GroenLinks/PvdA en Partij voor de Dieren proberen opnieuw vuurwerk wettelijk te verbieden

Heb de brochure gedownload om op een rustig moment te kunnen bekijken.
Wat ik wel in vogelenvlucht heb gezien is dat het maar in een paar gemeentes steeds weer hommeles is .

Ik hoop van ganse harte dat het nog jaren niet verboden word….maar mochten de groene rukkers het winnen en het verbod komt erdoor dan hoop ik dat duitsland ook gelijk met een verbod komt……en dat om deze reden….dat dan dat k.tbedrijf van lesli gelijk op de fles gaat omdat ze dan hun vuurwerk niet kunnen slijten bij de buren…..ze hebben alles weggegeven behalve onze onderbroek ipv van voor onze traditie te vechten, want dit hebben we moeten doen anders was er al een verbod geweest maar daar geloof ik geen malle moer van.
Nogmaal ik hoop dat we nog een paar jaar door mogen stoken.

Toch denk ik dat de VVD eindstand niet mee wil gaan met de plannen van Jesse Klaver, dat is mijn stille hoop een beetje momenteel.
Toch heeft de VVD wel vaak gezegd af te willen wachten hoe het verbod op knalvuurwerk zal verlopen, maar dat is ook puur verboden door onwetendheid.. Ze dachten waarschijnlijk dat die harde knallen dan over zouden zijn.......

Ergens voel ik irritatie en ironie. Iets concreet benoemen als maatschappelijk probleem kan dus wél, behalve als het om 31-12 gaat ;)..

• Like
Waarderingen: GMP
Toch denk ik dat de VVD eindstand niet mee wil gaan met de plannen van Jesse Klaver, dat is mijn stille hoop een beetje momenteel.
Toch heeft de VVD wel vaak gezegd af te willen wachten hoe het verbod op knalvuurwerk zal verlopen, maar dat is ook puur verboden door onwetendheid.. Ze dachten waarschijnlijk dat die harde knallen dan over zouden zijn.......

Dat baart mij nog de meeste zorgen, de mensen die uiteindelijk gaan bepalen dat een bepaald stuk vuurwerk of al het vuurwerk verboden moeten worden hebben er zelf totaal geen verstand van.

Voor de mensen die van plan zijn om te mailen, we zijn niet alleen afhankelijk van de VVD, maar vergeet niet om de NSC, CDA, en SP te mailen die waren tot vorige jaar ook nog tegen maar als die alle 3 een draai maken, dan staan we uiteindelijk nog steeds met lege handen.

Kreeg op de mail vd coalitiepartijen (in t kort) terug dat ze de vuurwerktraditie omarmen en harder willen optreden tegen excessen.... ga er vanuit dat dit dan ook zo blijft. Ze (VVD vooral) hebben nml. net een soort van anti cobra taskforce ingesteld per 1 jan 2025. Volgens mij zelfs met samenwerking BE/DE. Om illegaal vuurwerk sneller en beter op te sporen. Alles ingesteld op de huidige situatie. Bv de VVD zou zichzelf, mede door bovenstaande, redelijk buitenspel zetten als ze zouden instemmen met verbieden lijkt me. Hun waren aanjagers van die werkgroep om cobras etc uit te bannen zodat de traditie kon blijven. Lijkt me dat ze het daar nu op gooien, kijken hoe deze werkgroep in de praktijk uitvalt. Dat er nu 15 gastn zijn gepakt is natuurlijk top nieuws voor ons.
Er zijn toch ook nog veel meer tussenwegen om te proberen - behalve alles maar direct te verbieden... denk aan (nog verder) inperken afsteektijden, leeftijd omhoog, gaasverpakking eraf, vuurwerkzones aanwijzen etc etc etc.
Daarnaast zullen deze partijen ook weten dat dit voorstel van de oppositie links alleen maar sterker maakt.
Lijkt me dat de coalitiepartijen in gesprek gaan met de politie(bonden) om tot een compromis te komen en om zo tot een meerjarenplan te komen. Elk jaar in januari dat (fake) gezever op nieuwspagina's en sociale media dat consumentenvuurwerk zó levensgevaarlijk is is niemand mee geholpen.
Als er niets veranderd houdt deze traditie echt wel een keer op, want dit is niet vol te houden voor deze partijen als zowat alle hulpverleningsinstanties over hen heenvallen. En vergeet ook niet de uiterst negatieve ilent afkeur nieuwsberichten van eind 2024..dit werkt ook zeker niet mee.

