'Gemeente Nissewaard, verbied vuurwerk vanaf 2015'

ylke

VWC lid
SPIJKENISSE - Het Nederlandse Openbaar Ministerie (OM) wil een Europees verbod op zwaar knalvuurwerk. Het zou de nieuwe gemeente Nissewaard sieren als zij vanaf december 2015 een algeheel verbod op vuurwerk zou invoeren. Als dat niet lukt, dan bijv. een verbod (zoals in andere steden , en dat heeft gewerkt!) bijv. in het centrum van Spijkenisse, in de buurt van bejaardenhuizen, metrostations, winkelcentra, enz.

Volgens het OM zitten er ‘weeffouten’ in de Europese richtlijnen voor vuurwerk. Dit staat in een brief die de top van het OM in oktober 2011 heeft verstuurd aan het ministerie van Veiligheid en Justitie. De brief is met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur in handen gekomen van tv-programma Brandpunt Reporter. Het OM bepleit het Europese verbod nog steeds. Een woordvoerder: “Volgens de Europese Pyrorichtlijn mag zwaar knalvuurwerk alleen worden afgenomen door professionele afnemers. Maar in Nederland weten vooral particulieren dit vuurwerk illegaal te verkrijgen. Een Europees verbod op dit vuurwerk zou daarom goed zijn.”

Er wordt inmiddels al gelobby'd bij diverse politieke partijen, heb ik van iemand op hoog niveau vernomen. Ik ondersteun dat initiatief uiteraard van harte. Als alle wel denkende en weldenkende mensen meehelpen, móét het lukken! Zelfs al kun je het nooit helemaal voorkomen (er zijn altijd dwazen die dan vuurwerk elders kopen) dan zal toch de overgrote meerderheid zich aan de regels houden.

Het kleine clubje dat dan tóch illegaal bezig gaat, is door de politie gemakkelijker op te sporen. Scheelt mankracht en geld. Ook 112 kan heel goed zijn om overlast te melden.

Steunbetuigingen via dit forum zijn welkom. Wie het niet met ons eens is, hoeft niet te reageren, we kennen uw standpunt immers al.

Bron

Ik zeg.
Dik plat bombaderen met tegengas.
Wat een stelletje voor ingenomen lutsers zeg.
Ik zeg allemaal naar dat forum en dwars gaan liggen,dat doen zij immers al jaren!!!

wat een onsamenhangend artikel?? Gaat het nu over een algeheel verbod of over een europees verbod op zwaar illegaal vuurwerk? Lijkt me een copy paste artikel die ik op school ook weleens maakte :devil:

Ik zeg.
Dik plat bombaderen met tegengas.
Wat een stelletje voor ingenomen lutsers zeg.
Ik zeg allemaal naar dat forum en dwars gaan liggen,dat doen zij immers al jaren!!!

Maak je toch niet druk laat ze het maar lekker verbieden,dan komen ze er vanzelf wel achter wat de consequenties zullen zijn.:bye:

Mooi dan, gelukkig woon ik daar niet.
En voor de vuurwerkfanaten die daar toevallig wel wonen: rij een paar kilometer verderop en ga daar stoken.
Zo simpel is het, dit gaat zich zeker verspreiden totdat het in heel Nederland zo is. Dan gaan we mooi de grens over, ik in ieder geval wel.
Dat is het voordeel van op het dunste stukje Nederland wonen :)

Hahah zoals ik al vaker heb gezegd, met het verbieden van vuurwerk afsteken los je niks op.
Je haalt juist de problemen in huis. Ze zullen het zelf merken en stiekem hoop ik dat ook.
Lekker juist daar gaan stoken. Laat ze niet denken dat een verbod helpt :)

Mooi dan, gelukkig woon ik daar niet.
En voor de vuurwerkfanaten die daar toevallig wel wonen: rij een paar kilometer verderop en ga daar stoken.
Zo simpel is het, dit gaat zich zeker verspreiden totdat het in heel Nederland zo is. Dan gaan we mooi de grens over, ik in ieder geval wel.
Dat is het voordeel van op het dunste stukje Nederland wonen :)

Lekker kortzichtige reactie, als dit zo doorgaat is jouw plaats een jaar later aan de beurt.

Ik ben tegen een vuurwerkverbod voor consumenten maar een verbod op zwaar knalvuurwerk heb ik geen probleem mee alleen maar ellende van dus laat de Nederlandse consumenten vuurwerk lekker bestaan

Ik ben tegen een vuurwerkverbod voor consumenten maar een verbod op zwaar knalvuurwerk heb ik geen probleem mee alleen maar ellende van dus laat de Nederlandse consumenten vuurwerk lekker bestaan
Zwaar knalvuurwerk is al verboden, ten minste.. legaal knalvuurwerk kan nooit echt 'knallen', buiten singleshots en knalcakes of knalpijlen. Meer dan 2 gram flash mag daar toch niet in en het gaat nog de lucht in ook.

Als ik de grens overga heeft niemand in mijn dorp er last van dus ik snap het probleem niet.

