Geen algeheel vuurwerkverbod België, wel verbod P1 knalvuurwerk en Bengaals vuur

Guusje

VWC lid
Geen algeheel vuurwerkverbod België, wel verbod P1 knalvuurwerk en Bengaals vuur

Ongenoegen van burgemeesters wordt gehoord: verbod op verkoop van zwaar vuurwerk

Er komt een verbod op de verkoop van allerhande vuurwerk, dat eigenlijk nooit voor particulieren was bedoeld, aldus bevoegd minister van Economie Pierre-Yves Dermagne (PS). Denk aan zwaar knalvuurwerk voor spoorwegarbeiders, Bengaals vuur of rookbommen die eigenlijk dienen voor het testen van ventilatiesystemen.

Werner Rommers Vandaag om 03:00

De nieuwe regels zijn mee ingegeven door het grote ongenoegen bij veel burgemeesters: uit veiligheidsoverwegingen maar ook om de rust in hun gemeente te bewaren, is in veel gemeenten al jaren een verbod op (knal)vuurwerk van kracht.

“In de praktijk is dat echter bijzonder moeilijk te handhaven, omdat vuurwerk in allerhande groottes en sterktes zonder veel problemen te kopen zijn”, aldus Vooruit-parlementslid Bert Moyaers, tevens burgemeester van het Limburgse Herk-de-Stad. Gevolg: de voorbije eindejaarsperiode leek het alsof er nog meer vuurwerk en bommetjes de lucht ingingen dan de jaren ervoor, “waarbij ook opviel dat er steeds krachtiger spul opduikt, met meer geluidsoverlast als gevolg.”

Minister van Economie Pierre-Yves Dermagne geeft nu gehoor aan het ongenoegen van de burgemeesters, waarvan sommige voorstelden om – zoals in enkele van onze buurlanden – een volledig verbod op de verkoop van vuurwerk uit te vaardigen.

Dat gebeurt niet. Concreet wordt aan de klasse van feestvuurwerk – specifiek bedoeld voor consumenten en ook het minst luidruchtig – niet geraakt. Dermagne gaat wel de verkoop aan particulieren verbieden van Bengaals vuurwerk, zwaar knalvuurwerk uit de P1-klasse en ook op zware rookbommen. “Dat materiaal is helemaal niet voor amusement bedoeld”, aldus het kabinet Dermagne.

Het gaat dan bijvoorbeeld over zeer krachtige spoorwegklappers: “die worden bij spoorwerkzaamheden op de sporen gelegd en komen tot ontploffing wanneer er trein over rijdt.” Jongeren kopen die aan om krachtige en luide ontploffingen te veroorzaken, waarna ze die filmpjes op Youtube plaatsen. Het gaat ook over knallers die ontwikkeld werden om op luchthaventerreinen vogels op afstand te houden.

Het verbod op de verkoop van Bengaals vuurwerk aan particulieren is dan weer bedoeld om voetbalwedstrijden veiliger te doen verlopen. Nog op het verbodslijstje: zware rookbommen, die voor defensie of industriële toepassingen zijn ontwikkeld: bijvoorbeeld om ventilatiesystemen in tunnels te testen. “Die dingen _ die gedurende enkel minuten een erg zwaar rookgordijn produceren – moet je met het nodige verstand gebruik”, beklemtoont Christophe Byl van Belpyro, de Belgische vuurwerkfederatie.

Hij kan zich vinden in de maatregelen: “het veel te zware vuurwerk – tesamen met veel illegaal vuurwerk dat ook gemakkelijk te verkrijgen valt – hebben de vuurwerksector onterecht een slechte naam bezorgd.”

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220211_97700781

Wat is er mogelijk in de F2 voor die knallers dan? Wel zuur nieuws voor de consument en winkeliers.

Ja en ik vraag me af hoe groot P1 nog qua omzet was afgelopen jaar? Een aantal zaken hebben dat natuurlijk al min of meer in de ban gedaan. Wel jammer in elk geval, de Megatresk Explo bijvoorbeeld vond ik een mooi product.

