Herfst en winterweer

20201128_192805_HDR.jpg
Reed even over de dijk daarstraks.
Heerlijk koud weer met mist.
De molen hier in Gorinchem staat er dan altijd mooi bij.
Voelt echt als winter vanavond zie de eerste wagen al strooien hier in de straat.

Bijlagen

• 20201128_192825.jpg
    20201128_192825.jpg
    133,8 KB · Weergaven: 0
Schitterende foto van het eerste speldenprikje van de winter gisteren. Heerlijk weer!

Bekijk bijlage 57861
Reed even over de dijk daarstraks.
Heerlijk koud weer met mist.
De molen hier in Gorinchem staat er dan altijd mooi bij.
Voelt echt als winter vanavond zie de eerste wagen al strooien hier in de straat.

Mooie plaatjes! Het echte december gevoel. Rijp op de plantjes, strooizout op straat. Thuiskomen van je nachtdiensten, genietend van de nevel onderweg en gladde plekken ontwijkende. Om thuis aan te komen en de buren die niet thuis hoeven te werken ijs van de de autoruiten te zien krabben.

Heerlijk; hopelijk dit jaar eindelijk weer eens een langere periode van kou! En sneeuw zoals in Italië nu.

Dan kan ik vanuit mijn slaapkamer zo de straat op rollen. Scheelt weer een trap :thumbsup: :D

Dit jaar misschien tóch nog een witte kerst, maar niet overal

We krijgen dit jaar misschien toch nog een witte kerst. Mocht het zover komen, dan is de sneeuw echter van korte duur en valt ‘ie lang niet overal. Dat meldt Weer.nl.

De laatste keren dat de kerst in Nederland wit was, was in 2009 en 2010. Toen werd aan de eis voldaan dat op het veld van de boerderij, dichtbij het KNMI in De Bilt, op beide kerstdagen een ononderbroken sneeuwdek van minimaal één centimeter lag. Daarvoor waren er witte kersten in 1981, 1964, 1950, 1940, 1938 en 1906. Veel meer kersten verliepen in ieder geval voor een deel wit.

Om tot winterweer te komen, valt kerst in een bijzondere periode. Zo zijn de beide kerstdagen gemiddeld duidelijk zachter dan de jaarwisseling, die nog geen week later valt. Om de een of andere reden wordt het weer tijdens de kerstdagen vaker dan op andere dagen in dezelfde periode gedomineerd door een depressie bij IJsland. Met bijbehorende zachte zuidwestelijke winden en storingen met wind en bewolking en af en toe ook flink wat regen.

Eerst erg zacht
In de aanloop naar kerst lijkt eerst vooral zachte lucht het te winnen. Maandag (21 december), dinsdag en woensdag kunnen de temperaturen tot tussen 10 en 13 graden oplopen. Verder passeren meerdere lagedrukgebieden, net ten noordwesten van ons land langs naar het noordoosten. Maandag lijkt het daarbij in het hele land een tijdje te regenen. Dinsdag eerst vooral in het zuiden voordat in de avond overal weer regen komt opzetten, en woensdag weer overal.

Op donderdag (kerstavond) is de blik gericht op het westen, waar boven Engeland op de grens van de koude lucht in het noorden en de zachte bij ons een activerend lagedrukgebied opdoemt. Later op de dag trekt het pal over Nederland naar het noordoosten. Het regent even flink, het gaat hard waaien en aan de achterzijde van het lagedrukgebied stroomt in de avond met en naar noordwest draaiende wind koude lucht het land in.

Tweede kerstdag interessant
Tijdens de kerstdagen dringt de koude lucht het land binnen. Vooral in de bovenlucht, op 1500 meter, wordt het misschien wel -7. Er vallen buien, maar het zou ook kunnen gaan hagelen en dieper in het binnenland kan een vlok natte sneeuw vallen. In de nachten komt de temperatuur tijdens opklaringen dichtbij nul. Overdag wordt het ongeveer 5 graden.

Vooral tweede kerstdag is interessant. We zien op de Noordzee dan een langgerekte strook met buien ontstaan die zich via Zeeland en Brabant richting Limburg uitstrekt. Dat is een gebied om in de gaten te houden. Als de neerslag daar lang genoeg duurt, behoorlijk intensief is en de temperaturen flink drukt, zijn dat de plekken waar het langer kan sneeuwen en zomaar even tot een witte wereld zou kunnen komen.

Geen witte kerst, wel lokaal even winters
Een witte kerst krijgen we op die manier officieel niet. Maar een beetje winters kan het regionaal dus wel degelijk zijn. Ook door een beetje rijp op de velden in de vroege ochtend, als het ‘s nachts dichtbij of iets onder nul komt.

