelfs naar strengere nachtvorsten gaan. Blijft het een beetje wisselvallig dan blijft het een periode stokken op lichte vorst.

Mocht de sneeuwsituatie erin blijven staan, kom ik er zeker op terug. Of een andere situatie moet zich al eerder aandienen of later.

Leuk om te volgen!!
Ik zie dat de sneeuw kansen nog steeds terug komen in de modellen. 1000055954.png

Wordt altijd heel enthousiast van het zien van de eerste sneeuwkansen.

Ik zie dat de sneeuw kansen nog steeds terug komen in de modellen.
Wordt altijd heel enthousiast van het zien van de eerste sneeuwkansen.

Klopt helemaal, ik had ook een post gedaan in weer op 31 december. Eigenlijks een vergrote versie van gemaakt, meer als reactie op een andere lid. Had meer hier gemoeten.

Stormkansen nemen toe. Paar runs terug stonden nog 2 forse stormen achter elkaar, met voorop ook een sneeuwzone. Dat is nou weer 1, minder uitgediept. Das maar net hoe de boel op de Jetstream ligt. Interessant is het wel, beide modellen gaan nou voor een leuke sneeuwlaag. De pret zal van korte duur zijn, want het zijn meteen dooi aanvallen.

Het is nou wachten op meer modellen, zo tegen het weekend. Mits het erin blijft staan kan ik meer in detail treden. Op een gegeven moment bijten de modellen zich wel vast. De termijn is voor dit soort situaties nog te lang. Kan ook prima nog weer uitdraaien op alleen een forse storm. Of dat het hier op uitdraait, tot aan compleet verdwijnen nog. En dan zit je gewoon in een wisselvallig patroon, met regen.

Een verandering van het weerbeeld waar we over het algemeen, al weken inzitten, gaat sowieso op de schop

Met vriendelijke groet,

Tatanka

Update stormkansen rond de 19-20ste:

Voorwoord:

We zijn ondertussen een paar dagen verder sinds mijn laatste post, nog steeds stormopties. Maar zoals wel vaker bij dit soort situaties is het dichterbij bekijken. Zeker voor een situatie die meer detail behoeft. De ene run wordt er sneeuw weergegeven en in de volgende juist een hevige storm. Iets om goed in de gaten te houden, het rustige weerbeeld van afgelopen dagen/weken gaan we wel kwijt raken volgende week.

Aandachtspunt gaat uit naar een (pittig) lagedrukgebied die boven Ierland tot ontwikkeling gaat komen. Die trekt dinsdag richting ons land alleen is de exacte koers nog verschillend. Ook afhankelijk uitdiepen >> meer stormopties met een noordelijker koers, een wat zuidelijker koers nemen de kansen op sneeuw wat meer toe in de koude lucht. Wel wat minder wind, alsnog onstuimig.

gustkph_20241115_00_108.jpg

Optie 1:
Een zeer actief lagedrukgebied met kern UK ontwikkeld zich begin volgende week en zal flink gaan uitdiepen. Hoe diep is nog onduidelijk. Richting zondag kan ik daar gewoon veel meer over vertellen, we zijn dan al flink wat runs verder. En ook komen er een aantal modellen bij. Dit kan resulteren in een (zware) storm boven ons land. Momenteel zitten EC/ICON en GEM er weer vol op in de operationele runs EC het minst. Wel aardig wat ondersteuning in overige leden. Regelmatig zien we forse windstoten terug van ruim over de 100km/u een enkele leden komen met zeer forse windstoten 130-160 km/u aan de kust, en ook diep landinwaarts windstoten van 100 km/u. Nu hoeven we nog geen zorgen te maken want de kans dat we te maken krijgen met een (zeer) zware storm is tot dusver nog klein. Echter zijn dit wel waardes die zeker niet genegeerd mogen worden.

