Groot aandeel jonge slachtoffers en ernstige amputatie door illegaal vuurwerk: ’Ernst van letsel zorgwekkend’

peter82

VWC lid
Interessant artikel, met wat cijfers. De conclusie van deze plastisch chirurg ("consumentenvuurwerk moet verboden worden") blijft natuurlijk raar. Maar met 62 slachtoffers, waarvan zo'n 10% door legaal vuurwerk, dan heb je het dus over 6-7 slachtoffers door legaal vuurwerk in heel Nederland. Heel vervelend voor deze mensen natuurlijk, maar als je elke activiteit waar honderdduizenden mensen bij betrokken zijn en waar er 7 van gewond raken gaat verbieden, dan blijft er niet veel over.

Groot aandeel jonge slachtoffers en ernstige amputatie door illegaal vuurwerk: ’Ernst van letsel zorgwekkend’​

Plastisch chirurgen hebben rond deze jaarwisseling meer vuurwerkslachtoffers behandeld dan vorig jaar. Dat blijkt uit gegevens van de Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie (NVPC). „De ernst van het letsel blijft zorgwekkend, met opnieuw een groot aandeel jonge slachtoffers en ernstige amputaties als gevolg van illegaal vuurwerk”, zegt plastisch chirurg Annekatrien van de Kar.

Plastisch chirurgen zagen tot nu toe 62 vuurwerkslachtoffers, waar dat er vorig jaar 54 waren. Van de 62 slachtoffers was de helft 18 jaar of jonger. In 75 procent van de gevallen hadden de slachtoffers het vuurwerk zelf afgestoken, terwijl dertien procent omstander was.

Van het overige percentage is dat onbekend. Nagenoeg alle slachtoffers zijn man (96 procent). Zo’n tien procent van het vuurwerk was legaal. De overige verwondingen werden veroorzaakt door illegaal vuurwerk, waaronder Cobra’s, Shells/mortieren, vuurpijlen en zelfgemaakt vuurwerk.

„We hebben vijf handamputaties gezien, daarnaast zijn er achttien vingers en zes duimen verloren gegaan”, vertelt Van de Kar. „Het letsel wordt vaak gecombineerd met brandwonden, aangezichtsletsels en botbreuken. De explosies van Cobra’s en ander zwaar illegaal vuurwerk hebben desastreuze gevolgen. Dat kinderen hier nog steeds toegang toe hebben, vind ik onbegrijpelijk.”

Een aanzienlijk deel van het vuurwerk ontploft als mensen het nog in de hand hebben, of het wordt opnieuw afgestoken als het een eerste keer niet af is gegaan, stelt ze. „Of ze hangen er met het hoofd boven waardoor forse aangezichtsletsels ontstaan. De verwondingen zijn vaak blijvend en hebben levenslange gevolgen, zeker voor de jonge slachtoffers. Het is van groot belang dat we niet alleen strengere maatregelen nemen, maar ook inzetten op betere voorlichting over de gevaren van illegaal vuurwerk.”

Om jongeren bewust te maken van de risico’s van illegaal vuurwerk, lanceerde de NVPC samen met de Nederlandse Vereniging voor Handchirurgie de CobraCode-campagne. Met drie emoji’s (onder meer van een biceps met een geamputeerde hand) waarschuwt de campagne jongeren voor de gevaren van Cobra-vuurwerk.

De slachtoffers die door plastisch chirurgen uit verschillende ziekenhuizen in Nederland werden behandeld, werden voor het grootste deel rond de jaarwisseling gezien. Toch liep zestien procent van hen het letsel al voor 30 december op.

De NVPC pleit al jaren voor een landelijk verbod op consumentenvuurwerk. Uit een eerder vijfjarig onderzoek naar vuurwerkletsel blijkt dat, hoewel het aantal slachtoffers stabiel blijft, de ernst van de verwondingen toeneemt. Zo is het aandeel ongelukken met de illegale Cobra 6 bijna verdrievoudigd, van 23 procent (2019-2020) naar 62 procent (2023-2024).

