Grote overlast door vuurwerkdemo

moontan

VWC lid
Grote overlast door vuurwerkdemo
maandag 26 oktober 15:27

Meppel - Sterk Meppel is in zijn wiek geschoten door de onaangekondigde vuurwerkdemonstratie op Sportpark Ezinge. Woensdagavond 21 oktober werd Meppel rond 20.15 uur 'opgeschrikt door luid geknal dat ruim een uur duurde. Vooral de Ezingebuurt werd hierdoor geteisterd. Met name kinderen en huisdieren waren doodsbang,' foetert Jan Vonk van SteM.

Er werd op het sportterrein vuurwerk van een groothandel aan handelaren gedemonstreerd. 'De overlast was zo groot dat de politie gebeld is. De politie die ter plaatse kwam wekte bij de bewoners de indruk niet op de hoogte te zijn van deze demonstratie. Bewoners waren zeer verontwaardigd dat zij niet vooraf op de hoogte waren gebracht. Ze vroegen zich af of er vergunning was voor het gebeuren en of de veiligheid niet in het geding was,'stelt Vonk in een brief aan het College.

Bij navraag bleek dat de firma Jaco te Ede een vergunning had aangevraagd bij de gedeputeerde staten van Drenthe te Assen om 100 kilogram vuurwerk te mogen afsteken op een sportveld op Ezinge. De vergunning is verleend. Het betrokken vuurwerk zou tussen 20.00 en 00.00 uur mogen worden afgestoken.

Sterk Meppel wil van B&W weten of het gebruikelijk is dat een dergelijke vergunning door de provincie wordt afgegeven en vraagt zich af wat de rol van de gemeente was bij de verlening van een dergelijke vergunning? 'Had de gemeente de mogelijkheid de vergunning ongedaan te maken of te wijzigen om de overlast te beperken? Was de politie in Meppel op de hoogte? Er zou namelijk wel een afschrift van de vergunning naar de politie Drenthe en de burgemeester van Meppel zijn gestuurd, zo meent Jan Vonk. 'Is het college in staat en bereid om in de toekomst dergelijke overlast voor de bevolking te voorkomen?'

http://www.meppelercourant.nl/index.php?n_id=118153&s_id=693

Jezus zeg. Als ze een vegunning hebben mogen ze rustig vuurwerk afsteken hoor.
Dan kunnen burgers wel de politie bellen, maar de politie kan er dan ook niks aan doen.

Het gaat hier om de besloten demo van Zena Nederland
Bij de demo van Brave & Wichers eerder dit jaar was er ook al gezeur van omwonenden.
Volgens mij gaan we dit steeds meer krijgen.
Er moet wat te klagen blijven nietwaar?

Gezeur. Maar mss handig om direct omwonenden dmv flyers of een advertentietje in de krant op de hoogte te brengen van zo'n demo. Voorkom je dit gedoe.

jongens wat kunnen mensen soms zeuren. Ik heb er wel begrip voor dat mensen boos worden als ze van niks weten maar dit bericht leest als, zwaar overdreven.. Lijkt wel of er in dat "gat" (no offence) nooit iets gebeurd anders zouden ze ook niet zo schrikken..

Het gebeurt regelmatig dat een gemeente en "verklaring van géén bezwaar"afgeeft aan de provincie,maar de de lokale agenten van niets weten????terwijl de burgermeester hun baas is.
Bij de meest provincie's wordt de vergunning in de lokale krant geplaatst zodat de burger het kan lezen,en of nog bezwaar kan maken.......op de vergunning.

Het is ook wel te begrijpen als je van niets weten en er begint een geknal in je omgeving van een dik uur,en je kinderen liggen net in bed..........

Vergunning is een vergunning.

Weet je wat we houden die vuurwerkdemo's voortaan midden in de Sahara:cool:, altijd wat te zeiken die mensen:mad:

Volgens mij is deze demo compleet conform de regelgeving opgezet. Omwonenden wisten kennelijk van niets en ik begrijp dan ook wel de verbazing. Bij sommige demo's wordt de omgeving middels een flyer of een berichtje in de lokale krant ingelicht van de mogelijke overlast. Maar om nu direct te spreken van doodsbange kinderen en honden gaat natuurlijk ook wel weer ver. Ze hebben nog net niet stichting slachtofferhulp ingeschakeld, als ik de toon van het beklag zo lees.

