Gepakt met vuurwerk

Naar mijn mening scheer je dan iedereen over een kam

1 Niet iedereen slaat 100en of 1000en kg´s zwaar vuurwerk op in een woonwijk
2 Niet iedereen blaast tijdens de jaarwisseling verkeersborden,prullenbakken, speeltoestellen etc op

Dat men vuurwerkliefhebbers als uitschot ziet heb je vooral te danken aan het echte uitschot dat alles opblaast, en aan de media die alles zwaar moet overdrijven.
Vind het dus onterecht dat je de echte liefhebbers op dit forum een zwaardere straf gunt.
Maar goed laten we maar weer ontopic gaan :wink:

@ kamikaze ik vind uitspraken als van mij had de straf hoger gemogen etc eerlijk gezegd een beetje ongepast. Het is voor mensen al zuur zat dat ze hun spullen kwijt zijn, en een strafblad + taakstraf/boete opgelegd krijgen. En dan kun je wel zeggen ja eigen schuld je weet dat het niet mag en dat is het risico. Maar daar zijn we alle zelf ook wel van op de hoogte.
Maar vind dit soort uitspraken gewoon niet tof.
Verder geen aanval naar jou toe, wou het gewoon even melden.

Maar goed even een vraagje van mijn kant. De laatste jaren zijn de straffen voor het in bezit hebben van proffesioneel vuurwerk zwaar verhoogd. Stel nou dat je in december 2010 gepakt bent, en dit moet anno 2013 nog steeds voorkomen.
Word je dan gestrafd naar de regels van 2010? En kan iemand mij vertellen wanneer de big 5 is ingevoerd?

Dennis de straffen die zo mooi op papier staan met van 1 tot 10 zoveel enz enz daar moet je niet naar kijken want dan word je gek. Ik heb 3 jaar lang voor het gerecht gelegen met een zaak waar je u tegen zegt,z''n beetje alles wat op die lijstjes staan was van toepassing. Wat belangrijker is, waar moet je voorkomen, boven in het land of beneden dat scheelt heel veel, en hoe ben je aan je vuurwerk gekomen, en zo zijn er nog heel veel dingen die mee rekenen. Over welke wet van toepassing is 2010 maar je zou er dan goed aan doen een advocaat te nemen, Als je gepakt word in 2010 dan gelden ook die regels van toen. Jij kan er niets aan doen dat zij zo lang wachten.Voor de veder rest als je nog specifieke vragen hebt, als ik kan helpen bij een zaak van iemand zal ik dat doen. Maar dat wil niet zeggen dat de rechter die die gene krijgt het zelfde doet. Blijft altijd afwachten. Maar dan kan je altijd nog in hoger beroep gaan als je het niet met de uitspraak eens bent. (kamikaze) Dat kan namelijk altijd tot aan de hogerraad die uitspraak is bindend.

Laatst bewerkt:
Naar mijn mening scheer je dan iedereen over een kam

1 Niet iedereen slaat 100en of 1000en kg´s zwaar vuurwerk op in een woonwijk
2 Niet iedereen blaast tijdens de jaarwisseling verkeersborden,prullenbakken, speeltoestellen etc op

Dat men vuurwerkliefhebbers als uitschot ziet heb je vooral te danken aan het echte uitschot dat alles opblaast, en aan de media die alles zwaar moet overdrijven.
Vind het dus onterecht dat je de echte liefhebbers op dit forum een zwaardere straf gunt.
Maar goed laten we maar weer ontopic gaan :wink:

Toch nog even op inhaken;
Ik gun niemand een hogere straf, niemand specifiek in ieder geval, het mag alleen wel wat hoger van mij. Juist zodat het échte uitschot het af gaat leren, en dat daar dan af en toe een "onschuldige" vuurwerkliefhebber onder te leiden heeft ben ik bereid te accepteren.
Juist alles verder omhoog knallen die boetes, want het vernielende uitschot heeft misschien een 100 euro waar ze mee slopen, dan is 1000 euro boete een aardige afschrikking mits de pakkans ook flink omhoog gaat. Een vuurwerkliefhebber die 500+++ euro uitgeeft aan illegaal vuurwerk neemt bewust dat risico. Hoe mooi illegaal vuurwerk ook is, het zorgt gewoon voor veel overlast.
Boetes en pakkans flink omhoog -> minder illegaal vuurwerk -> minder vandalisme en overlast -> kleinere kans dat er op kort termijn een totaalverbod komt.