Ik zit met spanning naar de weersverwachtingen te kijken. Ik zie mooie dingen ontstaan komend weekend en volgende week voor de winterliefhebbers. Bakken met sneeuw en ijsdagen. Ik houd er van en ik heb van dromen al hopen gemaakt.

Ik zag het nieuws vanochtend ook voorbij komen. Ben erg benieuwd wat ons komende tijd te wachten staat. Ik hoop op een flink pas sneeuw en ijzige kou.

Ik houd er van en ik heb van dromen al sneeuwhopen gemaakt.

Gemiste kans, beetje jammer. :D

Maar het zou inderdaad wel eens tijd worden voor écht winterweer. Hopelijk krijgen het zuiden en westen des lands ook genoeg koude temperaturen. Vorige keer sneeuwde het wel redelijk door, maar het bleef helaas niet echt liggen overdag.

Ja, als die voorspellingen uit gaan komen zou geweldig zijn. Laat die kou en sneeuw maar komen.

Nee zou verboden moeten worden! Levensgevaarlijk en veel te veel risico op gewonden haha

Iedereen die de straat op gaat tijdens de sneeuwval en dan, om wat voor reden dan ook, gewond raakt; niet behandelen in de ziekenhuizen!

Levensgevaarlijk en ze zoeken het zelf op. Dan zoeken ze het maar uit ook,. :devil: :D Want de ziekenhuizen, die moeten ontlast worden. Waarvan weet ik nog niet, maar ze moeten ontlast worden :yes:

Vorst en 20 centimeter sneeuw op komst: 'Maken we zelden mee'

1920x1080a.jpg

Het is vandaag met een maximumtemperatuur van 10 graden moeilijk voor te stellen, maar vanaf komend weekend is er een serieuze vorstperiode en veel sneeuw op komst: plaatselijk misschien wel 20 centimeter. En dat is behoorlijk bijzonder, weet weerman Gerrit Hiemstra. "Dit maken we in Nederland zelden mee."

De grote omslag komt door een lagedrukgebied vanuit het zuiden. Hierdoor komt de wind uit het oosten, waardoor er zaterdagavond in eerste instantie in het zuiden regen en later ook sneeuw gaat vallen. In de nacht kan er op veel plaatsen in het land 15 tot 20 centimeter sneeuw vallen, in combinatie met een stevige oostenwind (windkracht 5 tot 7).

Zondag wordt het volgens Hiemstra 3 tot 4 graden onder het vriespunt en die nacht wordt het -7. Op sociale media komen zelfs weermodellen met extremen van -17 voorbij. Daar gaat Hiemstra niet in mee. "De weermodellen waar mensen op sociale media en dergelijke hun voorspellingen op baseren zijn vrij beschikbaar. Het is belangrijk dat je de weermodellen goed interpreteert, op basis van ervaring en kennis."

Vorst tot donderdag
Volgens Hiemstra houdt de vorst in ieder geval aan tot en met volgende week donderdag. Wat er daarna gebeurt, is volgens de weerman nog te onzeker om te voorspellen. Maar zeker is dat deze hoeveelheid sneeuw in combinatie met de sterke wind zelden voorkomt in Nederland. "Misschien eens in de twintig jaar."

En als je langere perioden met vorst zegt, zegt de leek: kan er een Elfstedentocht komen? "Dat is echt complete nonsens", reageert Hiemstra. "Om het ijs geschikt te krijgen voor de Elfstedentocht, heb je twee weken matige tot strenge vorst nodig. Als we vanaf het weekend tot donderdag rekenen, heb je nog tien dagen te gaan. En ook kan sneeuw voor slechte ijskwaliteit zorgen."

Klimaatverandering
Daarnaast wil Hiemstra graag nog eens het verschil tussen weer en klimaat uitleggen. De gedachte dat een periode van strenge vorst en veel sneeuw tegenstrijdig is met de klimaatopwarming, is pertinent onjuist. "Bij klimaat gaat het over gemiddeld weer over een groot gebied over een lange periode. Het kan nog steeds vriezen in een opwarmend klimaat, maar dat komt steeds minder voor."

De komende vorstperiode valt in het niet bij de winters van 1956 en 1963. Vijfenzestig jaar geleden beleefde Nederland de koudste februari in de Nederlandse meteorologische geschiedenis. Zeven jaar later beleefde ons land de koudste winter van de vorige eeuw.

bron: NOS

Mooi man, vuurwerk verbieden om de ziekenhuizen te ontlasten, maar straks wel weer massaal de ijzers onder binden en met z'n allen de schaatsbaan op.

Back
Bovenaan