GroenLinks wil centraal vuurwerk

Daarin wordt voorgesteld in twee wijken een proef te doen met het op een centrale plek Oud en Nieuw te vieren en daar tevens vuurwerk af te steken.
Ja joh! tuurlijk! Op een dag van het jaar waarvan je van ten voren al weet dat men veel alcohol drinkt, lekker iedereen op één plek dumpen en er nog vuurwerk aan toevoegen ook! En al zou publiek op die plek dan toevallig geen eigen vuurwerk meenemen sta je evengoed nog met honderden dronken mensen op één plek dus dan krijg je vast wel ongeregeldheden.
Echt serieus zijn die mafkezen nou echt zo dom of doen ze net alsof?
Oh wacht, ik zie het al...
c2000-mast.jpeg

Mensen met longproblemen klagen dat ze geen lucht krijgen.
Hoe dan? dan moet je wel echt letterlijk IN de rook en dampen van vuurwerk gaan staan en tja dat is natuurlijk niet echt slim als je longproblemen hebt. Een maatje van mij heeft COPD en die staat met oud en nieuw ook gewoon mee te knallen buiten. En als we het over longproblemen hebben, waarom start groenlinks dan geen initiatief om roken op straat te verbieden? Dat zou bijna nét zo irritant zijn als wat ze nu doen! Of wellicht het verbieden van bbqen in de zomer? die rook van de bbq van m'n buren komt ook mijn kant op. Niet dat ik dat erg vind hoor, maar om even een voorbeeld te geven.

Het knallen begint steeds vroeger en het wordt steeds luider
Ja en dat willen ze oplossen door oud en nieuw op een centrale plek te vieren? wtf? Dat er voortijdig vuurwerk afgestoken word IS al verboden, en dat het steeds luider word komt simpelweg omdat men in NL niets mag op gebied van vuurwerk en daarom maar hardere knallers uit het buitenland halen.

Het moet niet zo zijn dat een kleine groep mensen de sfeer verziekt voor een grotere groep
:frusty: Nee inderdaad, klopt, dus stop met dat domme gejank op een traditie waar de meerderheid van Nederland van geniet.

Huisdieren zijn weken van slag of vluchten de straat op en worden zelfs doodgereden.
Die van mij niet hoor, want ik heb mn honden goed opgevoed en ze geleerd dat ze niet bang horen te zijn van vuurwerk. Dieren die dood worden gereden heeft trouwens niks met vuurwerk te maken dus waarom dat argument? :frusty:

Een echte invulling heeft Huysse niet.
Inderdaad, wel je plannetjes en onsamenhangende argumenten van de daken blèren maar voor het echte werk naar een ander wijzen.

Bah, wat een ***bericht :frusty:

Als dit dictatoriale systeem dit door de neus van de bevolking drukt is het wel weer een perfecte gelegenheid om hun de rekening te presenteren van alle pesterijtjes belastingverhogingen absurde regeltjes en wetten .........

@-Ghost-: Die foto haha wat een sjonny zeg..heeft tie zichzelf vast geketend met een fiets slot lol.
Die man doet werkelijk alles voor aandacht. :`)

We kennen het riedeltje van Groen Links inmiddels wel, denk ik? Weinig verrassend. Vanuit vuurwerktraditie.nl hebben we gemerkt dat juist onze respons op hun ideeën de discussie levend houdt, maar geen gunstige conclusie kent. Mede daarom adviseer ik iedereen om Groen Links gewoon te (blijven) negeren, net als de rest van Nederland doet.

Nog even een reminder voor wie het de afgelopen jaren gemist heeft;
- het merendeel van Nederland vind nog steeds dat vuurwerk afsteken een onmisbaar stukje van onze oudejaarstraditie is, getuige de peilingen van Maurice de Hond en diverse dagbladen, waaronder de Telegraaf (december 2012).
- Mensen zijn over het algemeen wel de randverschijnselen zat. Denk aan vandalisme, te zwaar vuurwerk en misbruik van vuurwerk. Een punt dat wij als liefhebbers onderschrijven en eveneens graag willen aanpakken.
- Men wil in het algemeen de letselcijfers terugdringen voor zover als mogelijk. In 2010 heeft vuurwerktraditie.nl de ernstigste letselgevallen onder de loep genomen, een soort top 10. Daaruit bleek dat in alle gevallen onoordeelkundig gebruik van zwaar (professioneel) vuurwerk of "knutselen met kruit" de oorzaak was. Enkele tientallen gevallen met oogletsel (niet in de top 10) kwamen hoofdzakelijk voort uit onoordeelkundig gebruik van babypijltjes en "romeinse kaars gevechten". Conclusie: het gedrag van bepaalde mensen zorgt voor deze ellende, niet het vuurwerk.