Ik gun niemand een hogere straf, niemand specifiek in ieder geval, het mag alleen wel wat hoger van mij. Juist zodat het échte uitschot het af gaat leren, en dat daar dan af en toe een "onschuldige" vuurwerkliefhebber onder te leiden heeft ben ik bereid te accepteren.
Juist alles verder omhoog knallen die boetes, want het vernielende uitschot heeft misschien een 100 euro waar ze mee slopen, dan is 1000 euro boete een aardige afschrikking mits de pakkans ook flink omhoog gaat. Een vuurwerkliefhebber die 500+++ euro uitgeeft aan illegaal vuurwerk neemt bewust dat risico. Hoe mooi illegaal vuurwerk ook is, het zorgt gewoon voor veel overlast.
Boetes en pakkans flink omhoog -> minder illegaal vuurwerk -> minder vandalisme en overlast -> kleinere kans dat er op kort termijn een totaalverbod komt.

Kamikaze je haalt het een en ander door elkaar, illegaal vuurwerk heeft niets te maken met overlast. Het te vroeg afsteken wel, je kan met legaal vuurwerk ook overlast veroorzaken.
Als ik mijn vuurwerk een paar maanden na oud of nieuw bewaar en begin dan te gooien met legaal vuurwerk hebben ze overlast van mijn, als ik mijn illegaal vuurwerk bewaar tot 31 dec tot een uur of 10 heeft niemand daar last van. Punt twee hogen boetes werkt niet omdat het besef pas komt na dat je gepakt word en het is bewezen dat het gevoel van gepakt zijn na 10 maanden weer af neemt. Onderzoek uit Engeland, daar hebben ze de verkeer boetes een paar jaar geleden belachelijk omhoog gegooid omdat er zoveel overtredingen waren, maar dat heeft niets uit gehaald sterker nog het is in de afgelopen 10 jaar met 100% toegenomen. Dus ik zou zeggen laat iedereen in zijn waarde, voor die gene de dingen doen die volgens de wet niet mogen, daar hebben we politie voor en die krijgen een goed salaris dus laat ze daar ook maar iets voor doen. Er word immers al genoeg verboden in dit k*t land.

@Nederlandsvuurwerk,
Geen persoonlijke aanval verder, maar als je het beter weet; corrigeer me gewoon. I'm only humar after all en ik doe het alleen maar vanuit mijn inzicht en geringe juridische kennis.

@Dennis,

Begrijp me niet verkeerd, maar in sommige gevallen zie ik het overdreven delen van verhalen (niet aan de orde in dit geval trouwens!) een beetje als aandachtzoekerij.
En je kunt ook niet ontkennen dat het niet zijn eigen schuld is. De reden dat alle (ongeacht of het vuurwerk, geweld, verkeer of wat dan ook is) boetes van mij omhoog mogen is dat mensen het dan misschien eindelijk eens af gaan leren en serieus na gaan denken over de risico's. En dan vooral de jeugd die van alles en nog wat doet.

Ter voorbeeld mag wapenbezit (messen e.d.) streng worden gecontroleerd en bestraft met een paar duizend euro boete en een weekje of wat zitten.
En ook al snijd ik mezelf er enigszinds mee in de vingers; ook vuurwerkstraffen en gevaarlijke verkeersovertredingen (dus niet de snelheidsboetes!) mogen van mij flink hoger. De reden? Dan leert men domme dingen misschien eens af, worden er minder domme/gevaarlijke dingen gedaan en krijgen sommige hobbies weer wat meer respect in de samenleving.