snowdepth_20241115_00_144.jpg

Optie 2:
Een andere opties is, dat het zelfde lagedrukgebied wat minder uitdiept, en een zuidelijker koers aangaat nemen. Daardoor komen we iets meer in de koude lucht terecht. Hierbij is veel neerslag mogelijk, en het is met name op de intensiteit van deze neerslag en minimale sneeuwwaardes. Dan mogelijk om tot tijdelijk (natte) sneeuwval te komen. Het gaat om flinke intensiteiten, en op waardes die net aan zijn voor sneeuwval. Op 850hpa -5/Theta circa 12 graden, en dauwpunten rond het vriespunt. Eventueel sneeuwval kunnen dan dikke watten zijn. Ook qua lokalisering/regionalisering en accumulaties, is het allemaal dichterbij bekijken waar en of dit gaat gebeuren. Dit kan 10-15cm aan sneeuw zijn tijdelijk ergens boven onze contreien maar ook fors minder. Tot helemaal niks, als optie 1 meer doorgang vind.
Kaarten boven zijn even ter beeldvorming, boven is model Icon, en onder model ECMWF. Behoren tot de wat extremere oplossingen.

Het begint langzamerhand wel duidelijker te worden dus dat we begin van de nieuwe week een storm kunnen krijgen of sneeuwval. Ook na dinsdag zitten we nog in koude bovenluchten. En daar kunnen zich ook gemakkelijk nieuwe storingen op ontwikkelen. Eerst maar eens richting dinsdag werken.

Met vriendelijke groet,

Tatanka

Bedankt voor de uiteenzetting @Tatanka ! :thumbsup:
Beide opties zijn nog mogelijk, al geven de ochtendruns van de modellen volgens mij wel een voorkeur voor een meer noordelijke koers van het lagedrukgebied, en dus minder kans op sneeuwval. Maar het blijft interessant om in de gaten te houden. :yes:

Eddy.

Update stormkansen 21 november:

Ondanks ik niet veel meer kan melden dan dat er nog niet veel is veranderd ten opzichte van gisteren. Wou ik toch even de nieuwe stand van zaken even posten, opmerkelijk hierin blijft nog steeds het negeren van ECMWF en GFS omtrent de storm. Enkele weermodellen die nu binnen dit termijn vallen berekenen (ICON/APERGE) komen nog steeds een zeer zware storm, met daarbij zeer forse windstoten

gustkph_20241116_12_075.jpg

Het Europese model pakt een beetje de middenweg met onstuimig herfstweer, en sneeuw boven het noorden. En GFS komt ook met een sneeuwfront over het noordelijke deel van Nederland. Wat dat betreft zitten die wel aardig op 1 lijn in de operationele runs. Maar ook beiden met een pak leden die vol voor storm gaan. Ook hierin kan nog het 1 en ander verschuiven. Sneeuwval kan stevig zijn en komt met circa 10-15 cm wel telkens. Maar gezien de wegdektemperaturen moet je denken dat daar accumulatief zo'n circa 3-5 cm van overblijft. Daarna is het bekijken hoever we in de koude lucht terecht komen. En ook verdere loop van de week blijft het onrustig.

Ik sluit niet uit dat er toch ergens volgende week, ook nog wel weer een nieuwe flinke randstoring ontwikkeld die juist niet echt 1,2,3 in de modellen staan.

84_24.gif

De onzekerheid heeft allemaal te maken met het net wel niet goed liggen op een forse tak van de jetstream. Wijkt dat er net even 50-100 km vanaf, dan zit je al met een mindere ontwikkeling van een stormlaag. In dit geval nemen de sneeuwkansen wel wat toe, en de stormkansen nemen aanzienlijk af.

Morgen komen er nog weer een aantal modellen bij. Zijn we weer een paar runs verder, uiteindelijk moeten ze allemaal een kant gaan kiezen. En soms kan dat nog wel tot kort op de situatie het geval zijn.

Morgenavond rond 21 uur een nieuwe update!

Met vriendelijke groet,

Tatanka

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan