Hein Hofmeester: Ernst en Lust: 200 jaar Vuurwerk Historie in Nederland

Gisteren was ik bij de boekpresentatie. Dat was een leuk klein knus 'evenementje', gezellig en informatief. Er was ook gelegenheid om een praatje te maken. Zo sprak ik met de mensen van BEKO van destijds (er is een hoofdstuk over BEKO opgenomen in het boek.) Daar kwamen ook nog spontaan wat mooie verhalen over tafel.
Anyway, ik zou niet verbaasd zijn als de 300 boeken toch tamelijk vlot verkocht zullen worden. Ik zou in ieder geval niet te lang wachten.

Gisteren was ik bij de boekpresentatie. Dat was een leuk klein knus 'evenementje', gezellig en informatief. Er was ook gelegenheid om een praatje te maken. Zo sprak ik met de mensen van BEKO van destijds (er is een hoofdstuk over BEKO opgenomen in het boek.) Daar kwamen ook nog spontaan wat mooie verhalen over tafel.
Anyway, ik zou niet verbaasd zijn als de 300 boeken toch tamelijk vlot verkocht zullen worden. Ik zou in ieder geval niet te lang wachten.

Was Jerry Kanis er ook? Vorig jaar kennis mogen maken in zijn winkel. Ook toen echt geweldige verhalen gehoord van Beko en Kat. Hier viel een uur geleden het boek op de deurmat. Erg blij mee en lijkt mij een mooie toevoeging aan de collectie. Zo meteen alvast even doorbladeren.

Voor de liefhebbers van het verhaal over de geschiedenis van vuurwerk in Nederland zoals beschreven door Hein Hofmeester is het volgende misschien een leuke tip.
Op zondagmiddag 17 november geeft de schrijver en oud-directeur van JNS Pyrotechniek een lezing nav van zijn boek.
Uiteraard vindt dit plaats in Leeuwarden in samenwerking met het Historisch Centrum in voornoemde stad.
Zie afbeeldingen voor verdere info.

Bijlagen

• IMG-20240910-WA0001.jpg
    IMG-20240910-WA0001.jpg
    122,7 KB · Weergaven: 37
  • IMG-20240910-WA0002.jpg
    IMG-20240910-WA0002.jpg
    121,8 KB · Weergaven: 33
Ik vraag mij af of iemand het boek van Hein Hofmeester inmiddels in bezit heeft?
Zou graag enkele foto`s willen zien voordat ik het boek bestel.

Ik vraag mij af of iemand het boek van Hein Hofmeester inmiddels in bezit heeft?
Ja hoor ik heb hem al enkele weken in huis en allang uit. Ik weet niet of ik fotos mag maken en die op een forum mag plaatsen. Het boek is opgedeeld in hoofdstukken per importeur/fabrikant en per importeur worden de historie en opvallendheiden omschreven.

Voor de liefhebbers van het verhaal over de geschiedenis van vuurwerk in Nederland zoals beschreven door Hein Hofmeester is het volgende misschien een leuke tip.
Op zondagmiddag 17 november geeft de schrijver en oud-directeur van JNS Pyrotechniek een lezing nav van zijn boek.
Uiteraard vindt dit plaats in Leeuwarden in samenwerking met het Historisch Centrum in voornoemde stad.
Zie afbeeldingen voor verdere info.
Ik ben er bij!

Ik denk dat er hier heel veel liefhebbers zijn die dit mooie boek bezitten en ik denk dat iedereen het wel met me eens is als ik zeg dat het een aanrader is. Net als Koelkast vraag ik me af of het wel gewenst is om hier foto's van het boek te plaatsen maar ik stuur je wel een PM met enkele foto's.

Laatst bewerkt:
Vanochtend toevallig begonnen met lezen in dit boek.
Een review.
Boek leest lekker door, de verhalen over de fabrieken/importeurs zijn prachtig om te lezen.
Wel een paar conclusies.
De meeste fabrieken maakten ook ernst vuurwerk voor defensie.
Vroeger gunden de fabrieken elkaar ook al het licht niet in elkaars ogen. Zelfs een opbouw van een show van een concurrent werd door een fabriek die in de betreffende stad zat gemanipuleerd door vuurwerk te geven aan de jonge gasten die in de stad woonden.

Puntjes van kritiek.
Dit is geen kritiek, maar ik mis de verhalen over bijvoorbeeld BKV de Kruiterij, GBV vuurwerk, Marijn vuurwerk, enz.

Wel een paar puntjes van kritiek.
En de laatste hoofstukken stond in een hoofdstuk dat vuurpijlen en knallers nog verkocht mochten worden, terwijl die al een aantal jaren niet meer mogen.
Ook werd er in een hoofstuk de afsteek tijden de afsteek tijd van 10:00 uur tot 2:00 uur gemeld, maar dat is helaas niet meer zo.

Al met al een zeer mooi boek om te lezen als vuurwerk liefhebber. Ook met plaatjes, waar je terug kan dromen naar de tijden van vroeger.
Misschien kan er nog een vervolgd komen op dit boek, er zijn zoveel andere (oud) importeurs, winkels zoals de Rijswijkse Vuurwerkhal en bijvoorbeeld Harten 4 en ik ben er zat vergeten waar je hoofdstukken mee kan vullen.

Maar dit boek is wel een onderdeel van de Nederlandse vuurwerk cultuur, waar feitelijk zo weinig over beschreven staat. Maar zoveel mensen onderdeel van uitmaken, ook de afstekers. Want zonder de afstekers, zou consumentenvuurwerk in Nederland niet meer bestaan. En dat we daar allemaal tijdens Corona zo lekker poep aan hadden, dat is een mooie niet nader te noemen vinger naar de overheid. Want de overheid kan van alles willen, maar dat wordt massaal uit Duitsland en België gehaald. Doen we daar mensen kwaad mee, ik denk dat de dikke zware knallers uit waar dan ook veel meer kwaad doen. Daar zal een pakje single shots uit Duitsland het niet van winnen.

Back
Bovenaan