Gemeentelijk vuurwerk beter dan alcoholverbod

stefantvs

VWC lid
Nu gaan ze het over mijn plekkie hebben :angry:

ZOETERMEER - In Zoetermeer was het deze jaarwisseling geen feest. De ene na de andere brandmelding. Een aantal jongeren gooide met brandbommen. Het antwoord van de gemeente Zoetermeer? De ME, gummiknuppels en volgend jaar nog meer geld voor repressieve (dus achteraf iets doen) maatregelen. Volgens GroenLinks Zoetermeer moet en kan dit anders.

Gisteravond (2 januari) zei burgemeester Jan Waaijer in het NOS-journaal dat hij meer middelen wil (geld) om relschoppers aan te pakken en mensen boven een bepaald alcoholpercentage niet meer op straat te laten. GroenLinks Zoetermeer ziet meer in een vuurwerkverbod en een gemeentelijk vuurwerk waar iedere Zoetermeerder naartoe kan. Dat, gecombineerd met de inzet van vrijwilligers die de jongeren kunnen aanspreken, zal van oud en nieuw weer een feest maken.

Geen glaasje meer op met oud en nieuw?

Een alcoholverbod voor mensen op straat zal niet veel oplossen en is vrijwel onuitvoerbaar. Bovendien is alcohol niet alleen met oud en nieuw een probleem, dan komt het alleen tot uiting. Jongeren komen niet van de een op de andere dag aan zoveel drankproblemen. Zo is eind 2011 gebleken dat gemeenten veel te weinig doen aan alcoholproblemen onder jongeren. Beter zou natuurlijk zijn om het probleem bij de kern aan te pakken en veel meer te doen als gemeente aan preventie van alcoholproblemen. Bijvoorbeeld door uit te zoeken waarom jongeren zoveel drank nodig hebben om het naar hun zin te hebben.

Beter dan de gummiknuppel

Zoals bijvoorbeeld de gemeente Den Haag laat zien is het inzetten van "gewone mensen" om jonge relschoppers aan te spreken en tegen te houden, zeer effectief. Stenen gooien naar de politie is misschien nog wel iets dat je durft, maar stenen gooien naar je eigen buurman of misschien zelfs vader of moeder? Dat doet niemand. Deze ouderwetse vorm van sociale controle (een 'softe' maatregel) lijkt heel erg goed te werken: de gemeente Amsterdam is al geinteresseerd.

GroenLinks Zoetermeer, maar ook andere partijen hebben al aangekondigd om aandacht te gaan besteden aan oud en nieuw de komende weken in de gemeenteraad.

bron naar artikkel: http://www.dichtbij.nl/haaglanden-n...ntelijk-vuurwerk-beter-dan-alcoholverbod.aspx

Fijn he dat wij hier in Zoetermeer straks de dupe zijn van een stelletje randdebielen, ik zou dolgraag met de burgemeester een gesprek aan gaan om het een en ander uit te leggen zoals bijvoorbeeld hij nu een hele grote groep mensen wil gaan straffen door de baldadigheid van een handjevol malloten :sad:

ik kan me nog wel een aantal festiviteiten tijdens Bevrijdingsdag voor de geest halen, ja een gemeentelijk vuurwerk op een centrale plaats zal absoluut een gezelliger feest zijn tijdens de jaarwisseling...

http://partyflock.nl/topic/676673:Lonsdale_jongeren_rellen_na_afloop_van_het_bevrijdingsfeest.html

Vanwaar die laatste link???

De gemeente verhuurde de blokhut gewoon niks mis mee toch?
Deze jongeren waren nu niet betrokken bij dat gedonder mee de politie.

whahaha, alsof de relschoppers wel naar de vader van pietje gaan luisteren omdat hij geen gummiknuppelvast heeft! ik zie de beste vrijwiliger al staan met zijn wijzend vingertje: 'dat mag je niet doen, jongeman! zet die stoel terug, en die molotov terug in de krat!'

hilarisch....

wat mij de juiste combi lijkt; stuur de ME met gummiknuppels op dat groenlinks af:D
En laat de politie doen wat ze horen te doen: de orde handhaven en zorgen voor veiligheid op straat. Maar zolang we hier zo'n krom systeem hebben dat je als agent zijnde al bijna ontslagen word als je iemand bij z'n jas grijpt zal dit niet gaan lukken...

die jongeren waar zeer zeker betrokken bij dat gedonder met de politie, het is 2 jaar lang fout gegaan en de kon de ME het marktplein schoonvegen. Daarna heeft de gemeente de blokhut inderdaad verhuurd en het marktplein afgezet om gedonder tegen te gaan...

Wat jappy-b wil aangeven is denk ik, dat geen enkel feest hier normaal kan verlopen, en daarmee bedoelt hij niet alleen dat feest van die link die hij stuurde.

En dan dat alcohol verbod..... neej dat zal zin hebben. dan drinkt iedereen eerst thuis wat voordat hij/zij die kant op gaat. of nog beter eerst ff het neusje poederen / wat snoepjes eten. Het zijn allemaal geweldige ideeen weer die totaal niks bijdragen aan een geweldig oud en nieuw. de mensen die verkeerde dingen willen doen... doen het toch wel, ze vinden wel iets om compleet uit hun dak tegaan :angry:

over een paar jaar een avond klok tijdens oud en nieuw ? gaan we daar naartoe ??

Het is gewoon te triest voor woorden dat het allemaal zo moet gaan.