Ik ken de exacte setting niet, maar het is heel simpel; als de overlast te groot is gebleken, zullen ze volgend jaar, samen met de gemeente een andere lokatie moeten zoeken. Aan de andere kant vind ik dat de Nederlandse burger ook in dat opzicht best wat toleranter mag worden. Wat ik eerder in een topic over de Royal Fireworks dag las is gewoon waar: het wordt de Nederlandse vuurwerkimporteur/handelaar op vrijwel alle fronten steeds moeilijker gemaakt. En zelfs als je het helemaal volgens het boekje doet, heb je het toch weer verkeerd gedaan, zoals in bovenstaand bericht te lezen valt. Ik word er een beetje verdrietig van eerlijk gezegd ... :sad:

Cameo

Je hoort het steeds vaker inderdaad, is zeker niet de eerste keer, bij B&W-demo ook en het showtje op Laapersveld te Hilversum vanwege het slagen van 2 meiden was het ook al gezeik... Jammer dit, gaat ook nergens over, want met je vergunning op zak heb je toestemming gekregen, kan je wel klagen, maar heb je niets over te zeggen. Roep dan bij de gemeente, maar om nou de krant erbij te halen voor iets wat volkomen legaal is?
Duidelijk voorbeeld dat kranten wel weer graag slecht schrijven m.b.t. vuurwerk... :frusty:

Ik kan me er aan de ene kant wel iets bij voorstellen dat mensen gaan klagen. Als je er niet van op de hoogte bent en ineens in een sportpark begint men luid te knallen. Dan is het inderdaad niet echt prettig als je kinderen net op bed liggen, en wakker worden en de honden gaan totaal door het lint. Zeker als het dan ook nog eens zo lang duurt.

Verder, zo een sportpark ligt ook meestal in of tegen een woonwijk aan. Als zo een demo perséé besloten moet zijn, waarom ga je dan niet naar een locatie die wat afgelegen ligt, in plaats van in\bij een woonwijk?

Ik vind dat de bewoners wel een beetje gelijk hebben ja.

wat ik mij afvraag is als ik op een zomerse nacht door een fikse onweersbui wakker wordt van de herrie wie kan ik dan aanspreken daarover?

mensen gunnen elkaar niets meer

Ik denk dat het begrip elkaar wát gunnen hier niet meer zo speelt. Als jij met (kleine) kinderen zit. En die worden 1 uur lang (in hun ogen) helemaal gek van dat geknal. ja dan kijk ik niet gek op dat de politie gebelt gaat worden. De kinderen moeten de andere dag wel weer naar school of iets dergelijks.. en vader die om 5 uur zn nest uit moet vond het ook wel lekker als ze zouden stoppen.

Daarbij 1 uur knallen, of een kwartiertje bij een show is nog wel even anders. En zoals ik al eerder zei als het zo besloten is ga dan niet bij een woonwijk zitten knallen.. is er ook wel een beetje na vragen om problemen en klachten te krijgen. Zeker als het 1 uur lang duurt.

Om onduidelijkheid even in 1x duidelijk te maken, er was voor deze demo gewoon netjes een vergunning aangevraagd al maanden terug en die was ook door alle instanties goedgekeurd, en er was een verklaring van geen bezwaar door de burgemeester van Meppel afgegeven en daarnaast nog iets van 6 of 7 instanties die (verplicht) de vergunning per post ontvangen en op de hoogte van worden gesteld. Zelfs de Lucht Verkeersleiding
(Air Traffic Control) die alles regelt m.b.t. vluchten in/boven NL in Millingen word hiervan op de hoogte gesteld, dus dat piloten zich niet lam schrikken.. dit oogt heftig, maar vele schietbedrijven kennen deze procedure en zijn ervan op de hoogte..

Deze sportvelden waar we het hielden liggen geheel aan de rand van Meppel en de eerste woningen liggen volgens mij op een paar kilometer van die velden af, verder loopt er een snelweg naast (alsof deze geen herrie geeft dag en nacht?)

