Gepakt met vuurwerk

ik moet wel zeggen dat ik aardig wat kilo's had, 440kg, maar dat was voornamelijk door wat grote blokken, het woord Enschede is ook meerdere keren gevallen in de rechtbank.
de ovj begon zijn formulering met dat er voor big 5 artikelen een jaar cel kan staan, maar onder het mom van first offender, en een blanco strafblad kwam hij met die 240 uur.
dat je voor iets gestraft word vind ik ok, de mate valt over te discussiëren.
maar dat je nadat je hebt vast gezeten, wat in mijn geval alles bij elkaar 6 uur was, je gewoon weer op de straat word gezet en er gewoon 25 maanden niks hoort totdat je een dagvaarding krijgt vind ik niet normaal.

ben destijds ook gepakt naar aanleiding van een bestelling bij dutch-pyros.
ik ben er de komende 2 jaar wel ff klaar mee met vuurwerk in nederland, ik wijk de komende 2 jaar wel uit naar familie in noorwegen

Tsja, het woord Enschede heb ik ook wel gehoord tijdens de zitting. Zal wel standaard zijn bij justitie. Maar goed, morgen begin ik aan mijn eerste uurtjes van de 80 uur.

ben benieuwd wat mij te wachten staat, 674 kg aan shells,blokken en wat spul van Original.
ben nu al aan het wachten van 29 december 2012 en nog steeds niks gehoord.
als ik dat hier zo lees kan ik nog wel een jaartje of anderhalf wachten

En als ze over Enschede beginnen kan je toch ook gewoon de vraag terug stellen. Weet u wat daar gebeurd is dan wat er lag aan vuurwerk,was het wel vuurwerk???
Daar hebben ze zelf ook geen antwoord op en mogen ze ook eigenlijk niet gebruiken want daar is de waarheid tot op vandaag nog steeds niet boven water gekomen.
Dus zullen ze dat ook geen tweede keer gebruiken als je die vraag stelt.

Dit vind ik een goede Nismo!

ik ben destijds 17 november 2009 opgepakt en 31 jan. 2012 moest ik pas voorkomen... 2 jaar en 3 maanden na dato. en in de tussentijd zit je steeds met de gedachte dat je in het ergste geval vast komt te zitten... lekker hoor :frusty:

Good luck. Ik weet hoe het is, het beste kun je het allemaal maar accepteren en naar behoren uitvoeren.
Beste voor jezelf en je gezin.

Als ik al de verhalen in dit topic lees snap ik gewoon niet dat men met illegale praktijken bezig blijft. Straffen zijn niet mals. En ook al kom je er alleen maar met een werkstraf vanaf, de tijd voor het daadwerkelijke vonnis blijft een stressvolle periode.

Nee, het beste voor jezelf en je gezin (als je dat al hebt) is gewoon die illegale zooi te laten staan. Niet om de moraalridder te spelen, maar omdat ik er werkelijk zo over denk.
Ik moet er niet aan denken om voor 'iets simpels' als vuurwerk in het verhoorbankje plaats te moeten nemen. Het zou me misschien zelfs m'n baan kunnen kosten!
Met al die 'voorstress' kun je toch ook gewoon niet genieten van de aanloopperiode naar DE dag in december?

hier heb je een punt dabombe... zo denk ik er nu ook over. ik was echter een echte freak (nog steeds) en dacht niet aan de risico's. ik was gewoon blind. dat er een boel narigheid achter schuilt is een zekerheid. hier trouwens mijn mediabericht na veroordeling:

RAALTE - De politierechter in Zwolle heeft dinsdag de 27-jarige J. van D. een werkstraf opgelegd van 240 uur en een voorwaardelijke gevangenisstraf van een maand. De Raaltenaar had eind 2009 voor duizenden euro's aan illegaal vuurwerk thuis liggen. Het was destijds een verslaving, zo merkte hij op.

,,Het was echter ook veel en extreem gevaarlijk vuurwerk'', reageerde de officier van justitie. Het vuurwerk voldeed niet aan de Nederlandse eisen. Van D. had het opgeslagen in zijn woning boven een café. Van D. zei destijds blind te zijn geweest voor de gevolgen. ,,Inmiddels ben ik van mijn obsessie af."