Waarom denk ik er zo over? Ik val volgens veel "mensen die mij niet goed kennen" onder het uitschot van de samenleving. Waarom? Ik ben vuurwerkliefhebber (foei), lust best een biertje (foei), rijd motor (foei) en rijd ook best door (foei), luister metal muziek (schijnt eng te zijn?) enzovoort enzovoort.
Waarom val ik dan onder "uitschot"? Schijnbaar omdat sommige mensen (ik zeg niet dat ik daar zelf niet ook mee heb geholpen) mijn mooie bezigheden structureel hebben verziekt met gevaarlijke situaties (illegaal vuurwerk, wapenbezit bij het stappen, gevaarlijke motorrijders etc). En die mensen mogen ze van mij best harder aan mogen pakken, ook al betekend dat dat ik zelf misschien een keertje een dure prent op de mat krijg (nee, ben geen moraalridder). Mensen moeten eens leren nadenken over hun acties voordat ze ze ondernemen, in plaats van als het eens mis is gegaan.

Ik weet niet waar jij het vandaan haalt dat een motor-rijdende, bier drinkende metal luisteraar die toevallig ook nog is van vuurwerk houd uitschot is van de samenleving? Anders zijn is geen uitschot zijn.

Dan hoop ik dat jij nooit in de politiek komt, en vind het ook jammer dat je zo denkt. Tegenwoordig word alles verboden als het iemand niet zint, of zijn er belachelijke boetes. En dat is niet mijn visie op het oplossen van verschillende problemen.

Waarom denk ik er zo over? Ik val volgens veel "mensen die mij niet goed kennen" onder het uitschot van de samenleving. Waarom? Ik ben vuurwerkliefhebber (foei), lust best een biertje (foei), rijd motor (foei) en rijd ook best door (foei), luister metal muziek (schijnt eng te zijn?) enzovoort enzovoort.
Waarom val ik dan onder "uitschot"? Schijnbaar omdat sommige mensen (ik zeg niet dat ik daar zelf niet ook mee heb geholpen) mijn mooie bezigheden structureel hebben verziekt met gevaarlijke situaties (illegaal vuurwerk, wapenbezit bij het stappen, gevaarlijke motorrijders etc). En die mensen mogen ze van mij best harder aan mogen pakken, ook al betekend dat dat ik zelf misschien een keertje een dure prent op de mat krijg (nee, ben geen moraalridder). Mensen moeten eens leren nadenken over hun acties voordat ze ze ondernemen, in plaats van als het eens mis is gegaan.

Denk je niet te negatief over jezelf?

Heb plezier met je hobby's in je prive leven.
Als je dat op een positieve manier uitstraal zal je niemand je een stempel uitschot geven.
Kijk maar eens naar de band leden van de muziek soort waar naar luistert.
Dat zijn meestal bare huisvaders die ook een gewoon gezin hebben.

Dan zou je het ook kunnen zien als iets wat niet werkt. Als er dagelijks volgens jou duizenden euro's aan boetes binnenkomen, dag in dag uit terwijl Nederland sowieso qua verkeersovertredingen de hoogste boetes uitschrijft. Ergens doen deze boetes dan niet hun werk, en spekken ze 'enkel' de staatskas. Ook vind ik het jammer dat Nederland steeds meer trekjes krijgt van Amerika, het tolerante Nederland is er helaas niet meer. Maar inderdaad, als je je aan de regels houd heb je niks te vrezen, alleen niet iedereen luistert even goed en heeft nog wel een eigen wil

Het vuurwerkgebruik in Nederland is volgens mij niet te vergelijken met het gebruik in andere landen. En daar waar minder gebruikt wordt, zijn automatisch ook minder incidenten. Nederland is echt een vuurwerkland, de laatste paar jaar weliswaar steeds minder maar springt er nog altijd uit. De conclusie bij de vergelijking met andere landen is in mijn ogen niet generaliseerbaar.

Ik denk dat de grootste boosdoener is de media, het is nog niet zo veel veranderd met vroeger. Ik loop al weer tegen de 40 jaar aan en als ik kijk wat er vroeger allemaal gebeurden. Er was geen telefooncel meer veilig, prullenbakken vlogen door de lucht,enz enz niet dat ik daar trots op ben, maar toen hadden we polen of andere Oostblok landen niet nodig voor zwaar vuurwerk. toen was België nog een land zonder regels, toen heten het vuurwerk uit België, geen bommen, of explosieve. De media zoekt gewoon woorden die bij de mensen blijven hangen, en als het kan waar de nek haren van overeind gaan staan. Alles verschuift een beetje,ander vuurwerk, andere dingen worden opgeblazen, maar voor de rest is er niets veranderd als alleen de mensen zelf. En daar ben ik van overtuigd dat dat komt door de media en de politiek. Media alles groter maken dan dat het is, liever schrijven dan naar de waarheid vragen. (Politiek) weten we er geen oplossing voor VERBEIDEN !!!!