ALLES is dus conform de regeltjes gegaan en dat er bewoners van een wijk heel erg verderop gaan klagen is minder. We hebben die avond ook mensen zien staan die niet waren uitgenodigd, maar dat was prima en ze vonden het prachtig.. Ik snap dat mensen in die omgeving schijnbaar niet echt gewend zijn aan vuurwerk om die tijd, maar wat moet je anders..

Het word wel een beetje opgeblazen in die krant, op het moment van de demo hebben wij van niemand klachten ontvangen of er zijn geen bezorgde mensen naar ons toe gekomen. De aanwezige politie was verbaasd zoals ik later vernam, maar ook naar de commisaris van de politie in die provincie en regio is op de hoogte gesteld. Wat ik begreep waren ze ook na een paar minuten weer weg toen ze begrepen dat het vergunt was..

Dit is het verhaal, en niet anders.. ik lees hier weer reacties over "rekening houden met die mensen" en op de hoogte stellen.. maar dat is niet onze taak als er vergunningen zijn afgegeven.. Overigens, het hele circus inc. eindshow duurde net aan iets van 40 minuten.. maarja, uiteindelijk moet er altijd wel iets te zeuren zijn natuurlijk..

Laatst bewerkt:
Ach ja, weer een gevolg van de crisis hè, de mensen hebben geen geld meer iets leuks te doen, en gaan dus maar klagen/de lol van anderen verpesten om nog een beetje een "doel" te hebben.

"Is het college in staat en bereid om in de toekomst dergelijke overlast voor de bevolking te voorkomen?"

Ik neem dus aan dat ze allen een electrische auto hebben, geen kinderen, geen honden, niet klussen etc. en dat ze bij elke auto die door de straat rijd de politie bellen. Want tjah, dat geeft ook allemaal overlast voor de bevolking... Sommige mensen zijn misschien wel bang voor de kleur rood, dus deze mensen houden daar vast wel rekening mee door geen rode kleding te dragen.
Serieus, waar hebben we het over, dit is gewoon zeuren om het zeuren, het is gewoon toegestaan, ze hebben een vergunning, en ik weet 100% zeker dat die egoistische zeikmensen op een gemiddelde dag vele malen meer overlast veroorzaken dan een klein vuurwerk showtje.

Het was wel zo handig/fijn geweest even de buurt in te lichten dat er een show kwam, maar om nou zo belachelijk en hypocriet te reageren...

Laat ze lekker oordopjes geven! Die "mensen" die doodsbang zijn hebben zeker nooit van hun leven vuurwerk gehoord. En dan ook nog de politie massaal bellen? Volgens mij dachten ze dat Wo3 begonnen was. :shocked:

Ik denk dat het begrip elkaar wát gunnen hier niet meer zo speelt. Als jij met (kleine) kinderen zit. En die worden 1 uur lang (in hun ogen) helemaal gek van dat geknal. ja dan kijk ik niet gek op dat de politie gebelt gaat worden. De kinderen moeten de andere dag wel weer naar school of iets dergelijks.. en vader die om 5 uur zn nest uit moet vond het ook wel lekker als ze zouden stoppen.

Daarbij 1 uur knallen, of een kwartiertje bij een show is nog wel even anders. En zoals ik al eerder zei als het zo besloten is ga dan niet bij een woonwijk zitten knallen.. is er ook wel een beetje na vragen om problemen en klachten te krijgen. Zeker als het 1 uur lang duurt.

met elkaar niets meer gunnen bedoel ik dat er mensen zijn die hier hun brood mee moeten verdienen (winkeliers)en ook hun kleine kinderen mee moeten onderhouden anders gaan die ook huilen:cry: als ze niets meer te eten hebben.
en die show is toch niet midden in de nacht geschoten of is die vader gelijk met zijn kinderen naar bed gegaan?:angry:

Gezeur. Maar mss handig om direct omwonenden dmv flyers of een advertentietje in de krant op de hoogte te brengen van zo'n demo. Voorkom je dit gedoe.

In Rijswijk waar bij de demo ook nog een extra evenementenvergunning wordt afgegeven wordt doormiddel van een brief die door ons huis aan huis verspreidt wordt bij alle aangrenzende huizen aangegeven dat er een vuurwerkshow is.

