Gevoel bij "het perfecte stookweer"l

Status
Niet open voor verdere reacties.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Door het jaar heen zijn er gereld dagen waarbij de kriebels ineens flink omhoog schieten doordat het een perfecte dag is om flink te stoken.

Dat gevoel heb ik vaker, over het algemeen in de herfst en winter, maar herkennen jullie dat? En wat is voor jou precies het "perfecte stookweer"?

Het perfecte stookweer in mijn ogen is toch wel wat restjes sneeuw, overdag een mist (niet al te dicht maar dicht genoeg voor een mooie wintersfeer) en in de avond kraakhelder weer met windkracht 2 maximaal. Afgezien van de sneeuw had 2019-2020 bij mij dit weer, dat was gewoon geweldig. Het begon eigenlijk al vanaf 17:00 op te klaren qua mist, die rond 14:00 het dichtst was.

Het perfecte stookweer in mijn ogen is toch wel wat restjes sneeuw, overdag een mist (niet al te dicht maar dicht genoeg voor een mooie wintersfeer) en in de avond kraakhelder weer met windkracht 2 maximaal. Afgezien van de sneeuw had 2019-2020 bij mij dit weer, dat was gewoon geweldig. Het begon eigenlijk al vanaf 17:00 op te klaren qua mist, die rond 14:00 het dichtst was.

Helemaal mee eens, of zoals nu, 20 graden beetje grouw weer, droog en windstil

Het perfecte stookweer is voor mij dat het redelijk koud is, waterig zonnetje erbij en vooral droog. Ook mag er best nog wat sneeuw liggen. Heerlijk!

het perfecte stookweer is toch wel net genoeg wind dat de rook niet blijft hangen en heel zachjes de sneeuw naar beneden dwarrelt als de avond valt:D

25 graden, zon net onder, klein zuchtje wind voor de rook, lage luchtvochtigheid en heldere lucht.
Dat koude weer kan ik wel waarderen hoor maar stoken met lekker weer is zoveel beter.

Perfect ( en realistisch ) stookweer voor mij op 31 december is uiteraard droog. Maar het mag ook best een beetje koud zijn, niet te veel wind maar net genoeg om de rook weg te krijgen. Dus windkracht 2 tot maximaal 3. Gevoelstemperatuur niet te laag ( weinig wind zorgt daar wel voor ) en het mooiste is nog als de zon overdag duidelijk doorkomt voor als ik nog overdag ga stoken. Een mooie blauwe lucht dus!

Sneeuw klinkt altijd leuk en romantisch maar dat heb ik liever niet. Grondvuurwerk houdt daar niet zo van en het maakt alles ook weer nat. Matten, spinners en andere producten moeten gewoon op een droge ondergrond waar het geluid en de beweging niet op worden gedempt en afgeremd.

Vanavond is het voor het eerst een stuk kouder. Moest meteen denken aan dit topic. Mooi helder en lekker fris.

Vanavond is het voor het eerst een stuk kouder. Moest meteen denken aan dit topic. Mooi helder en lekker fris.

Mee eens, toen ik vanavond naar het werk fietste vond ik het ook een stuk frisser. Zag ook redelijk veel dauw, we gaan de goede kant weer op gelukkig.

Foto'tje van een van mijn stookplekken op 1 jan 2020. Dit is voor mij toch wel het ideale stookweer..

Edit: krijg de foto niet gedraaid. Het perfecte stookweer is voor mij toch wel helder met lichte vorst.

Bijlagen

• 20200101_095025.jpg
    20200101_095025.jpg
    229,4 KB · Weergaven: 0
  • 20210914_152649.jpg
    20210914_152649.jpg
    248 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Windkracht 2 of 3, -4 qua temperatuur en een laagje van 5 centimeter sneeuw en een dun laagje nevel, waardoor de kleuren extra mooi uitkomen.

Met een thermoonderbroek aan tegen de kou is dit de ideale winterse setting. Ik heb ook wel eens oud en nieuw gevierd bij +10 graden en zelfs +30 graden, maar dan ontbreekt het gevoel toch wel een beetje bij mij.

Hoewel ik iedereen zijn witte kerst gun, heb ik het liefst wat warmer, droog weer, met een beetje wind om de rook af te voeren. Maar uiteindelijk is elk weer met oud en nieuw prima stookweer...

Afgelopen jaarwisseling had voor mijn regio het beste stookweer in tijden.. Temperatuur vlak onder nul, windstil, en kraakhelder.

Het gevoel bij het perfecte stookweer is, stoken in zo'n heerlijk december klimaatje! Helder weer zo tegen 0 graden aan! Het inademen van de droge koude lucht die zo lekker fris voelt en het opsnuiven van de kruitdampen die zo verrukkelijk smaakt!

Hoe vaak ik wel niet buiten loop in de herfst/winter en zeg: "het is oud en nieuw weer ". Vaak is het dan vrijwel windstil en koud. Zo'n 0-5°C. Maar mijn droomweer is toch wel een aantal dagen vantevoren een flink pak sneeuw, zodat de wegen al goed te doen zijn en het grondvuurwerk zijn werk goed kan doen. En dan reflecteren de vuurwerk-kleuren prachtig op de sneeuw!

Kraakheldere lucht, ongeveer min 3 met een zacht briesje welke net genoeg is om de rook weg te blazen zou helemaal top zijn. Wat restanten sneeuw die nog her en der liggen maakt het dan helemaal af :droolthum

Moet zeggen, vanochtend vroeg kwam het wel redelijk in de buurt van het perfecte stookweer. Een klein beetje wind en helder. Nog een paar graden eraf en het was perfect.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan