GroenLinks/PvdA en Partij voor de Dieren proberen opnieuw vuurwerk wettelijk te verbieden

Hoho die rietjes zijn al verboden!! Heb je nog nooit door zo een met vocht doordrenkte kartonnen buis je milkshake weg zitten zuigen? Niet te doen!!!

Dat kartonnen rietje voelt ruw in de mond aan en slaat halverwege het drinken van je milkshake dicht, echt waardeloos.

Wat ik hoop als een verbod wordt afgewend dat ze er meteen bij vermelden bespaar je de moeite om het volgend jaar weer te proberen het gaat gaat niet gebeuren. Ben het zo beu om elk jaar weer die shitzooi weer te moeten aanhoren. Alsof er geen grotere problemen in dit land zijn.

Het bederft inderdaad wel de stemming van de feestmaand, gezeur begint al met het Sinterklaasfeest.

Zullen we de europoort en het ruhrgebied ook maar gelijk sluiten?
Ga ik het weekend wel weer met een knuppel achter een dino aanrennen voor het vrouwtje....

Fijnstof is toch niet te meten, hoe veel komt er in die paar uren vrij van andere zaken dan het consumentenvuurwerk?
Is er op dat moment geen enkele uitstoot van "gezelligheidsvuur"? Hier stoor ik me overigens altijd aan, ben echt bang dat de uitstoot daarvan ook in de metingen terecht komt en bestempeld wordt als uitstoot van vuurwerk.

Maar los daarvan, rijden er dan geen auto's, scooters, niemand de haard aan? Geen andere uitstoot? Boerderijen stoten niks uit enzo? Je dus niet stellen dat alles binnen dat tijdsbestek van het legaal vuurwerk afsteken ook alle fijnstof alleen van consumentenvuurwerk komt. Zelfs niet als je daar de standaard uitstoot die bekend is vanaf haalt, het is een totaal andere dag als andere, mensen zijn langer wakker en hebben dus langer hun huis te verwarmen bijvoorbeeld.

Oh en hoe lang duurt "tijdens de jaarwisseling?" Alleen klokslag 12 uur? Of de paar uurtjes dat we mogen afsteken? Of meerdere dagen?

Fijnstof is toch niet te meten, hoe veel komt er in die paar uren vrij van andere zaken dan het consumentenvuurwerk?
Is er op dat moment geen enkele uitstoot van "gezelligheidsvuur"? Hier stoor ik me overigens altijd aan, ben echt bang dat de uitstoot daarvan ook in de metingen terecht komt en bestempeld wordt als uitstoot van vuurwerk.

Maar los daarvan, rijden er dan geen auto's, scooters, niemand de haard aan? Geen andere uitstoot? Boerderijen stoten niks uit enzo? Je dus niet stellen dat alles binnen dat tijdsbestek van het legaal vuurwerk afsteken ook alle fijnstof alleen van consumentenvuurwerk komt. Zelfs niet als je daar de standaard uitstoot die bekend is vanaf haalt, het is een totaal andere dag als andere, mensen zijn langer wakker en hebben dus langer hun huis te verwarmen bijvoorbeeld.

Oh en hoe lang duurt "tijdens de jaarwisseling?" Alleen klokslag 12 uur? Of de paar uurtjes dat we mogen afsteken? Of meerdere dagen?
Volgens het RIVM alleen kortstondig tijdens oud en nieuw. Dus rond 12 uur.

Daarom zei ik: dat is kortstondig. Blootstelling aan uitlaatgassen is het hele jaar door.

Klopt het dat het debat wordt opgesplitst en daarmee de uiteindelijke beslissing uitgesteld?

Niks over gehoord maar zal me niks verbazen dat ze het stemmen uitstellen, zal wel weer een vies streekje van slinkse zijn omdat ze weten dat ze wss nu geen verbod er uit weten te krijgen, dus even stemmen uitstellen om nog ff wat olie op het vuur te gooien.

Niks over gehoord maar zal me niks verbazen dat ze het stemmen uitstellen, zal wel weer een vies streekje van slinkse zijn omdat ze weten dat ze wss nu geen verbod er uit weten te krijgen, dus even stemmen uitstellen om nog ff wat olie op het vuur te gooien.
Plus een eventueel klappen van de regering wat ook in de lucht hangt...

Het zou een verzoek van vvd (en NSC) in de kamer zijn geweest, om meer informatie vanuit het kabinet te verkrijgen en deze te kunnen meenemen in hun uiteindelijke oordeel. Ook zou de gestelde termijn (waarop de mogelijke wet zou ingaan) door de initiatiefnemers daarin een belangrijke rol spelen.
(Hopelijk duidt dat laatste niet op een mogelijk (meerjaren)plan tot gespreide uitfasering van consumentenvuurwerk waarmee vvd/nsc mogelijk wel akkoord zou kunnen gaan.)