De officier van justitie eiste de maximale werkstraf van 240 uur en een voorwaardelijke celstraf van een maand. De rechter ging mee met deze eis.

ik ben destijds 17 november 2009 opgepakt en 31 jan. 2012 moest ik pas voorkomen... 2 jaar en 3 maanden na dato. en in de tussentijd zit je steeds met de gedachte dat je in het ergste geval vast komt te zitten... lekker hoor :frusty:

Dat vond ik ook erg ja, vind dat gewoon schofterig.
Maar daar hebben ze schijt aan

Dat vond ik ook erg ja, vind dat gewoon schofterig.
Maar daar hebben ze schijt aan
Volgens artikel 70 Wetboek van Strafrecht vervalt het recht op strafvervolging bij overtredingen na twee jaar. In artikel 71 staat dat de termijn begint te lopen op de dag na de dag waarop de overtreding is begaan. De vraag is dus op welke datum hij de dagvaarding heeft ontvangen. Is dit meer dan twee naar na de datum waarop hij de overtreding heeft gepleegd, dan kan hij een beroep doen op niet ontvankelijkheid van het Openbaar Ministerie.

Dit las ik op een site toen ik 3 jaar later pas een boete binnenkreeg van door rood rijden, ja inderdaad heeft 3 jaar geduurd en daardoor heb ik niks hoeven betalen doordat het te lang heeft geduurd, dus zal mij benieuwen of dit ook voor jullie geld..

Volgens artikel 70 Wetboek van Strafrecht vervalt het recht op strafvervolging bij overtredingen na twee jaar. In artikel 71 staat dat de termijn begint te lopen op de dag na de dag waarop de overtreding is begaan. De vraag is dus op welke datum hij de dagvaarding heeft ontvangen. Is dit meer dan twee naar na de datum waarop hij de overtreding heeft gepleegd, dan kan hij een beroep doen op niet ontvankelijkheid van het Openbaar Ministerie.

Dit las ik op een site toen ik 3 jaar later pas een boete binnenkreeg van door rood rijden, ja inderdaad heeft 3 jaar geduurd en daardoor heb ik niks hoeven betalen doordat het te lang heeft geduurd, dus zal mij benieuwen of dit ook voor jullie geld..

Deze mensen zijn gepakt met vuurwerk. Dat is geen overtreding maar een misdrijf. Zowel een overtreding als een misdrijf is een strafbaar feit. Bij het begaan van een overtreding krijg je geen aantekening binnen het justitieel documentatieregister (ofwel je verklaring van goed gedrag) maar bij een misdrijf wel. Een overtreding verjaart naar, in beginsel 3 jaren art. 70 lid 1 onder 1 Sr.

De meeste vuurwerkdelicten zullen vallen onder art. 70 lid 1 onder 2 Sr, dus 6 jaren verjaringstermijn. Je verhaal gaat dus helaas niet op voor de mensen die zijn gepakt met vuurwerk.

Het is misschien niet leuk om lang te moeten wachten totdat je voor moet komen,maar hoe langer het duurt hoe beter het voor je is.
Maar daar moet je advocaat op in springen en kan je echt wel een milderen straf op leveren door de tijd die er tussen zit.

Dit vind ik een goede Nismo!

Ik had precies het zelfde. En de sfeer word er ook niet beter van thuis! Iedereen was het begeven moment vergeten en dan ligt er opeens een brief op de mat.. Tijdens het proces en zelfs er na is het gewoon geen pretje in je omgeving als het om vuurwerk gaat. Dat is hier nog steeds een taboe.

Dat is ook mooi op tijd zeg.
art. 6 lid 1 EVRM --> zegt dat je binnen een redelijke termijn moet worden vervolgd. Nu lijkt mij dit niet echt een complexe zaak waardoor een schending van die termijn onaanvaardbaar is, met als gevolg strafvermindering. Kortom doe, of je advocaat, er een beroep op!

Deze mensen zijn gepakt met vuurwerk. Dat is geen overtreding maar een misdrijf. Zowel een overtreding als een misdrijf is een strafbaar feit. Bij het begaan van een overtreding krijg je geen aantekening binnen het justitieel documentatieregister (ofwel je verklaring van goed gedrag) maar bij een misdrijf wel. Een overtreding verjaart naar, in beginsel 3 jaren art. 70 lid 1 onder 1 Sr.

De meeste vuurwerkdelicten zullen vallen onder art. 70 lid 1 onder 2 Sr, dus 6 jaren verjaringstermijn. Je verhaal gaat dus helaas niet op voor de mensen die zijn gepakt met vuurwerk.