Welke knallers vallen eigenlijk onder P1, zijn dit ook de matten bijvoorbeeld?
Elk verbod is er één teveel overigens.

Welke knallers vallen eigenlijk onder P1, zijn dit ook de matten bijvoorbeeld?
Elk verbod is er één teveel overigens.

Vanwege aangescherpte Europese regelgeving voor P1 en strengere controle zijn bijna alle importeurs in Europa gestopt met het importeren van P1 producten. In Belgie zag je ze nog wel sporadisch maar 90% van de matten en knallers is F2. Bij Zena is alles F2 qua knallers en matten, ze hadden wel T1 rookproducten maar die worden dus ook verboden zoals ik lees.

Vanwege aangescherpte Europese regelgeving voor P1 en strengere controle zijn bijna alle importeurs in Europa gestopt met het importeren van P1 producten. In Belgie zag je ze nog wel sporadisch maar 90% van de matten en knallers is F2. Bij Zena is alles F2 qua knallers en matten, ze hadden wel T1 rookproducten maar die worden dus ook verboden zoals ik lees.

Nou. Heel veel van die Spaanse vlinders van Salon Roger/Loots waren ook allemaal categorie P1 en ook de grotere matten, dus dat gaat allemaal verdwijnen helaasch.

En zo gaan ze dus meer illegale handel stimuleren.

Het is dezelfde taktiek zoals hier in Nederland: beetje bij beetje bepaalde producten verbieden.

Helpt dat? Nee, zeker niet.

Burgemeesters gaan altijd zeiken over vuurwerk.... dus volgend jaar of binnen 2 jaar nog wat producten in de ban....

Nou. Heel veel van die Spaanse vlinders van Salon Roger/Loots waren ook allemaal categorie P1 en ook de grotere matten, dus dat gaat allemaal verdwijnen helaasch.

Volgens mij klopt dat van die matten niet.
Alle winkels hebben speciale categoriën met P1 en daar vallen eigenlijk alleen aantal zware knallers onder en je mag het alleen kopen vanaf 18+.

De matten van bijv Zena zijn allemaal 16+ dus ik ga ervanuit dat die niet onder P1 vallen.

https://shop.zenavuurwerk.com/default.asp?pageid=85&webgroupfilter=28,32

https://www.lootsvuurwerk.nl/p1-knallers/

Vanaf wanneer gaat dat in?
En gaat al het bengaals vuur eruit, ook het spul dat valt onder F1?
Zijn er ook bengaalse fakkels in F2? Want die mogen toch wel?

Dat wordt nog ff inkopen doen voor velen.
Als ik de website mag geloven is Salon Roger al door zijn P1 heen.

Oké mooi verhaal, er komt alleen op Bengaals vuur en P1 knallers een verbod. Kocht het beide niet, maar bij P1 zaten ook mooie knalpijlen tussen jammer dat ze eruit gaan.

Tevens blijft België wel knal verkopen dus, merkte al bij zena dat alles bijna F2 was waarbij de knal niet tegen viel. Matten zijn F2 dus zit wel goed. P1 ik weet niet eerste keer toen ik het kocht was 150 euro kwijt was duur spul en de kwaliteit vond ik niet best, veel weigeraars of het duurde te lang voor het knalde maar dit is mijn persoonlijke mening. Anderen zouden goede ervaringen hebben maar voor mij is het geen gemis. De P1 pijlen ga ik wel missen vooral de screamming rockets:cry:

Al met al kan ik nog een tripje maken daarheen.

@Fermata eerste keer was voor mij toen dat spul op de markt kwam in 2017. Ik in oktober naar Zena en prijzig was het zeker. De knal viel niet tegen, had meer last van weigeraars of het duurde lang voor het knalde waardoor er gevaarlijke situaties ontstaan.

De P1 vuurpijlen daar maakten ze me wel blij mee dat ga ik missen dat was de enige P1 die ik kocht.

Back
Bovenaan