In deze brief staat o.a. dat de bewoners overlast kunnen hebben van zowel parkerende auto's als van het vuurwerk.
Ook wordt gemeld dat de doorgaande weg afgesloten is en dat de huisdieren op tijd moeten worden uitgelaten.

Ook staan daar alle telefoonnummers op van alle betrokken partijen, politie,brandweer, gemeente en de Rijswijkse Vuurwerkhal voor als er toch nog vragen zijn.

Voorzover ik weet zijn er nog nooit klachten geweest en hij duurt toch ruim een uur.

Arjan,

M'n ouders wonen in Meppel, dus ik ken Meppel vrij goed.
De wijk waaruit is geklaagd ligt afhankelijk van waar in het Ezingepark is geschoten nooit op meer dan 400 meter... Is dus best wel dichtbij.
Ik vind dat gemeente Meppel z'n bewoners gewoon beter had kunnen informeren aangaande deze demo.
Jullie hadden misschien bij deze wijk met plusminus 100 huizen een foldertje door de bus kunnen douwen met een uitnodiging, maar dat is niet jullie taak.
De gemeente Meppel heeft duidelijk gefaald in dit geval.
Mensen zeiken gewoon, omdat ze van niets weten. Niets van aantrekken dus, want vergunningen etc. waren gewoon geregeld.

Om onduidelijkheid even in 1x duidelijk te maken, er was voor deze demo gewoon netjes een vergunning aangevraagd al maanden terug en die was ook door alle instanties goedgekeurd, en er was een verklaring van geen bezwaar door de burgemeester van Meppel afgegeven en daarnaast nog iets van 6 of 7 instanties die (verplicht) de vergunning per post ontvangen en op de hoogte van worden gesteld. Zelfs de Lucht Verkeersleiding
(Air Traffic Control) die alles regelt m.b.t. vluchten in/boven NL in Millingen word hiervan op de hoogte gesteld, dus dat piloten zich niet lam schrikken.. dit oogt heftig, maar vele schietbedrijven kennen deze procedure en zijn ervan op de hoogte..

Deze sportvelden waar we het hielden liggen geheel aan de rand van Meppel en de eerste woningen liggen volgens mij op een paar kilometer van die velden af, verder loopt er een snelweg naast (alsof deze geen herrie geeft dag en nacht?)

ALLES is dus conform de regeltjes gegaan en dat er bewoners van een wijk heel erg verderop gaan klagen is minder. We hebben die avond ook mensen zien staan die niet waren uitgenodigd, maar dat was prima en ze vonden het prachtig.. Ik snap dat mensen in die omgeving schijnbaar niet echt gewend zijn aan vuurwerk om die tijd, maar wat moet je anders..

Het word wel een beetje opgeblazen in die krant, op het moment van de demo hebben wij van niemand klachten ontvangen of er zijn geen bezorgde mensen naar ons toe gekomen. De aanwezige politie was verbaasd zoals ik later vernam, maar ook naar de commisaris van de politie in die provincie en regio is op de hoogte gesteld. Wat ik begreep waren ze ook na een paar minuten weer weg toen ze begrepen dat het vergunt was..

Dit is het verhaal, en niet anders.. ik lees hier weer reacties over "rekening houden met die mensen" en op de hoogte stellen.. maar dat is niet onze taak als er vergunningen zijn afgegeven.. Overigens, het hele circus inc. eindshow duurde net aan iets van 40 minuten.. maarja, uiteindelijk moet er altijd wel iets te zeuren zijn natuurlijk..

Is het gewoon niet zo mensen dat de mensen steeds minder kunnen hebben?
Steeds minder verdraagzaam zijn?
Demo,s worden al zo lang gehouden, dat is echt niet nieuw hoor.
Het wordt nu in de pers vreselijk opgeblazen.

Ik heb de afgelopen jaren veel demo,s gezien. Nooit problemen gemerkt
Alleen dit jaar al 4 x

Elk vuurwerkbedrijf die een ontbrandingstoestemming heeft ,is verplicht om de omgeving in een straal van 200 meter de omgeving in kennis te stellen van de overlast,zoals als frits van de rijswijkse vuurwerkhal dit doet.

Als dit niet gebeurd is is de vergunninghouder in overtreding dus zijn/haar voorschriften niet nageleefd.

Back
Bovenaan