Het is altijd maar weer dat wat niet uitvoerbaar is, dat er andere dingen voor moeten wijken. Nee, je bent pas sterk als politieke partij naar mijn mening als je dat onuitvoerbare uitvoerbaar maakt.
Tevens maak je met een gemeentelijk vuurwerk geen feest.
Er zullen altijd mensen zijn die rotzooi willen trappen, dit zijn altijd van die onuitvoerbare plannetjes van ze. Wat dachten ze van de compensatie voor de vuurwerkverkopers in de regio?
Kost ook een hele duit, het is toch ook een traditie samen lekker om 0:00 stoken?

Ik weet wel, ik was ooit behoorlijk links, maar dit links vind ik steeds triester worden. Ben blij dat ik van mening ben veranderd.

Nooit links geweest, en zal dat ook nooit worden !
Maar das een andere discussie, vind het gewoon jammer dat het allemaal zo moet.

Tenslotte kan je ze ook niet veel kwaadnemen, kijk hun hebben een probleem en dat willen ze oplossen dus komen ze met ideeen. De enigste die echt schuldig zijn, zijn de mensen die het allemaal verzieken voor ons en van 1000den andere mensen die wel een geweldig oud en nieuw willen hebben met vrienden,familie,vuurwerk, en ja ook een drankje.
Zou het jammer vinden als dit over een paar jaar niet meer mogelijk zal zijn.

Gr stefan

Het probleem in zoetermeer (en ypenburg bijv.) is dat het er de laatste jaren aardig uit de hand is gelopen. De burgemeester zet daarom grof materieel in wat juist relschoppers aantrekt.

Afgelopen jaar een rondje houtbuurt gelopen savonds en het eerste wat mij opviel was de overdreven grote groep ME bij het winkelcentrum. Ongeveer een mannetje of 70. Het tweede wat mij opviel was dat er veel tuig rondliep dat niet uit die buurt komt en het grootste gedeelte nieteens uit zoetermeer zelf maar uit den haag.

Zag ergens ook dat ze in de 3 grote steden in zuid-holland een vuurwerkverbod willen waaronder in den haag. Als dat gaat gebeuren dan hou ik mijn hart vast en denk ik dat het in zoetermeer totaal uit de klauwen loopt.

Ook al staat er 100 man ME , moet dat dan een reden zijn tot ....
- Geweld
- Vernieling
- Openbaar dronkenschap of onderinvloed van weet ik het wat allemaal.

Zolang je daar enkel alleen vuurwerk staat af testeken samen met wat vrienden, en gewoon normaal wat drinkt... dan is er niks aan de hand, en dan heb je zelfs samen met de ME een gezellig oud en nieuw :-)

Ook al staat er 100 man ME , moet dat dan een reden zijn tot ....
- Geweld
- Vernieling
- Openbaar dronkenschap of onderinvloed van weet ik het wat allemaal.

Zolang je daar enkel alleen vuurwerk staat af testeken samen met wat vrienden, en gewoon normaal wat drinkt... dan is er niks aan de hand, en dan heb je zelfs samen met de ME een gezellig oud en nieuw :-)

Je hebt wel gelijk maar als er ergens een ME staat geeft dit mij ook een ander gevoel dan wanneer ze er niet zijn. Je voelt gewoon een soort spanning van ze afstralen waardoor je jezelf ook anders gedraagd. Niet dat dit geweld goedkeurt maar er zijn natuurlijk altijd mensen die de grens opzoeken en dan gaat het fout.

Dat klopt zeker, natuurlijk heb ik ook liever een oud en nieuw zonder ME of politie. Maar helaas moet het tegen woordig wel. Als een agent mij aanspreekt of iets vraagt, dan doe ik dat gewoon. Maar tegenwoordig lijkt het wel dat je er dan juist tegen in moet gaan, discussie en geweld lijkt tegenwoordig wel normaal.
Deze mensen zijn er enkel voor je eigen veiligheid , natuurlijk ben ik het soms met hun optreden niet eens.... iemand die wat zwaarder vuurwerk afsteekt tijdens oud en nieuw.... ach laat lekker gaan. Maar als er vervolgens weer iets gesloopt moet worden , Ja pak ze maar !!!!
Zet deze gasten hier maar neer, dan laten ze het wel !

3544275470_80fb2b34cc.jpg

Groen staat voor onervaren en Links staat voor onhandig, waat staat Groen Links dan voor?
Een verbod/verboden werkt niet, er zou eerder een verbod moeten komen op het verbieden!
Voer zo'n verbod maar eens in, moet je zien wat er gaat gebeuren, geloof me het is ten eerste niet te handhaven mits het leger ingezet gaat worden.
Ten tweede is het puur olie op het vuur gooien, pak deze traditie af dan krijg je gegarandeerd opstand.

Groen staat voor onervaren en Links staat voor onhandig, waat staat Groen Links dan voor?
Een verbod/verboden werkt niet, er zou eerder een verbod moeten komen op het verbieden!
Voer zo'n verbod maar eens in, moet je zien wat er gaat gebeuren, geloof me het is ten eerste niet te handhaven mits het leger ingezet gaat worden.
Ten tweede is het puur olie op het vuur gooien, pak deze traditie af dan krijg je gegarandeerd opstand.

Met alle nare gevolgen vandien!

Ja tuurlijk, een gemeentelijk vuurwerk voorkomt dat van die randmongolen met brandbommen gaan gooien :frusty:

Hebben ze niets geleerd van hoek van holland? Mensen zijn het probleem, al helemaal in combinatie met alcohol. Stop een boel bezopen mensen bij mekaar en je hebt gezeik, logische conclusie hoor, om dan op één centrale plek een show te organiseren op een dag in het jaar waarvan je weet dat bijna iedereen veel drinkt.

Back
Bovenaan