Wederom, die berichten over opsplitsen van het debat / uitstel van het oordeel tot maart komen uit een discord, weet niet wat de echte bron is/was.

Laatst bewerkt:

In het rapport word niet vermeld dat deze uitstoot gemeten word. Deze uitstoot word berekend aan de totale hoeveelheid verkochte vuurwerk. er word simpelweg een rekensom gemaakt, X kg vuurwerk resulteert in X kg fijnstof. Deze factor lijkt mij wat dubieus, ik mag hopen dat men uitgaat van het kruitgewicht, en niet het totaal gewicht.

Verder gaat het over de totale uitstoot per jaar in kilogrammen. Daarvan is volgens hun berekening 5% toe te schrijven aan vuurwerk. Dat het verkeer het hele jaar door gaat, en vuurwerk in die paar uur verantwoordelijk is voor 5% van de totale jaar uitstoot is niet in ons voordeel zeg maar.
Overigens zie ik niet in hoe ze erbij komen dat die uitstoot gelijk staat aan 10 maanden auto rijden....

Fijnstof is toch niet te meten, hoe veel komt er in die paar uren vrij van andere zaken dan het
In het rapport word niet vermeld dat deze uitstoot gemeten word. Deze uitstoot word berekend aan de totale hoeveelheid verkochte vuurwerk. er word simpelweg een rekensom gemaakt, X kg vuurwerk resulteert in X kg fijnstof. Deze factor lijkt mij wat dubieus, ik mag hopen dat men uitgaat van het kruitgewicht, en niet het totaal gewicht.

Verder gaat het over de totale uitstoot per jaar in kilogrammen. Daarvan is volgens hun berekening 5% toe te schrijven aan vuurwerk. Dat het verkeer het hele jaar door gaat, en vuurwerk in die paar uur verantwoordelijk is voor 5% van de totale jaar uitstoot is niet in ons voordeel zeg maar.
Overigens zie ik niet in hoe ze erbij komen dat die uitstoot gelijk staat aan 10 maanden auto rijden....

consumentenvuurwerk.

Nou vind ik het niet nuttig om bij voorbaat cijfers te wantrouwen zonder eerst zelf onderzoek te doen, dus ik duik hier later even op in. VPI in Duitsland heeft rond 2020 een onderzoek gedaan waarin ook kruit gewicht versus gewicht van het artikel is meegenomen en een accurate EF berekend. Ik weet even niet welke EF Nederland gebruikt. Die van Duitsland was voorheen (99.92 kg/t product PM10) en (51.94 kg/t product PM2.5) deze bleek dus in dit nieuwer onderzoek flink lager te zijn.

Ik kom er later even op terug.

Edit: voor de mensen die al zelf even willen rekenen.

Uit het onderzoek van VPI kwam het volgende uit

Compounds/cakes:
325g PM10/kg NEC
281g PM2.5/kg NEC

Laatst bewerkt:
Dan kom je bij een schatting van kruitgewicht percentage op het totaal gewicht uit op 42,5g pm10 en 33.6g pm2.5 per kg aan totaal gewicht van vuurwerk.

Hoeveel ton vuurwerk is er verkocht?
Dan kan je deze getallen namelijk daarmee vermenigvuldigen

14.000 ton in 2022/2023 aldus Longfonds die de bron bij emissie register halen.

Dan kom je uit op 595 ton PM10 en 470ton pm2.5

De overheid instanties: 1400ton PM10 en 737ton PM2.5

Dus Nederland werkt met een totaal andere emissie factor dan die het Duits vuurwerk onderzoek heeft ondervonden..

Edit:
In de bijlage de getallen die RIVM gebruikt voor de EF

Bijlagen

• Screenshot 2025-02-12 202218.png
    Screenshot 2025-02-12 202218.png
    118,4 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
Het zou een verzoek van vvd (en NSC) in de kamer zijn geweest, om meer informatie vanuit het kabinet te verkrijgen en deze te kunnen meenemen in hun uiteindelijke oordeel. Ook zou de gestelde termijn (waarop de mogelijke wet zou ingaan) door de initiatiefnemers daarin een belangrijke rol spelen.
(Hopelijk duidt dat laatste niet op een mogelijk (meerjaren)plan tot gespreide uitfasering van consumentenvuurwerk waarmee vvd/nsc mogelijk wel akkoord zou kunnen gaan.)

Wederom, die berichten over opsplitsen van het debat / uitstel van het oordeel tot maart komen uit een discord, weet niet wat de echte bron is/was.
Kreeg dit antwoord van Caroline vd Plas:

1739388443249.png

Back
Bovenaan