Van de slachtoffers is meer dan de helft jonger dan 18 jaar en 42 procent zelfs jonger dan 16 jaar. Zo’n 80 procent van deze ongelukken resulteert in amputaties.

Van de Kar: „De cijfers liegen er niet om: illegaal vuurwerk is een groot maatschappelijk probleem. Wij roepen op tot een totaalverbod op consumentenvuurwerk en een harde aanpak van de illegale handel. Alleen zo kunnen we deze ernstige verwondingen in de toekomst voorkomen.”

Tsja, wat wij allemaal al weten zie je terug in dit verhaal. Maar een klein deel komt van het legale vuurwerk. Dan laten we nog even buiten beschouwen welk letsel het legale vuurwerk veroorzaakt heeft en ook of mensen eerlijk zijn over de oorzaak van het letsel. Komt het door het afsteken van legaal of illegaal vuurwerk?

Die roep om een totaalverbod is natuurlijk waanzin op basis van de rest van het artikel. De roep om het aanpakken van de illegale handel kan ik alleen maar toejuichen. Ongelofelijk hoe eenvoudig het is om dat spul te krijgen.

Pleiten voor een verbod op consumentenvuurwerk terwijl het grootste probleem bij het illegale ligt... :bonk:

• Angry
Waarderingen: GMP
De helft? Beide door een shell. Opvallend ook: ten opzichte van het jaar dat knalvuurwerk nog legaal was (2019-2020) is het aantal verminkingen door Cobra's verdrievoudigd... chapeau voor de wetgevers!
Exact als voorspelt door de liefhebbers en de branche. Verbod op knalvuurwerk zal tot meer doden leiden.

@HVLV word hier ook op ingespeeld door de lobby persoon ? Word toch tijd lijkt me dat dit soort stukken ook eens van een tegen geluid voorzien worden. in het artikel word duidelijk uitgelegd dat illegaal vuurwerk de boosdoener is en vervolgens een roep om algeheel verbod? Het probleem is en blijft illegaal vuurwerk.... met een verbod komt er alleen maar meer illegaal vuurwerk.

Als je niet normaal met dit soort vuurwerk om kan gaan dan zijn dit de gevolgen. Ik wil het ook niet eens lezen want net als bij vandaag inside gaat het dan weer over een algeheel verbod op vuurwerk en wekten ze zelfs de indruk dat Cobra,s gewoon hier te koop zijn en dat het mag. Echt wat een domme lui. Heb me weer kapot zitten ergeren. Beter laten ze het bezit van Cobra’s onder de wet wapens en munitie vallen. En sloop je iets met vuurwerk? Zelf laten betalen. En kun je dat niet dan ga je er maar voor werken.

Als je niet normaal met dit soort vuurwerk om kan gaan dan zijn dit de gevolgen. Ik wil het ook niet eens lezen want net als bij vandaag inside gaat het dan weer over een algeheel verbod op vuurwerk en wekten ze zelfs de indruk dat Cobra,s gewoon hier te koop zijn en dat het mag. Echt wat een domme lui. Heb me weer kapot zitten ergeren. Beter laten ze het bezit van Cobra’s onder de wet wapens en munitie vallen. En sloop je iets met vuurwerk? Zelf laten betalen. En kun je dat niet dan ga je er maar voor werken.
Heb het gisteren ook gezien en ergerde mij ook kapot aan de onwetendheid, Nu hebben honderdduizenden mensen wel genoten, en op een veilige mannier vuurwerk afgestoken maar die beelden en nieuwsberichten zie ik nergens in de media.

Heb het gisteren ook gezien en ergerde mij ook kapot aan de onwetendheid, Nu hebben honderdduizenden mensen wel genoten, en op een veilige mannier vuurwerk afgestoken maar die beelden en nieuwsberichten zie ik nergens in de media.
Nee die heb ik ook nergens gezien. En dan hadden ze het ook nog over het bedrag wat er is uitgegeven aan vuurwerk.. ten eerste we bepalen zelf wel waar we ons geld aan uitgeven en ten tweede geeft dit aan hoeveel mensen er van deze traditie houden.

