Geen verbod op consumentenvuurwerk

Bastiaan91

VWC lid
DEN HAAG - De Tweede Kamer heeft zich woensdag uitgesproken tegen een verbod op consumentenvuurwerk. De Partij voor de Dieren vroeg om een verbod.

De partij wil zo voorkomen dat er onder omstanders gewonden vallen.

Volgens Kamerlid Esther Ouwehand lopen er in Nederland bij de jaarwisseling meer mensen oogletsel op dan in oorlogsgebieden. Om het oude jaar volgens traditie toch knallend af te sluiten, zouden gemeenten volgens haar kunnen zorgen voor een grote vuurwerkshow.

Andere partijen gaven woensdag echter aan dat vuurwerk hoort bij de jaarwisseling en maken zich vooral zorgen om illegaal vuurwerk. Ook minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) ziet niets in een verbod: ''Vuurwerk afsteken is een lange traditie en veel mensen zien er naar uit.''

Begin 2012 pleitten de burgemeesters van de vier grote steden voor een alternatief voor de vuurwerktraditie.

Uit onderzoek in opdracht van toenmalig staatssecretaris Joop Atsma (Infrastructuur en Milieu) bleek in juli dat 50 procent van de Nederlanders voor het afsteken van vuurwerk is. 49 procent is er negatief over, maar uiteindelijk geeft 59 procent aan dat het wel mogelijk moet blijven om vuurwerk af te steken tijdens oudejaarsnacht.

Bron:http://www.nu.nl/politiek/2986797/geen-verbod-consumentenvuurwerk.html

Kijk dat is mooi, met het verbieden van vuurwerk los je het probleem van het illegale niet op.
Als ik lekkage heb draai ik de hoofdkraan dicht en dan ga ik dweilen.

Ik ben geen fan van die Ivo maar hier in heeft die gelijk! Maar moeten we dit ieder jaar blijven aanhoren want dat kost ook een hap geld.

Gewonden en vandalisme wordt ieder jaar minder. Heeft iemand misschien daar cijfers van?

Ik ben geen fan van die Ivo maar hier in heeft die gelijk! Maar moeten we dit ieder jaar blijven aanhoren want dat kost ook een hap geld.

Gewonden en vandalisme wordt ieder jaar minder. Heeft iemand misschien daar cijfers van?

2011-2012 Gewonden:670 Doden:0

Gewonden kunnen trouwens ook maar kleine dingen hebben,zoals een brandwond of zo natuurlijk.Van die 670 moesten 93 mensen uiteindelijk naar het ziekenhuis.

Volgens Kamerlid Esther Ouwehand lopen er in Nederland bij de jaarwisseling meer mensen oogletsel op dan in oorlogsgebieden.
Volgens mij lopen er in oorlogsgebieden honderden soldaten in naam van het land waar ze vandaan komen de dood tegemoet.
Triest om met zo'n kul argument aan te komen zetten voor en vuurwerkverbod.
En dan ook nog eens over de rug van soldaten die voor een ***bedrag hun leven wagen omdat ze zo nodig in moeten vallen in een ver land waar iets te halen valt.

Volgens mij lopen er in oorlogsgebieden honderden soldaten in naam van het land waar ze vandaan komen de dood tegemoet.
Triest om met zo'n kul argument aan te komen zetten voor en vuurwerkverbod.
En dan ook nog eens over de rug van soldaten die voor een ***bedrag hun leven wagen omdat ze zo nodig in moeten vallen in een ver land waar iets te halen valt.

Dit is natuurlijk een idiote reactie, soldaten zijn opgeleide mensen die er voor kiezen om deze job uit te voeren, en wat ze er mee verdienen staat helemaal los van de discussie.
En dat er tijdens oud en nieuw meer letsel op wordt gelopen dan in een oorlogsgebied geloof ik meteen alleen is dit een waardeloos vergelijk.

Is zeker een waardeloze vergelijk maar als er een verbod zou komen reizen sommige gewoon naar belgie en dan ben ik bang dat ze nog meer slopen.

En dat er tijdens oud en nieuw meer letsel op wordt gelopen dan in een oorlogsgebied geloof ik meteen alleen is dit een waardeloos vergelijk.

Enige probleem dat ze in oorlogsgebieden over het algemeen doodgeschoten worden, in plaats van alleen maar oogletsel hebben.

Opstelten wil vuurwerkvrije zones
Nederland • Geplaatst door Redactie op 19-12-2012 @ 14:11

Minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten (VVD) gaat met gemeenten in overleg over de mogelijkheden om rond de jaarwisseling 'vuurwerkvrije zones' in te stellen. Op dit moment ontberen gemeenten de juridische middelen om in een bepaald gebied vuurwerk te verbieden. De Tweede Kamer sprak woensdag met Opstelten over vuurwerk.

De Partij voor de Dieren wil dat het afsteken van vuurwerk voor consumenten wordt verboden. Donderdag dient de partij een motie in die het kabinet opdraagt om zo'n verbod voor te bereiden. "Het kabinet mag van ons zelf het tempo bepalen", zegt PvdD-Kamerlid Esther Ouwehand. "Maar we moeten op den duur af van deze situatie."

De kans dat de motie veel steun krijgt is zeer gering. Geen van de andere partijen voelt iets voor een algeheel verbod. Ook GroenLinks vindt dit geen goed idee. Het partijcongres schaarde zich afgelopen zomer nog wel achter een plan om met oud en nieuw vuurwerk alleen nog door professionals te laten afsteken.

Kamerlid Liesbeth van Tongeren zei woensdag dat een totaalverbod niet te handhaven valt. "Op dit moment is dat dan ook geen goed idee, al willen we er wel in stappen naartoe werken. Maar idealiter laten we het beleid ten aanzien van vuurwerk nu vooral aan gemeenten over."

Coalitiepartijen VVD en PvdA zijn ook tegen een vuurwerkverbod. VVD-Kamerlid Klaas Dijkhoff wil de gevaren van vuurwerk vooral indammen door illegaal vuurwerk aan te pakken. Ook wijst hij op de eigen verantwoordelijkheid van mensen die op oudejaarsavond vuurwerk afsteken.

PvdA-Kamerlid Ahmed Marchouch vindt dat bij de verkoop van vuurwerk verplicht een veiligheidsbril en afsteeklont geleverd moeten worden.

====

Opmerkelijk. Groenlinks is van gedachte verandert!

kijk mooi om te lezen had niet anders verwacht :D

De kans dat de motie veel steun krijgt is zeer gering. Geen van de andere partijen voelt iets voor een algeheel verbod. Ook GroenLinks vindt dit geen goed idee

Dit snap ik even niet, nu ineens niet voor een verbod :bonk:

Guns don't kill poeple, people kill people.

Richt je eens op de personen in plaats van het vuurwerk.

Verplicht een vuurwerkbril is nog niet eens een slecht plan.:p

Ze durven wel daar zeg hier 1 reactie:

Kennelijk is de commercie en een harde kern zwakbegaafden die niet zonder vuurwerk kunnen belangrijker dan het welzijn dat verpest wordt met hun 'traditie'.

Back
Bovenaan