Jup, de media is er voornamelijk om negatieve gedachtes in je hoofd te proppen. En een berg angst. Ik kijk al maanden geen tv meer. Vind zoiezo tv veels te druk. Alles flitst maar heen en weer en je krijgt nergens een goed beeld van.
We gaan steeds meer richting america, van je eten op je bord tot aan de reclames tussen programma's op tv !

Ik vind dat als je de wet wilt overtreden dat je dan ook de consequenties moet accepteren.
De stap van overlast veroorzaken met illegaal is veel groter dan met legaal vuurwerk.
Het knalt harder,duurt vaak langer en richt meer schade aan.
Toch ben ik nog steeds van mening dat als men hier praat over de echte liefhebbers van vuurwerk moeten ze er dan niet aan toevoegen dat ze liefhebber zijn van het illegale vuurwerk?
Hou je gewoon aan de regels en die zijn duidelijk dan word je ook niet gepakt.
En ik ben het eens dat de straffen hoger mogen want wij Nederlanders leren niet zo snel.
Elke dag komen er nog 10duizenden euro's binnen aan verkeersboetes dus met illegaal vuurwerk zal het niet anders zijn.

Hoezo had ik verwacht dat jij in dit topic zou reageren? Accepteer nou is een keer dat er vuurwerkliefhebbers zijn die niet alleen van Nederlands consumenten vuurwerk houden. En houd het lekker bij de nederlandse consumenten vuurwerk topics ipv de andere secties vol gal te spugen.

De stap van overlast veroorzaken met illegaal is veel groter dan met legaal vuurwerk
En al die consumenten potjes die vanaf de 29e worden afgestoken zorgen niet voor overlast. En die hebben geen burst in de lucht? Get a life gozer. En houd dit topic schoon van onzin

Ik hoor altijd heel veel over de media, die natuurlijk vooral vorig jaar heel veel negatief bericht gaven rondom vuurwerk.
Toch was ik er afgelopen jaar best blij mee, mensen in de wijk die al jaren wat rustiger aan doen of zelfs compleet gestopt waren kwamen weer met dozen naar buiten lopen.
Kwam door al het nieuws van de laatste maanden kreeg ik te horen: 'het begon weer te kriebelen'.

Ik hoor altijd heel veel over de media, die natuurlijk vooral vorig jaar heel veel negatief bericht gaven rondom vuurwerk.
Toch was ik er afgelopen jaar best blij mee, mensen in de wijk die al jaren wat rustiger aan doen of zelfs compleet gestopt waren kwamen weer met dozen naar buiten lopen.
Kwam door al het nieuws van de laatste maanden kreeg ik te horen: 'het begon weer te kriebelen'.

Bij mij begint er ook altijd wat te kriebelen als ik de media over vuurwerk hoor spreken. Mijn HANDEN. Zou ze zo der nek om willen draaien.

Kamikaze je haalt het een en ander door elkaar, illegaal vuurwerk heeft niets te maken met overlast. Het te vroeg afsteken wel, je kan met legaal vuurwerk ook overlast veroorzaken.
Als ik mijn vuurwerk een paar maanden na oud of nieuw bewaar en begin dan te gooien met legaal vuurwerk hebben ze overlast van mijn, als ik mijn illegaal vuurwerk bewaar tot 31 dec tot een uur of 10 heeft niemand daar last van. Punt twee hogen boetes werkt niet omdat het besef pas komt na dat je gepakt word en het is bewezen dat het gevoel van gepakt zijn na 10 maanden weer af neemt. Onderzoek uit Engeland, daar hebben ze de verkeer boetes een paar jaar geleden belachelijk omhoog gegooid omdat er zoveel overtredingen waren, maar dat heeft niets uit gehaald sterker nog het is in de afgelopen 10 jaar met 100% toegenomen. Dus ik zou zeggen laat iedereen in zijn waarde, voor die gene de dingen doen die volgens de wet niet mogen, daar hebben we politie voor en die krijgen een goed salaris dus laat ze daar ook maar iets voor doen. Er word immers al genoeg verboden in dit k*t land.