De helft? Beide door een shell. Opvallend ook: ten opzichte van het jaar dat knalvuurwerk nog legaal was (2019-2020) is het aantal verminkingen door Cobra's verdrievoudigd... chapeau voor de wetgevers!
Hier zou eens beter naar gekeken moeten worden, wat de feitelijke cijfers eigenlijk zeggen.
Als de zware verminkingen fors zijn toegenomen na het knalvuurwerkverbod kan je jezelf afvragen of het verbieden van de astronauten dan wel zo'n goed idee was en of het daadwerkelijk het beoogde doel heeft bereikt.
Als een astronaut in je hand klapt doet het zeer en heb je waarschijnlijk brandwonden en zal je waarschijnlijk niet snel nog een keer hetzelfde doen.
Maar je hebt wel een tweede kans!!!
Als die gastjes nu naar het illegalen grijpen is die tweede kans er meestal niet.
Al zou je maar 25% kunnen reduceren in de zware verminkingen ben ik voor herintreding van de astronauten. (Test dit desnoods voor 1 of 2 jaar).
Want vooralsnog lijkt een (totaal)verbod niet te werken.

Hier zou eens beter naar gekeken moeten worden, wat de feitelijke cijfers eigenlijk zeggen.
Als de zware verminkingen fors zijn toegenomen na het knalvuurwerkverbod kan je jezelf afvragen of het verbieden van de astronauten dan wel zo'n goed idee was en of het daadwerkelijk het beoogde doel heeft bereikt.
Als een astronaut in je hand klapt doet het zeer en heb je waarschijnlijk brandwonden en zal je waarschijnlijk niet snel nog een keer hetzelfde doen.
Maar je hebt wel een tweede kans!!!
Als die gastjes nu naar het illegalen grijpen is die tweede kans er meestal niet.
Al zou je maar 25% kunnen reduceren in de zware verminkingen ben ik voor herintreding van de astronauten. (Test dit desnoods voor 1 of 2 jaar).
Want vooralsnog lijkt een (totaal)verbod niet te werken.
Oftewel het wordt tijd dat de politieke dames en heren eens een spoedcursus (consumenten)vuurwerk krijgen.
Astronaut (F2) versus nitraat (F3) versus cobra (F4).
Daarmee direct aangetoond welk schade/letsel door welk item veroorzaakt wordt..
Precies wat je zegt, astronaut in de hand (wie kent het niet) doet effe pijn, maar je kan in no-time weer verder waar je gebleven was. Tevens bevat het geen flash en is dus veel minder "interessant" (en minder gevaarlijk) als knutselmateriaal. (edit: en om bijv naar hulpverleners te gooien)
Nu het legale alternatief van de markt verdwenen is, zie je meer nitraat en zwaarder en dus dito schade en letsel... rara hoe kan dat..?!
Kortom, het verbod op (F2) knallers werkt compleet averechts (goh, wat verrassend) en dat zou in Den Haag eens duidelijk gemaakt moeten worden plus een onderbouwd voorstel om inderdaad gewoon een alternatief legaal knalproduct op de markt toe te staan om zo de drang naar buitenlandse knallers kleiner te maken. Reguleren i.p.v. verbieden, voorbeelden genoeg, simpelzat!

Laatst bewerkt:
Je kan bijna stellen dat mensen die aan het lobbyen zijn voor verbod en uitkleden van het toegestane consumenten vuurwerk de reden zijn voor veel van deze verminkingen. Je zou het maar op je geweten hebben, ik weet het het is kort door de bocht gezegd maar de kern snappen jullie vast.

Denk dat het terug draaien ook weinig zin meer heeft w.b.t. het verminderen van slachtoffers. De jeugd die nu cobra's en ander soort illegale knallers als standaard heeft gaat echt niet meer terug naar een pakje astronauten.

Denk dat het terug draaien ook weinig zin meer heeft w.b.t. het verminderen van slachtoffers. De jeugd die nu cobra's en ander soort illegale knallers als standaard heeft gaat echt niet meer terug naar een pakje astronauten.
Wellicht wel, jeugd met astronauten leert wel enigzsindes met vuurwerk omgaan. Een ongelukje met een astronaut is een blaar en een wijze les voor de volgende keer. een ongelukje met een cobra is een amputaties of zelfs dood. tevens kan je zichtbaar gevaarlijk gedrag met asutronauten door kinderen nog enigsinds bijsturen.

