Alle nieuwe klanten kunnen dus dit product niet meer in de ochtend bestellen maar diegene die al een bestelling in de ochtend hebben staan kunnen nog wel nieuwe bestellingen toevoegen in hun account en dit is een beetje trikkie. theoretisch kan het dus zijn dat iedereen in een keer allemaal producten gaan bijvoegen die ze in de ochtend willen hebben voor dat het transport er is.
Je moet je logistiek niet laten bepalen door dit soort onzekerheden waar je geen invloed op uit kan oefenen Jo. Oplossing is simpel. Gooi de bestaande (freak)bestellingen allemaal dicht bv. eind oktober, of beter wanneer je 90% van je opslagcapaciteit hebt bereikt. Wil iemand iets extras bestellen? Kan altijd, maar op een nieuwe bon, met een eventueel andere afhaaltijd.
Op deze manier is er tijd genoeg om de opslag te vullen met producten die als eerste opgehaald worden.
Voeg een tekst als deze toe aan de bestelling:
"Om het voor iedereen leuk te houden vragen wij u om de afgesproken afhaaltijd te respecteren. Wanneer u niet op de afgesproken tijd aanwezig bent kunnen wij uw bestelling op dat moment niet garanderen. U kunt in dit geval gevraagd worden uw bestelling op een later tijdstip af te halen."
Voorwaarde is wel dat je niet al 2 uur na opening een uur achterloopt.
Er werd hier op het forum ook over gesproken dat ik evt alle freakbestellingen van te voren al zou kunnen klaarzetten nou dit is niet te doen. Ik zou wel willen dat het wel kon maar ik moet alles binnen de opslag houden en die staat al ramvol.
Het heeft weinig zin op de vroege ochtend van de eerste verkoopdag ramvol te liggen met producten uit bestellingen voor de volgende dagen, of met producten bestemd voor losse verkoop. Losse verkoop komt altijd veel later op gang.
Zorg ipv daarvan dat de opslag ramvol ligt met de freakbestellingen. Met een goed voorraadsysteem kan alles wel degelijk per bestelling klaar gelegd worden. Meerdere andere verkooppunten in de regio met vergelijkbare opslagcapaciteit kunnen het ook.
Ga de eerste verkoopdag óf eerder open voor freakbestellingen, óf later voor de kleinere bestellingen en losse verkoop. Of een combinatie hiervan.
Neem een kwartier of half uur pauze in de bestellingen bv. om 11 en 15 uur. Dit creëert de mogelijk tot inlopen van achterstand en aanvullen van voorraad.
Communiceer!
Post tijdig berichten op de vuurwerkfora, Facebook, etc. Stuur mailtjes, bel op, start voor mijn part desnoods een Whatsapp groep wanneer er problemen zijn.
Maar laat je klanten iig. niet achter in onzekerheid.
Faciliteer!
Zorg voor de mensen wanneer het om wat voor reden dan ook toch iets langer gaat duren.
Op deze manier hoeft
compenseer niet eens aan de orde te komen.
The Devil is in the details Jo.
Al met al genoeg om over na te denken en ik hoop dat het antwoord zo ook duidelijk is.
Succes met nadenken Jo.