Jij zegt gelukkig woon ik daar niet, oftewel jij voelt het als ver van je bed show. Zolang jij er maar geen last van hebt, ondertussen anderen wel die geen uitwijk mogelijkheid hebben.

Het land is compleet de weg kwijt, regeltjes regeltjes en nog eens regeltjes. ik zie straks door de bomen de regeltjes niet meer. Verdraagzaamheid is ook ver weg te zoeken, ouders die hun kroost niet meer aankunnen en het wel bekende corrigerende tik geven. Iedereen doet maar wat, compleet los geslagen kinderen.

Zwaar knalvuurwerk moet verboden worden.... Uhmmm zwaar knalvuurwerk is illegaal vuurwerk.... Uhmmm wat betekent illegaal?

Ik denk dat ze in de jacht de harde (illegale) knallen te laten verdwijnen ze alles maar gaan verbieden, ze zien door de bomen het bos niet meer en dan moet alles er maar aan geloven. Dat is triest en wel een hele makkelijke manier om te proberen iets op te lossen.

Veel mensen zien het verschil niet tussen illegaal en legaal vuurwerk. Als dat besef misschien is wat beter doordringt, dan kan er misschien wat veranderen in de manier van denken van een groot gedeelte van mensen die nu een verbod steunen. Maar dan zal er toch eens een keer een bepaalde voorlichting moeten komen.

Toch steun ik de gedachtegang niet dat een totaalverbod voor meer overlast zal zorgen dan nu. Minder mensen zullen uiteindelijk vuurwerk in huis hebben en uiteindelijk afsteken, dus inderdaad is het makkelijker voor de politie om op te sporen. En er zullen ook gewoon minder knallen te horen zijn.

Steunbetuigingen via dit forum zijn welkom. Wie het niet met ons eens is, hoeft niet te reageren, we kennen uw standpunt immers al.

:bonk: Als u het niet met ons eens bent, luisteren we niet naar u. Wat is dit nou weer.

Toch steun ik de gedachtegang niet dat een totaalverbod voor meer overlast zal zorgen dan nu. Minder mensen zullen uiteindelijk vuurwerk in huis hebben en uiteindelijk afsteken, dus inderdaad is het makkelijker voor de politie om op te sporen. En er zullen ook gewoon minder knallen te horen zijn.

Draai het eens om. Een Europees verbod op professioneel vuurwerk. In plaats van een verbod op ons eigen consumentenvuurwerk. Dan begint de overlast niet al in november, er wordt niks meer gesloopt en mensen raken hun ledematen niet meer kwijt. Het is hier geen 'oorlogsgebied' meer en mensen durven weer naar buiten. Ik denk dat dat beter zou kunnen werken.

Niet meer dan 'zou kunnen' want als je in Europa niet meer aan dit soort vuurwerk kunt komen, dan kan het daarbuiten wel. Nu al komen er via de havens toch zeecontainers met illegaal vuurwerk binnen? Dat zal met een Europees verbod niet ineens anders zijn. Integendeel zelfs, want de vraag blijft toch wel. Het ergste is nog dat je met zo'n verbod nooit meer een professionele vuurwerkshow kunt houden. Dat gaat echt nooit gebeuren. Sowieso krijgt ons kikkerlandje het niet voor elkaar om andere landen slachtoffer te laten worden van ons eigen probleem. Hiermee laat je de goeden onder de kwaden leiden en dat is mijn inziens nooit een oplossing.

Wat een ongelooflijk arrogante afsluiting van dit artikel.

Wat een kolder inderdaad, dus alleen laten horen wanneer je het met ze eens bent maar als je het er niet mee eens bent moet je je mond houden..... nieuwe vorm van democratie ????

:bonk: Als u het niet met ons eens bent, luisteren we niet naar u. Wat is dit nou weer.

Draai het eens om. Een Europees verbod op professioneel vuurwerk. In plaats van een verbod op ons eigen consumentenvuurwerk. Dan begint de overlast niet al in november, er wordt niks meer gesloopt en mensen raken hun ledematen niet meer kwijt. Het is hier geen 'oorlogsgebied' meer en mensen durven weer naar buiten. Ik denk dat dat beter zou kunnen werken.

Niet meer dan 'zou kunnen' want als je in Europa niet meer aan dit soort vuurwerk kunt komen, dan kan het daarbuiten wel. Nu al komen er via de havens toch zeecontainers met illegaal vuurwerk binnen? Dat zal met een Europees verbod niet ineens anders zijn. Integendeel zelfs, want de vraag blijft toch wel. Het ergste is nog dat je met zo'n verbod nooit meer een professionele vuurwerkshow kunt houden. Dat gaat echt nooit gebeuren. Sowieso krijgt ons kikkerlandje het niet voor elkaar om andere landen slachtoffer te laten worden van ons eigen probleem. Hiermee laat je de goeden onder de kwaden leiden en dat is mijn inziens nooit een oplossing.

Daar heb je een goed punt, maar of dat ooit gaat gebeuren!? Ik denk niet dat in bv Italie de regels omtrent zwaar vuurwerk snel zullen verdwijnen

Back
Bovenaan