Ps. Als je kamerleden persoonlijk wil bereiken is het zeker aan te raden om ze in een tweet op X te taggen. Daar lezen ze volgens mij heel veel.

Laatst bewerkt:
Rustagh! Omdat het CDA (5 zetels) draait? Wie had daar nog op gerekend dan?

“Vraag of het tot landelijk vuurwerkverbod komt

Het is de vraag of het in Nederland na de ommezwaai van het CDA het tot een landelijk verbod komt. Het kabinet kondigde direct na de jaarwisseling aan de vuurwerktraditie niet nóg verder te willen inperken. De coalitie staat evenmin te springen.

PVV, VVD, NSC en BBB houden vooralsnog vast aan eerder ingestelde regels, zoals de beperking van de afsteektijden (2014), het verbod op zwaarder knalvuurwerk en vuurpijlen (2020) en de mogelijkheid voor gemeenten om zelf algehele vuurwerkverboden in te voeren (2022). Met partijen als SP en JA21 is bijna twee derde van de Tweede Kamer vooralsnog voorstander van het huidige vuurwerkbeleid.”

.
Er zijn toch ook nog veel meer tussenwegen om te proberen - behalve alles maar direct te verbieden... denk aan (nog verder) inperken afsteektijden, leeftijd omhoog, gaasverpakking eraf, vuurwerkzones aanwijzen etc etc etc.
Deze symboolpolitiek lost de echte problemen niet op en heeft ons gebracht waar we nu zijn. Een sterk uitgeklede traditie met nog steeds elk jaar angst voor een verbod.

Dan zie je op sbs6 een bericht over die hondenlui met hun petitie, vervolgens open je de site van t AD en lees je dit als eerste....

Rustagh! Omdat het CDA (5 zetels) draait? Wie had daar nog op gerekend dan?

Denk je iets te makkelijk over in mijn ogen. CDA klimt gestaag in de peilingen (15 zetels gemiddeld) en als het huidige kabinet dit jaar valt, welke kans erg reëel is, dan kan deze ommezwaai ons wel degelijk parten gaan spelen.

Denk je iets te makkelijk over in mijn ogen. CDA klimt gestaag in de peilingen (15 zetels gemiddeld) en als het huidige kabinet dit jaar valt, welke kans erg reëel is, dan kan deze ommezwaai ons wel degelijk parten gaan spelen.
Eens, ik ga er sowieso vanuit mochten we toch de dans ontspringen dat de jaarwisseling 2025/26 echt het laatste jaar is, het kabinet zie ik dit jaar nog wel vallen, en dan zijn de kaarten heel anders geschud bij deze zetelpeiling

Voortegentwijfel
GL/pvda 25PVV 37VVD 24
D66 9NSC 20
CDA 5BBB 7
Denk 3SP 5
Pvdd 3FvD 3
CU 3Ja21 1
SGP 3
Volt 2
537324

We hebben de VVD wel nodig. Zonder NSC zou het nog net wel lukken. Als de SGP overgehaald kan worden kunnen we zonder VVD. Mocht er hoofdelijk gestemd worden kunnen we evt wel enkele VVD stemmen missen.

Kennelijk zijn de initiatiefnemers van het wetsvoorstel dus overtuigd dat de VVD om is, dat is hun enige kans.

Back
Bovenaan