Het grote herfst en winter topic!

Status
Niet open voor verdere reacties.

In Groningen veel sneeuw. Plaatselijk gladheid door winterse buien of bevriezing​

waarschuwing_land_0_new.gif

In de noordelijke helft plaatselijke gladheid door buien met sneeuw en/of hagel. In Groningen valt regionaal veel sneeuw, 5-10 cm, daarvoor geldt code oranje. Het verkeer ondervindt daar veel hinder.

Later vanavond, komende nacht en morgenochtend in het hele land, met uitzondering van het westen, plaatselijke gladheid door winterse neerslag en/of door bevriezing van natte weggedeelten.

Knmi

Extra info van mijn kant:

Zoals eerder aangegeven, nou tijdelijk wat rustiger vanavond laat en komende nacht komt er een nieuwe actieve trog aan. Deze kan weer extra fel uitpakken, zeer lokaal komen modellen ook met meer dan 10 cm. Hou her en der morgenochtend dus ook weer rekening met langere reistijden. Elders in het land kan dit morgenmiddag weer het geval zijn.

Met vriendelijke groet,

Tatanka

Jullie in het midden en oosten van Nederland hebben toch vaak wel mazzel met die sneeuw :kerst:
Nou, hier in zuidoost Drenthe nog geen vlok gezien. 😢
Alleen in de nacht naar dinsdag is hier wat gevallen terwijl ik sliep. Lagen 's ochtends vroeg nog een paar verdwaalde vlokken tussen de grassprieten, maar dat was het.
Helaas, soms heb je geluk en soms heb je pech. Ik heb nu de pech dat alle (sneeuw) buien net iets ten noorden of ten zuiden langs zijn getrokken, of opgelost waren voordat ze mij bereikten. Volgende keer beter. 🤷‍♂️

Eddy.

Nu hopen dat we niet weer al te lang hoeven te wachten op de volgende ronde sneeuw. Eerst maar eens de 16 graden van morgen overleven.

Tot nu toe vind ik dat we echt prima herfst- en winterweer hebben gehad! Als dat zo doorzet, gaan we misschien eindelijk een kerstvakantie met goed weer tegemoet :)

Morgen uitzonderlijk zacht voor de tijd van het jaar, komende woensdag mogelijk onstuimig (kleine kans op storm).

Afgelopen dagen, regelmatig winterse speldenprikken:

We verlaten bijna de winterse perikelen, afgelopen week kwam het het er der al even tot lichte vorst. Voelde het vaak waterkoud aan en kwam het op een aantal plekken regelmatig even tot stevige winterse buien. Met highlights in het noordoosten/oosten en zuidoosten van ons land. Er waren dan ook op meerdere plekken aldaar, tijdelijk even sneeuwdekjes terug te vinden. In Groningen o.a kwam het zelfs even tot behoorlijke sneeuwval, met overlast en een code oranje. Ook elders in het land was dit in meer of mindere mate het geval. In het westen en deels midden waren het vaak winterse buien met hagel en de nodige onweer. Ook kwam het regelmatig tot zware windstoten.

Vandaag is het ook nog waterkoud, de temperatuur ligt een groot deel van de dag onder de 5 graden, daarbij staat een in kracht toenemende stevige zuidenwind. En dat maakt het waterkoud. Gevoelstemperatuur ligt dan onder het vriespunt, een warmtefront komt nou aan via het zuidwesten/zuiden en die brengt de nodige regen eerst mee komende uren. Daarachter stroomt warme lucht binnen, en gaan we naar relatief zacht weer voor de tijd van het jaar, het blijft daarbij wel wisselvallig. Met op maandag regen, en woensdag is er een kleine kans op storm. Ook is er wel met enige regelmaat ruimte voor de zon.

Morgen uitzonderlijk zacht voor de tijd van het jaar, daarna geleidelijk weer naar normale temperaturen:
De maxima komen uit op waarden tussen de 14 en 16 graden en daarmee is het uitzonderlijk zacht voor de laatste decade van november. Lokaal kan het zelfs 17 graden worden. In de ochtend kan er her en der nog wat motregen voorkomen, maar in de middag komt op veel plekken de zon er aan te pas. Ook maandag is het nog zacht met 13 tot 15 graden daarbij is het wel regenachtig. De dagen daarna daalt de temperatuur weer naar meer normalere waarden voor de tijd van het jaar en is het een graad of 8.

Woensdag onstuimig, mogelijk komt het tot storm (kleine kans vooralsnog):

ECMOPME00_114_1.png

De kansen hierop zijn klein, Ecmwf heeft hem nog staan, komende runs moet blijken of andere modellen hem weer pakken in de opers. En of Ecmwf blijft staan, hierin geld hetzelfde verhaal als afgelopen week. Ligt het net wel of niet op de jetstream. Vooralsnog ga ik uit van een onstuimige dag, omdat dat het algemene beeld is van de leden in verschillende modellen. Ik kom hier vanzelfsprekend op terug, mocht het tot meer actie komen.

gustkph_20241123_00_114.jpg

Met vriendelijke groet,

Tatanka

Afgelopen weekend in Dusseldorf geweest en daar was het goed koud, heerlijk. Die warmte van vandaag be ik dan ook direct alweer zat. Hopelijk snel weer kouder.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan