GroenLinks/PvdA en Partij voor de Dieren proberen opnieuw vuurwerk wettelijk te verbieden

Ik was ook onder de indruk van Eerdmans. Die vond ik sterker in zijn antwoorden op interrupties. Naar mijn mening schiet caroline daar nog wel iets tekort. Beide hadden wel een heel sterk betoog hoor, top!

Ik was ook onder de indruk van Eerdmans. Die vond ik sterker in zijn antwoorden op interrupties. Naar mijn mening schiet caroline daar nog wel iets tekort. Beide hadden wel een heel sterk betoog hoor, top!

Vond de SP ook wel aardig die van nispen was lekker fel.

Klopt Eerdmans is verbaal heel sterk. Vd Plas heeft absoluut goeie dingen maar haar uitleg schiet nog wel eens wat tekort.

PvdA/GL in Hattem probeert wanhopig landelijk politiek te beïnvloeden. Opvallend zijn de zwakke argumenten in de motie..​

Gemeenteraad buigt zich 3 februari over motie vuurwerkverbod​

Door
de nieuwsredactie
-
3 februari 2025

Jaap van Tiel, PvdA/GroenLinks en Erwin Kwakkel, D66, hebben samen de motie ‘vreemd aan de orde van de dag’ ingediend met als onderwerp het kabinet en de Tweede Kamer met spoed een brandbrief te sturen met betrekking tot een landelijk verbod consumentenvuurwerk. Over de motie zal vanavond 3 februari tijdens de gemeenteraadsvergadering gestemd worden.

Een motie is vreemd als de motie gaat over een onderwerp dat niet op de agenda van de raad staat maar waarvan de indieners vinden dat deze toch behandeld moet worden. Het heet dan een ‘motie vreemd aan de orde van de dag’. Meestal gaat het om een actueel onderwerp of een onderwerp met spoed.

Landelijk
Onder andere de miljoenenschade en het feit dat handhavers en hulpverleners belemmerd en mishandeld worden met vuurwerk was aanleiding om deze motie op de agenda van de gemeenteraadsvergadering te krijgen.
Eerder was er landelijk al een gezamenlijke oproep van burgemeesters van veel grote en kleine gemeenten, politie en hun Centrale Ondernemingsraad en politiebonden, alle ziekenhuizen, patiëntenverenigingen, maatschappelijke- dierenwelzijnsorganisaties en landelijke politieke partijen etc. die (vaak al jaren) oproepen tot een landelijk vuurwerkverbod.
Inmiddels is 65% van de bevolking voor een vuurwerkverbod.

De motie roept op om met spoed een brief te sturen naar het kabinet en de Tweede Kamer in verband met behandeling van een nieuw voorstel voor een landelijk vuurwerkverbod dat op 19 februari in de Tweede Kamer wordt behandeld. De brief heeft als doel de landelijke politiek aan te moedigen om wetgeving of andere maatregelen in te voeren die bijdragen aan een veilige en gezonde omgeving voor alle inwoners van Nederland.

De motie: https://raad.hattem.nl/Reports/Docu...cumentId=8d440d8f-8265-48f0-a4a1-482cabf7310d

Laatst bewerkt:
Rare jongens daar in Gelderland zitten daar allemaal DHR Dooper te spelen. Maar is het niet zo dat daar de verboden niet werken in bepaalde steden van Gelderland en vervolgens drammen om een landelijk verbod. Of zijn ze in Hattem echt stekeblind?

Hattem wonen 3 man en een paardenkop die moeten druk uit oefenen op het kabinet :bonk::bonk::bye::bye:
Het is toch wel bijzonder, dat een gemeente waar het naar eigen zeggen rustig was, zich bemoeid met de landelijke politiek (zie hieronder). En wat betreft de getallen, kan iemand die meneer Kwakkel een HVLV flyer toesturen?

Politiek Hattem klaar met particulier vuurwerk​

Door
de nieuwsredactie
-
4 februari 2025
Vuurwerkschade in Hattem
De Hattemse gemeenteraad toonde zich afgelopen maandag 3 februari tegen particulier vuurwerk. Aanleiding was een motie van PvdA/GL en D66 die het college opriep om in actie te komen voor een landelijk vuurwerkverbod. Bijna alle politieke partijen in de raad steunden de motie.

Brandbrief
In de motie roept de gemeenteraad het college op om met spoed een brandbrief te sturen naar het kabinet en de Tweede Kamer en daarin te pleiten voor een landelijk verbod op verkoop, bezit en afsteken van vuurwerk door particulieren. Teun Juk (CDA) en enkele andere raadsleden zouden het jammer vinden wanneer er geen ruimte meer zou blijven voor tradities als carbidschieten en georganiseerd vuurwerk. Deze aanvulling werd verwerk in de motie.

Doden, oogletsel, hulpverleners belaagd
Aanleiding voor de motie vormen onder meer de twee doden en vele gevallen van oogletsel in het land. Erwin Kwakkel: ‘Dat het in Hattem redelijk rustig was in het afgelopen jaar mag geen reden zijn om niet in actie te komen. De kans op ongevallen is hier niet minder dan in andere plaatsen. Bovendien is 60% ervan veroorzaakt door legaal vuurwerk.De andere aanleiding die door meerdere raadsleden werd genoemd is de toenemende agressie in de richting van politie en hulpverleners.
Ook Erik Kleinpenning (VVD) toonde zich niet tevreden met de lijn die zijn partij landelijk kiest. Marinus Kers (ChristenUnie) bekende in zijn betoog een groot liefhebben van vuurwerkte zijn, maar hij gaf ook aan dat de realiteit inmiddels wel dwingt tot een landelijk vuurwerkverbod.

Lokaal oplossen
HattemCentraal dat geen banden heeft met een landelijke politieke partij, stemde als enige partij tegen de motie. Deze partij legt in een verklaring achteraf uit dat Hattem zelf verantwoordelijkheid moet nemen door nu al een vuurwerkverbod in bepaalde gebieden in te stellen. Daarnaast vindt HattemCentraal dat er eerst betere bescherming moet komen voor hulpverleners voordat een landelijk verbod haalbaar is.

Back
Bovenaan