Gelukkig beantwoord je hier je eigen opmerking al :D

@ 87jimmy87: wel toevallig dat je net 1 dag bent gepakt na de wijziging van het vuurwerkbesluit. 10 november 2011 gingen namelijk nieuwe straffen van kracht.
Gratis advies van mij: attendeer je raadsman erop indien hij zich hier nog niet in heeft verdiept :wink:

Gelukkig ging het bij mij snel, inval 17 april 2013, vast in voorarrest tot 1 juni, uitspraak 21 november 2013, en nu mijn eerste 4 uur van de 80 taakstraf af kunnen schrijven. Binnen een jaar na 'overtreding' van alles af. Zaak met de woningbouw is sinds gisteren ook rond, mag onder voorwaarden blijven wonen in mijn woning.
Het kan dus wel snel gaan, het onderzoek heeft geduurd tot 7 november 2013, op die dag moest ik terechtstaan en kreeg ik de eis en bleek dat enkele rapportages van de eod nog niet in het dossier waren meegenomen omdat deze te laat waren door gefaxt...

Gelukkig ging het bij mij snel, inval 17 april 2013, vast in voorarrest tot 1 juni, uitspraak 21 november 2013, en nu mijn eerste 4 uur van de 80 taakstraf af kunnen schrijven. Binnen een jaar na 'overtreding' van alles af. Zaak met de woningbouw is sinds gisteren ook rond, mag onder voorwaarden blijven wonen in mijn woning.
Het kan dus wel snel gaan, het onderzoek heeft geduurd tot 7 november 2013, op die dag moest ik terechtstaan en kreeg ik de eis en bleek dat enkele rapportages van de eod nog niet in het dossier waren meegenomen omdat deze te laat waren door gefaxt...

Met de woningbouw heb je wel geluk dan wat die voorwaarden ook mag zijn.Ik stond 2 weken later op straat zonder pardon en zoek het maar uit.

Met de woningbouw heb je wel geluk dan wat die voorwaarden ook mag zijn.Ik stond 2 weken later op straat zonder pardon en zoek het maar uit.

Wat had je allemaal in huis dan zodat je je zomaar op straat gooien? En maakt het daarbij nog uit of het in huis is of in een schuur?

Wat had je allemaal in huis dan zodat je je zomaar op straat gooien? En maakt het daarbij nog uit of het in huis is of in een schuur?

Ik weet niet of het iets uit maakt waar het ligt,het is hun grond dus ik denk dat het niet uit maakt.
Het ligt gewoon aan de verhuurder want bij mij stond er ook niets in het reglement en hebben ze het gelijk getrokken aan een wietplantage.
Ik had het in allebei liggen zowel schuur als binnen.
Wat ik allemaal had liggen is z'n beetje alles wat blijkbaar niet mocht:D totaal 1500 kg.

Meestal staat er in de Huurcontracten, Het is verboden IN of OP het gehuurde:

En dan volgt er een hele lijst, waaronder ook "hennep te telen"

Hoe het zit met (grote) opslag van vuurwerk, ik denk dat je zonder pardon op straat gezet kunt worden.
De meeste Woningbouwverenigingen hebben zoveel convenanten tegenwoordig en de regels zijn een stuk strenger dan vroeger.

Er wordt gewoon gesuggereerd dat je een gevaarlijke situatie gecreeerd hebt voor jezelf, je medebewoners en de omgeving. Mijn vrouw werd middels een brief gevraagd om de huur op te zeggen terwijl de woning op mijn naam staat en ik vast zat op dat moment.
Nooit doen, gewoon via de kantonrechter proberen, heb je in ieder geval uitstel, als je zaak nog niet is voor geweest, ben je nog steeds verdachte!

Voor mij heeft het goed uitgepakt achteraf,heb een jaar bij mijn ouders gewoond zogenaamd,omdat ik van mijn vriendin af ben gegaan (idee van mijn advocaat)kon zij blijven wonen in het huis met de kleine.
Ik had toen genoeg aan mijn kop om me te verdiepen in het huis,achteraf had ik het kunnen winnen voor de rechter. Maarja achteraf is alles makkelijker. Woon nu veel mooier,buurt vind mijn hobby super en heb het huis vol 31 dec met buren en mensen uit de buurt.
Waar ik woonden kon ik toch niet meer rustig wonen ze keken je met de nek aan daar,en alles wat je doet word je in de gaten gehouden. Heb het gehad dat ik met dozen naar binnen liep en dat er 15 min later politie voor de deur stond.En aangezien ik daar stiekem woonden want mocht daar niet meer komen is dat zeer moeilijk als ze je allemaal in de gaten houden.

Maar goed net wat janbakker zegt mocht je dit een keer krijgen niks tekenen en eerst een advocaat nemen die het voor je over neemt want ze kunnen je niet zomaar uit huis zetten als je vuurwerk in huis hebt,en net als bij de mijne hebben de meesten er niets over in het reglement staan en kunnen ze net als bij mij gedaan is(gelijk trekken aan wietplantage) niet maken en is het in strijd met de wet.

Back
Bovenaan