Het gaat mij niet eens zozeer om illegaal vuurwerk, maar gewoon al die dingen die onze mooie hobby('s) naar de t*ring helpen. Doordat er steeds gezeik is (overlast, illegaal vuurwerk enzovoort) komen die hobby's steeds meer richting het "verbod". Hoe kun je dat voorkomen? Niet op de huidige manier in ieder geval. Strengere controles en hogere pakkans doet al wonderen, dan is de groep die het verziekt van straat en houden de "normale" mensen een mooie bezigheid over.

Denk je niet te negatief over jezelf?

Heb plezier met je hobby's in je prive leven.
Als je dat op een positieve manier uitstraal zal je niemand je een stempel uitschot geven.
Kijk maar eens naar de band leden van de muziek soort waar naar luistert.
Dat zijn meestal bare huisvaders die ook een gewoon gezin hebben.
Ik heb weleens mijn dag niet. Heb ik wel vaker tegenwoordig. Heel veel gezeik op school, verraden door vrienden en mijn (ex-)vriendin, dus weinig vertrouwen meer in de omgeving. En dan raak je langzaamaan toch steeds verder de put een beetje in.
Dankzij een paar échte vrienden ben ik daar zo goed als voorbij inmiddels, of in gebeurd het minder vaak dat ik echt even heel diep zit. Zal wat tijd kosten voordat dat vertrouwen er weer volledig is, maar dat komt vanzelf wel weer, dat weet ik zeker (yeah, ik ben positief :)).

Kamikaze Het ligt niet aan het vuurwerk, legaal of illegaal het ligt aan de gene die er mee om gaat. Als je illegaal vuurwerk wil afsteken is dat geen probleem, als je maar houd aan de tijden die er voor zijn om vuurwerk af te steken. 80% van de Nederlanders weten niet eens of het legaal of illegaal is. Maar als je het weken of maanden voor dat het mag gaat afsteken, ja dan weet mijn grootmoeder nog wel dat het illegaal is. Als iedereen wat legaal vuurwerk overhoud van oud op nieuw en die opstoken ergens in nov krijg je ook niets anders dan klachten over illegaal vuurwerk, ter wel het legaal is.
Het verbod hangt niet samen met illegaal vuurwerk, niet iedereen is het zelfde. Er zijn er zat die gewoon netjes wachten tot dat het mag, ook al is het illegaal.

Al dat geklaag, de arrestaties, boetes, repressie, regelgeving, is allemaal het gevolg van overbevolking.
Steeds meer mensen die te dicht bij elkaar wonen geeft afgunst en scheve blikken.
Hard rijden op een lege snelweg is geen probleem, in een woonwijk wel.
Vuurwerk schieten in de polder is geen probleem, in een stad wel.
Hardrockers, punkers, ravers op een afgelegen plek is geen probleem, in een dorpje angstige mensen die de alarmlijn bellen.
Vuurwerk door het jaar heen zou geen probleem hoeven zijn maar meestal is het dat wel omdat deze burgelijke maatschappij intolerant is, vol onbegrip zit en opgehokt zit als kippen, met als gevolg stress en naar elkaar pikken.

Al dat geklaag, de arrestaties, boetes, repressie, regelgeving, is allemaal het gevolg van overbevolking.
Steeds meer mensen die te dicht bij elkaar wonen geeft afgunst en scheve blikken.
Hard rijden op een lege snelweg is geen probleem, in een woonwijk wel.
Vuurwerk schieten in de polder is geen probleem, in een stad wel.
Hardrockers, punkers, ravers op een afgelegen plek is geen probleem, in een dorpje angstige mensen die de alarmlijn bellen.
Vuurwerk door het jaar heen zou geen probleem hoeven zijn maar meestal is het dat wel omdat deze burgelijke maatschappij intolerant is, vol onbegrip zit en opgehokt zit als kippen, met als gevolg stress en naar elkaar pikken.

En wie behoudt zijn werk door te prediken dat er meer tolerantie in de samenleving moet zijn? Juist ja...

Back
Bovenaan