Golden Moon Traveler [NIEUW 2026]

Is nergens gezegd.

Ik was wat te kort door de bocht, maar heb het ook geformuleerd met "o.a." dus ik stel nergens dat importeurs de enige verantwoordelijken zijn.

Er zijn trouwens wel degelijk signalen vanuit zowel winkeliers als liefhebbers dat importeurs met de deal erna vooral voor zichzelf hebben gezorgd en de winkeliers + liefhebbers het nakijken hebben gegeven. Dat had echt wel netter gekund m.n. voor winkeliers.

Dit soort gedachtes zijn niet uit de lucht komen vallen en vergeet niet dat telkens importeurs voor akkoord gingen met de uitfasering van bepaalde producten, maar gelijktijdig ook deze acties tegenspraken door alternatieven zoals "single shot mijnen","20 stuks groot babypijl pak" (herinnert iemand zich die van Lesli was het?), knallers (toen nog toegestaan in afgezwakte variant) of crackling grondbloemen met het visuele uiterlijk van vlinders en dergelijke, te introduceren. Single shot minen konden bijvoorbeeld evengoed misbruikt worden, is het niet?

Grondbloemen binnen CAT1 wilden importeurs niet meer aan vanwege de grote kans op afkeur. Maar nu schieten allerlei CAT1 grondbloemen als paddenstoelen uit de grond en lijkt deze angst plots niet meer aanwezig. Waarom was dat toen onlogisch en nu plots logisch?

Dat nu plots van alles mogelijk lijkt binnen CAT1 is ook alleen maar vanwege de omzet. Anders was dit allang gedaan aangezien CAT1 het hele jaar door mag.

Leuk gesproken, maar als het omgekeerd was, was de wereld hier te klein geweest en werd er waarschijnlijk geroepen de interne markt te beschermen.

Lijkt me meer iets wat we aan de Duitsers zelf over moeten laten te bepalen.

En diezelfde liefhebbers wordt door een van de grotere importeurs onder nota bene eigen naam koel gezegd "niet in een hoekje te liggen huilen omdat F2 niet meer bestaat", nadat een traditie van tientallen decennia abrupt is beëindigd. Vind jij dat een toon die past bij deze vuurwerk liefhebbende maatschappij en dit vuurwerk liefhebbende forum?
De frustratie is begrijpelijk, en ik denk dat vrijwel iedereen die het vuurwerk een warm hart toedraagt die frustratie over het verbod op F2 deelt.

Toch wordt er vaak één belangrijk punt vergeten: als bepaalde productgroepen destijds niet waren uitgefaseerd, hadden we waarschijnlijk al enkele jaren geleden te maken gehad met een volledig verbod op F2-vuurwerk.

Dat sommige importeurs daarna opnieuw de grenzen zijn gaan opzoeken, bijvoorbeeld met de introductie van F2-mines, laat naar mijn mening vooral zien dat zij niet uit overtuiging achter die uitfasering stonden. Ze zagen zich er echter wel toe genoodzaakt om een direct en volledig verbod op F2 te voorkomen.

Vergeet daarbij niet dat de overheid aan de onderhandelingstafel soms behoorlijk smerige spelletjes speelt en dat je daar als branche soms voor een voldongen feit wordt gezet.

Daarnaast denk ik dat we juist blij mogen zijn dat importeurs proberen F1-vuurwerk aantrekkelijk te maken voor de jeugd. Als we willen dat de vuurwerktraditie blijft bestaan, moeten jongeren ermee kennismaken. Als een generatie niet meer met vuurwerk opgroeit, wordt het uiteindelijk steeds minder vanzelfsprekend en bloedt de traditie langzaam dood.

Een traditie leeft namelijk niet in wetten of regels, maar in mensen. In gezinnen, vriendengroepen en generaties die het aan elkaar doorgeven. Juist doordat jongeren via F1 kennismaken met vuurwerk, blijft die traditie leven en wordt deze doorgegeven aan een nieuwe generatie.

En zolang die traditie blijft leven, zullen er altijd mensen zijn die verder willen. Die op zoek gaan naar vuurwerk dat mooier, groter, harder of indrukwekkender is. Dat begint misschien met F1, maar voor een deel van de liefhebbers ontwikkelt die interesse zich verder. Dat is nu eenmaal wat er gebeurt wanneer een hobby en traditie daadwerkelijk leeft.

En juist dát is uiteindelijk wat politiek Den Haag zal gaan zien. Je kunt F2-siervuurwerk verbieden, maar daarmee verdwijnt de behoefte aan vuurwerk niet. Als mensen generatie op generatie met vuurwerk blijven opgroeien, zal oud en nieuw niet ineens verdwijnen en zal de traditie niet zomaar stoppen omdat Den Haag dat in een wet heeft vastgelegd.

Als vervolgens blijkt dat oud en nieuw ondanks een verbod in de praktijk nog steeds wordt gevierd zoals het altijd is gevierd, dan zal politiek Den Haag op een gegeven moment moeten erkennen dat een verbod niet het gewenste effect heeft. Sterker nog: als je oud en nieuw daadwerkelijk veiliger wilt maken, zul je het vuurwerk dat mensen toch willen afsteken juist weer binnen de legaliteit moeten brengen.

Dat betekent wat mij betreft dat er uiteindelijk weer ruimte moet komen voor legaal F2-siervuurwerk. Niet omdat regels niet nodig zijn, maar juist omdat je een levende traditie beter kunt reguleren dan proberen weg te verbieden. Geef mensen weer een legaal, gecontroleerd en veilig alternatief, en je kunt veel beter sturen op hoe oud en nieuw eruitziet.

Want uiteindelijk kun je een traditie niet verbieden. Je kunt haar alleen uit de legaliteit duwen. En dat is precies wat politiek Den Haag uiteindelijk onder ogen zal moeten zien.

Ik baal als liefhebber ook echt enorm dat het stopt! Ik snap de frustratie ook… ik ben nog niet zo oud als sommige vuurwerk veteranen hier, maar wel veel gezien, gehoord en meegemaakt. Die herinneringen houd ik bij me…. Maar dit bied mij/ons nu wel de kans zoals hvlv zegt om jeugd, in mijn geval jonge neefje en nichtjes die vooral genieten van dat cat1
En ik geniet hier stiekem net zo hard van mee als vroeger! Uiteraard voelt het wel raar om die gehele voorpret te missen, maar als je als importeur toch voor elkaar krijgt om echt oldskool producten te hervormen wat nu wel mag, verlicht de voorpret zeker wel iets…

Back
Bovenaan