Vader of moeder koopt pakje astronauten> leert kind hoe je het gebruikt en waar je op moet letten>gooit kind het naar huisdieren dan straf je dat af

Kind koopt via via illegale cobras> ouders weten van niks want stiekem> geen sturing en fatale ongelukken.

Daar ben ik helaas ook bang voor. Dat moet er dan bij de nieuwe generatie weer in groeien. Snel dat spul onder de wapenwet laten vallen met bijbehorende straffen en ook de bron van dit alles Europees proberen te regelen. Volgens mij zijn ze er in Duitsland ook niet blij mee dus met een aantal landen samen moet er best wat geregeld kunnen worden zou je denken. Maar ik denk ongetwijfeld te eenvoudig...

Daar ben ik helaas ook bang voor. Dat moet er dan bij de nieuwe generatie weer in groeien. Snel dat spul onder de wapenwet laten vallen met bijbehorende straffen en ook de bron van dit alles Europees proberen te regelen. Volgens mij zijn ze er in Duitsland ook niet blij mee dus met een aantal landen samen moet er best wat geregeld kunnen worden zou je denken. Maar ik denk ongetwijfeld te eenvoudig...
Idd, onze zoon is 8 jaar en die wil graag wat knalvuurwerk afsteken. Wondertollen en pilicrackers jaren plezier mee gehad maar hij krijgt andere interesses nu. Dit is de tijd om wat rotjes e.d. erbij te pakken. Maar die zijn er niet, wat moeten we nu? Direct de overstap naar Crackling mines en all at once knalcakjes.. Die zijn gevaarlijker dan de astronauten van vroeger. Vanuit DE wou hij e.e.a. meenemen maar we doen het niet omdat ze nu eenmaal erboden zijn. Maar ik snap het wel.

Wat gaan ze doen als ze 12 - 14 - 16 - 18 zijn? Ik wil al die illegale rommel niet in huis hebben maar ik snap ergens wel dat er naar gezocht wordt.

Er zal een combinatie van maatregelen nodig zijn om de zware slachtoffers terug te dringen. En als het terugbrengen van bepaalde buskruit knallers maar 1 zwaar slachtoffer weet te voorkomen ben ik voor. Want waar zijn ze zo bang voor als deze weer op de markt komt?

En dan is ook nog de vraag wat de ernst van de verwondingen zijn geweest van die 6-7 personen die door legaal vuurwerk gewond zijn geraakt. Ze gooien nu alles op één hoop (alweer), roepen dan dat er amputaties waren en hebben het dan in één zin het ook over legaal vuurwerk. Kom op zeg, vertel gewoon hoe het precies zit. Bijvoorbeeld:

"60 mensen gewond geraakt, waarvan 53 mensen ernstig gewond door illegaal vuurwerk. Een klein aantal mensen zijn licht gewond geraakt door verkeerd gebruik legaal vuurwerk. Deze verwondingen had men kunnen vermijden indien men een vuurwerkbril had opgezet of de veiligheidsvoorschriften had opgevolgd. 7 slachtoffers op een totaal van 18 miljoen mensen is verwaarloosbaar klein en kan men dus spreken van een perfect verlopen oud en nieuw. Helaas zijn een groot aantal mensen zwaar gewond geraakt door gebruik van zwaar illegaal vuurwerk. Een verbod op legaal vuurwerk vanwege illegaal vuurwerk is totaal onzinnig en tevens gevaarlijk, aangezien dan meer mensen naar het illegale vuurwerk zullen overstappen. We zien nu al een stijging van het aantal mensen die illegaal vuurwerk kopen, dit komt mede door een verbod op o.a. rotjes, single shots en vuurpijlen. Wilt men minder illegaal vuurwerk en minder zware verwondingen, zal het terugdraaien van dit verbod de beste oplossing zijn"

Zo ongeveer en natuurlijk beter verwoord.

Back
Bovenaan