Groet,
Nick

www.vuurwerktraditie.nl

Hoe dan? dan moet je wel echt letterlijk IN de rook en dampen van vuurwerk gaan staan en tja dat is natuurlijk niet echt slim als je longproblemen hebt. Een maatje van mij heeft COPD en die staat met oud en nieuw ook gewoon mee te knallen buiten. En als we het over longproblemen hebben, waarom start groenlinks dan geen initiatief om roken op straat te verbieden? Dat zou bijna nét zo irritant zijn als wat ze nu doen! Of wellicht het verbieden van bbqen in de zomer? die rook van de bbq van m'n buren komt ook mijn kant op. Niet dat ik dat erg vind hoor, maar om even een voorbeeld te geven

Dit ben ik helaas niet met je eens, mijn dochter is zwaar astmatisch en zij heeft ook binnen last van de rook van vuurwerk. Ze gaat dan ook niet veel naar buiten op die dag, zeker als er weinig wind is. Je kan dit natuurlijk niet verglijken met roken op straat of een bbq.

Begrijp me niet verkeerd ik ben gek van vuurwerk en ik heb er ook genoeg van. Maar ik zie wel dat mijn dochter die dag extra medicatie moet nemen. Dat zijn natuurlijk wel dingen die je moet overdenken.

jonge mannen die knallen..... nou zeg ik ben een meid en ben zelf ook de hele dag buiten om te knallen hahaha.
maarja zul je net zien dat het in die grote steden is als het er door komt en dat wij eerst zoveel kilometer moeten rijden om maar een beetje vuurwerk te kunnen zien.

Vanavond bij hart van Nederland,maar eens tegengas geven en laten zien wat je anders weg haalt bij mensen!!!!!vuurwerk is en blijft een feest voor jong en oud.en dat mag je niet afpakken!

Een algemene stookplaats lijkt mij wel een goeie vervanger. Dat je met medestokers bij elkaar op een plein staat te knallen en kunt genieten van alle producten die in Nederland te koop zijn.
Ben van mening dat dit de criminaliteit wel wat terug zal dringen doordat je dan met z'n allen bij elkaar staat. Maar om het helemaal te verbieden vindt ik echt te ver gaan.

Ja, en daarna keert een grote groep dronken feestvierders zich tegen de politie... eelco

Dit gaat niet gebeuren, de politie loopt en rijdt door de woonwijken om woninginbraken op oudejaarsavond te voorkomen bij deze groep vuurwerkliefhebbers. :cool::bonk:

Een algemene stookplaats lijkt mij wel een goeie vervanger. Dat je met medestokers bij elkaar op een plein staat te knallen en kunt genieten van alle producten die in Nederland te koop zijn.
Ben van mening dat dit de criminaliteit wel wat terug zal dringen doordat je dan met z'n allen bij elkaar staat. Maar om het helemaal te verbieden vindt ik echt te ver gaan.

Lijkt mij nou niet echt verstandig om iedereen met vuurwerk op een kluitje te zetten en dan kijken wat er gebeurt :P

Lijkt mij nou niet echt verstandig om iedereen met vuurwerk op een kluitje te zetten en dan kijken wat er gebeurt :P

Ik denk inderdaad dat er dan ook ongelukken gebeuren, een vuurpijl de verkeerde kant op gaat, een pot die omvalt enz....

Gelukkig is er geen meerderheid voor dit domme en stomme plan.
Meer mensen op 1 plek is zoeken naar problemen.

Een stookverbod dichtbij een ziekenhuis of bejaardentehuis is begrijpelijk.

Laat de traditie zoals ie al jaren is!

Het organiseren van centrale shows voor gemeentes levert in de praktijk behoorlijke problemen op:
- Er zijn simpelweg niet genoeg pyrotechnici in Nederland om dit voor elkaar te krijgen.
- De overheid zal de shows moeten betalen. Dit is moeilijk te bereiken tegenwoordig. (denk aan de crisis!)
- Vuurwerkimporteurs zullen verdwijnen en honderden, al dan niet duizenden mensen, verliezen hun baan.

Een centraal feest is sowieso niet aan te raden. Bij grote feesten is de kans juist groot dat het misgaat; men nuttigt veel drank tijdens feesten als de jaarwisseling, wat tot o.a. gewelddadigheid onder elkaar kan leiden en dan nog niet gesproken over het onrechtmatig gebruik van andere psychedelische middelen.

Kortom, ik betwijfel het ten zeerste dat Groen-Links veel aandacht heeft besteed aan de negatieve consequenties van hun plannen en dat ze vooral subjectief (en dus in hun geval vooral uit een milieu-activistisch standpunt) hebben gehandeld.

Helaas luisteren de leden van Groen-Links absoluut niet naar onze tegenwerpingen en gebruiken daarbij ook nog eens bedrieglijke argumenten, zoals peilingen onder alleen leden (of een meerderheid van leden) van Groen-Links. Het geluk dat wij als liefhebbers hebben, is dat de pogingen van Groen-Links tevergeefs zijn (door o.a. hun minderheid) en meestal niet serieus worden genomen.

Ik zie er wel wat in, schilt me jaarlijks een hoop geld:p
Maar ik heb toch liever zelf de aansteker in me hand.

Back
Bovenaan