Ik heb deze avond mogen beleven vanaf het water in een bootje. Wij begonnen deze trip vanuit een haventje aan de kant van Breukelen, en moesten zodoende nog een best stukje varen naar de locatie. Natuurlijk had ik begrepen dat er eerst een soort van optocht over het water zou zijn, maar eenmaal aangekomen op de eerste plas water (tenminste zo noem ik hem dan maar) verzeilden we in een beste chaos van allerhande bizar uitgedoste boten en andere drijvende objecten die allemaal kriskras door elkaar heen in een slingerende beweging voeren op weg naar de Loosdrechtse kant. Overvolle boten, een kakofonie aan geluid, rook, vuurwerk en uitzinnige mensen.

Erg leuk om meegemaakt te hebben.
Na dit stukje voorpret zijn wij doorgevaren richting het Crusoë-eiland, vanwaar het vuurwerk het luchtruim zou gaan verlichten. Eenmaal aangekomen zijn we een rondje gevaren eromheen, en dachten we door de bossage de mortierbuizen te zien staan, tenminste dat hoopten we. We hoopten het juiste eiland te hebben gevonden, wat al een wonder op zich was zo in het pikkedonker. Aldaar vonden we een steiger en heb ik toch maar even voor de zekerheid met Ylke gebeld om het te verifiëren. Maar ook hij kon natuurlijk niet met zekerheid bevestigen dat we bij het juiste eiland waren aanbeland. Enkele ogenblikken later werd ons vermoeden bevestigd doordat een dame (overigens heel begrijpelijk hoor) ons op niet al te vriendelijke wijze verzocht direct weer door te varen. Ik melde dat we heel even de genodigden wilden begroeten, en dat werd getolereerd (waarvoor dank). Kort daarna kwam de speedboot aanvaren met daarin Ylke, Torrr én Fred! Na een kort gesprekje met elkaar en handen geschud te hebben met ook Dieter die ook even langskwam, zijn wij weer van het eiland af gevaren om een mooi plekje op te zoeken voor de show.
Door de inmiddels volop aanwezige diensten werden wij en anderen gemaand om op 200 meter afstand van het eiland te gaan liggen. Dat werd ook geprobeerd vol te houden, maar ik betwijfel nu nog steeds of wij ook werkelijk op deze afstand lagen. De eerste salutes kozen het luchtruim, en de korte maar best indrukwekkende en heftige show die erop volgde maakte een hele hoop goed na het gedoe over de te nemen afstand tot het eiland en de gehele muggen populatie, minus 1 voor DarkSoul

, die besloten ons ook gezelschap te houden.
Ik heb niet echt hele aparte effecten zien langskomen, maar de grootte, de perfecte vormen (weinig wind) en goede kleuren gaven ons zeker enige wow-momenten. Wel heb ik een effect gezien welke ik niet kan thuisbrengen, en/of de uitwerking wel geheel voldeed aan de verwachting (o.a. te zien in stefan's film op +/- 3.31 - 3.34)? De gouden finale (als je daarvan kunt spreken op zo'n kort showtje) was erg mooi en bleef ook heel mooi en erg lang hangen.
Ook lagen wij aan de kant waar de wind de rook vanaf blies en zodoende lagen wij na de show in een mistige van kruitdampen vergeven sprookjes-achtige positie, wat een heerlijke extra dimensie gaf aan de toch al geslaagde avond. Heerlijk blijft dat toch die geur...hmmmm.
Ik heb zelf niets gefilmd of gefotografeerd vanaf het bootje, maar mijn metgezellen wel. Als deze van goede kwaliteit blijken te zijn en ik ze in mijn bezit krijg, zal ik ze later ook plaatsen.
Al met al een hele gezellige en bijzondere beleving weer voor ons, en ongetwijfeld voor de gelukkigen op het eiland zelf.
Een heel mooi gebaar Dieter & Company!